30.06.2015
Kudy vede cesta aneb má být školka povinná?
Konečně je jasno! Podloženo tvrdými čísly a demografickými údaji..povinný rok předškolní docházky kvůli zapojení sociálně znevýhodněných dětí do hlavního proudu je jako jít s kanónem na kanára! To v resumé projektu "Kudy vede cesta" zjednodušeně řečeno tvrdí zpracovatelé.
Konečně je jasno! Podloženo tvrdými čísly a demografickými údaji..povinný rok předškolní docházky kvůli zapojení sociálně znevýhodněných dětí do hlavního proudu je jako jít s kanónem na kanára! To v resumé projektu "Kudy vede cesta" zjednodušeně řečeno tvrdí zpracovatelé. Podle tvrdých čísel se totiž ukazuje, že problém se týká cca 1500 pětiletých romských dětí, které do mateřské školky nechodí. Naopak se povinná předškolní docházka dotkne více než 8000 dětí, které jsou vzdělávány alternativním způsobem. Zavedení povinnosti předškolního vzdělávání s sebou nese další dopady - problém kontroly docházky a její vymáhání, administrativní náročnost, suplování adaptačního rozměru první třídy ZŠ, nedostatečnou délku pro naplnění specifických potřeb dětí ze specifického prostředí, posílení averze ve společnosti, zvýšení finančních nároků aj. Navrhované opatření má stát stát přibližně 380 mil. Kč, což je 250 tis. Kč na každé ze znevýhodněných dětí, jejichž podpora je důvodem tohoto opatření.
Namísto toho navrhuje studie zavedení "zákonného nároku" na místo ve školce pro všechny děti od 3 let. Vzhledem k demografickým prognózám, které vykazují plynulý pokles dětí ve věku docházky do MŠ již od školního roku 2013/2014 až do roku 2035, bude v zajištěn dostatečný počet míst v stávajících mateřských školkách. Důvodem takového návrhu je především fakt, že je třeba podchytit děti z nepodnětného prostředí již od útlého věku a soustavně s nimi a zároveň s rodiči pracovat.
Projekt "Kudy vede cesta" byl realizován společnostmi Tady a teď a Demografickým informačním centrem od července 2013 do června 2015. Do projektu se zapojila veřejnost, ředitelé MŠ, odborníci, zřizovatelé, rodiče. Vznikly 4 rozsáhlé studie proveditelnosti, které se zaměřují jak na zmapování současné situace z různých perspektiv, tak jsou v nich rozpracovány různé varianty možných řešení tak, aby výsledkem byly využitelné koncepty vedoucí k úspěšnějšímu zapojení sociálně znevýhodněných žáků do hlavního vzdělávacího proudu.
Studie obsahují zajímavá statistická a demografická data, která popisují stávající situaci s ohledem na rozvrstvení obyvatelstva a jejich sociální status.
Mgr. Ludmila Němcová, Kancelář Svazu měst a obcí ČR