03.05.2011

Svaz provádí shrnutí zpoplatňování hazardu – pomozte nám

Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny by měl 19. května projednávat změnu v zákoně o loteriích. Dosavadní tři novely se rozšířily o čtyři pozměňovací návrhy, které jsou vzájemně protichůdné, a to zejména v přístupu ke zpoplatňování výnosů z hazardních her. Argumentaci Svazu je nyní třeba rozšířit o shrnutí obsahu co největšího počtu aktuálních obecně závazných vyhlášek. Vyzýváme proto obce ke spolupráci a jejich zaslání.

Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny by měl 19. května projednávat změnu v zákoně o loteriích. Dosavadní tři novely se rozšířily o čtyři pozměňovací návrhy, které jsou vzájemně protichůdné, a to zejména v přístupu ke zpoplatňování výnosů z hazardních her. Argumentaci Svazu je nyní třeba rozšířit o shrnutí obsahu co největšího počtu aktuálních obecně závazných vyhlášek. Vyzýváme proto obce ke spolupráci a jejich zaslání.

Svaz již řadu let usiluje o změnu v regulaci loterního průmyslu. Od poloviny roku 2010 se snaží napříč politickým spektrem zapojit poslance a senátory do diskuse nad novou podobou zákona o loteriích. Po několika jednáních mimo jiné i se zástupci herního průmyslu bylo dosaženo shody na podpoře původního vládního návrhu, zkrácení platnosti vydaných povolení na 3 roky a zachování vazby odvodů nebo daní na území, kde je hazard provozován.

Otázka konkrétní podoby odvodů nebo daní by měla být řešena následně samostatnou novelou nebo novým zákonem. Pozměňovací návrh C pana poslance Kalouska (nikoliv v pozici ministra), představuje oblast, o které širší diskuze nikdy neprobíhala. Do značné míry se tak zvyšuje riziko, že nedojde ke schválení žádné změny, což by z hlediska obcí byl nejhorší možný výsledek.

Text návrhu, jak ho Svaz získal při dubnovém jednání Rozpočtového výboru, je dostupný zde.

Dne 2. května došlo k setkání zástupců Svazu s 1. náměstkem ministra financí L. Minčičem, kde byly sděleny hlavní obavy týkající se rychlých návrhů na vyřešení problému zpoplatňování či zdaňování. Kromě hlavního problému, že se rozmělňuje shoda na nutnosti regulační role obcí, zdůraznil výkonný místopředseda Jech nejistotu ohledně výnosu pro obce, které na svém území povolí provozování hazardu. Jednoduchý princip násobení počtu přístrojů (a jiných zařízení) sazbou místního poplatku by se měl nahradit formou sdílené daně z odvodu, kterou by spravovaly a rozdělovaly finanční úřady.

Existuje také obava, že příjmy pro obce se ve skutečnosti mohou snížit, neboť ministerstvo financí pracuje zatím s daty za rok 2009. Nemá dostatečný přehled o nových vyhláškách, jimiž obce mohou zpoplatňovat také každý ministerstvem financí povolený koncový terminál, který je pomocí dalších dílčích komponent systému napojen na centrální jednotku a je tudíž ve spojení s touto jednotkou schopen realizovat hru od samého počátku do jeho konce (viz poslední stanovisko MF ČR).

Svaz proto nabídl zpracování přehledu platných obecně závazných vyhlášek, který bude postoupen ministerstvu a využit také pro další argumentaci v této oblasti. Žádáme tedy členské obce, aby zaslaly co nejdříve svoji aktuálně účinnou obecně závaznou vyhlášku, která obsahuje úpravu místního poplatku za provozovaný výherní hrací přístroj (nebo jiné technické herní zařízení). Vyhlášky zasílejte na adresu dedina@smocr.cz.