04.01.2012
Skutečnost roku 2011 horší než rozpočet
Inkaso žádné ze sdílených daní nepřekonalo v loňském roce rozpočtované hodnoty. Celkový rozdíl mezi rozpočtem a skutečností činí 30 mld. Kč, což pro obce znamená zhruba 7 mld. Kč. Fakt trvale se snižujícího se daňového inkasa nesmí být opomíjen ani při výpočtech dopadů novely rozpočtového určení daní.
Inkaso žádné ze sdílených daní nepřekonalo v loňském roce rozpočtované hodnoty. Celkový rozdíl mezi rozpočtem a skutečností činí 30 mld. Kč, což pro obce znamená zhruba 7 mld. Kč. Fakt trvale se snižujícího daňového inkasa nesmí být opomíjen ani při výpočtech dopadů novely rozpočtového určení daní.
Ministerstvo financí zveřejnilo a mediálně prezentovalo výsledky hospodaření státního rozpočtu v roce 2011. Přímo v tiskové zprávě se mj. uvádí, že výpadky daňových příjmů byly kompenzovány nižšími výdaji na úrocích ze státních dluhopisů. Tato informace však není pro obce velmi povzbuzující. Přehled jednotlivých daní uvádíme v následující tabulce. Srovnání s předchozími lety naleznete v příloze pod textem.
Rozpočet a skutečnost celkových daňových příjmů v roce 2011 (mld. Kč)
Zdroj: www.mfcr.cz
Sdílené daně se nejen nepodařilo naplnit, z meziročního srovnání dokonce vyplývá, že inkaso daně z příjmů právnických osob bylo v roce 2011 o téměř 5 % nižší než v roce 2010. U daně z příjmů z fyzických osob z přiznání („motivační“ složky) došlo ve srovnání s loňským rokem pouze k třetinovému plnění. Příčiny rozebíráme v lednovém čísle měsíčníku InS. S využitím výhody zpětného pohledu lze ohodnotit ujišťování MF o navýšení příjmů pro obce o zhruba 3 mld. Kč jako výsledek zdanění výnosů ze stavebního spoření patrně jen trpkým úsměvem (viz přiložený dopis ze září 2010). Ke zkrácení příspěvku na přenesený výkon státní správy však v loňském roce došlo a stejné parametry se používají i pro rok letošní.
Skutečné hodnoty daňového inkasa za rok 2011 a již mnohokrát avizovaná změna v rozpočtu na rok 2012 musí mít nutně vliv na odhadované dopady přínosu novely rozpočtového určení daní. Původně předpokládaná výchozí úroveň sdílených daní z července 2011 se snižuje minimálně o 3 mld. Kč. Kancelář Svazu proto připravuje pilotní srovnávací výpočty jednotlivých variant.
Daň | Rozpočet | Skutečnost | % plnění |
Daňové příjmy celkem | 739,46 | 708,78 | 95,9 |
Daň z přidané hodnoty | 279,5 | 275,39 | 98,5 |
Daň z příjmů právnických osob | 120,6 | 118,11 | 97,9 |
Daň z příjmů fyzických osob | 151,0 | 133,37 | 88,3 |
- zvláštní sazba | 19,3 | 11,05 | 57,3 |
- z přiznání | 10,6 | 2,94 | 27,7 |
- ze závislé činnosti | 121,1 | 119,37 | 98,6 |
Daň z nemovitostí | 9,7 | 8,57 | 88,3 |
- Dopis MF z 2. září 2010 - daňové příjmy 2011 a krácení příspěvku na přenesený výkon státní správy
- Srovnání celostátního inkasa 2009 - 2011