09.01.2012
Připomínky Svazu ke Koncepčnímu záměru reformy systému financování regionálního školství
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představilo 5. prosince 2011 oficiálně Koncepční záměr reformy sytému financování regionálního školství a zahájilo odboru diskusi k jeho obsahu.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy oficiálně představilo 5. prosince 2011 Koncepční záměr reformy sytému financování regionálního školství a zahájilo odboru diskusi k jeho obsahu.
Svaz se dlouhodobě a se zásadními výhradami vyjadřuje ke stávajícímu systému financování regionálního školství. Rozumíme proto snaze MŠMT změnit tento systém a nastolit tak zejména princip spravedlivého přístupu ve financování škol všech zřizovatelů, odstranit neopodstatněné rozdíly mezi výší příspěvku školám se srovnatelnými parametry ve všech stupních vzdělání a zajistit větší stabilitu finančních zdrojů ze státního rozpočtu jak pro školy a školská zařízení, tak i pro zřizovatele.
Bohužel, předkládaný koncepční záměr rozdílnou úroveň financování škol a školských zařízení neodstraňuje. Přenáší na zřizovatele povinnost dofinancovat stanovený „vzdělávací standard“, což může naopak způsobit ještě větší finanční rozdíly ve srovnatelných školách a školských zařízeních než dosud.
Svaz je přesvědčen, že před zahájením takto rozsáhlé reformy měla být dokončena komplexní analýza současného systému financování regionálního školství. MŠMT sice vyjadřuje názor, že reformní záměr není o úspoře prostředků státního rozpočtu, ale o efektivnějším využití peněz, které stát do regionálního školství dává. Přesto ekonomické zefektivnění a prooptimalizační působení nového systému bez vyhodnocení stávajícího stavu nezabrání případnému vzniku územně oddělených vzdělávacích systémů a riziku ohrožení kvality a dostupnosti zejména základního vzdělávání.
Svaz současně upozorňuje, že programové prohlášení vlády deklaruje navýšení objemu prostředků na platy a zpřesnění finančních toků mezi resortem a jednotlivými zřizovateli škol.
Koncepční záměr financování počítá se zvýšením spoluodpovědnosti zřizovatelů. Bohužel, obcím jako zřizovatelům neumožní realizovat jejich vlastní koncepce a strategie s ohledem na konkrétní podmínky tak, jak jim to ukládá školský zákon.
Svaz trvá na posílení role obce jako zřizovatele při stanovení příspěvku jednotlivým školám.
Podle § 160 „školského zákona“ a § 7 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech státního rozpočtu, v platném znění, hradí stát veškeré náklady spojené s povinnou školní docházkou, mimo provozních výdajů. Předložený záměr však v řadě případů přenáší tyto náklady na obce jako zřizovatele. Vzniká oprávněné nebezpečí zániku základních škol, zejména II. stupňů, a tedy zhoršení dostupnosti povinné školní docházky.
Svaz považuje za nepřípustné, aby výdaje, které má ze zákona hradit stát, měly hradit obce.
Představená reforma popisuje nové principy přiznání příspěvku ze státního rozpočtu v rámci přímých nákladů pedagogického procesu. Přestože MŠMT deklaruje, že i zájmové vzdělávání a školské služby stravování, ubytování atd. budou nadále koncepčně řešeny tímto orgánem státní správy, nejsou principy úhrady přímých nákladů zahrnuty do záměru reformy. Svaz se obává dalšího navýšení výdajů ze strany zřizovatelů i rodičů.
Svaz je přesvědčen, že:
- Před zahájením takto rozsáhlé reformy měla být dokončena komplexní analýza současného systému financování regionálního školství.
- Před zahájením takto rozsáhlé reformy je nutné provést analýzu právních předpisů, kterých se reforma dotkne.
- Odborné veřejnosti nebyla předložena analýza, podle které je koncepční záměr připraven, tedy analýza optimální naplněnosti škol a tříd, podklady pro oborové a nákladové normativy. Je zcela nepřípustné, aby byly podklady vytvořeny v rámci připomínek z odborné diskuse.
- Reforma nesmí zhoršit dostupnost povinné školní docházky.
- Je nepřijatelné, aby stát přenesl svou povinnost úhrady nákladů spojených se vzděláváním na rozpočty samospráv. Svaz podporuje efektivní hospodaření škol. Koncepční záměry však nesmí znamenat pokles kvality a dostupnosti základního vzdělávání.
- Dosavadní koncepční záměry MŠMT předcházely kroky pilotních ověření. Reforma systému financování regionálního školství musí být také podpořena tímto ověřením s tím, že je nutné nastavit přechodné období, které zajistí plynulý náběh reformy.
- Koncepční záměr je zcela nekonkrétní pro oblast škol a školských zařízení, která neposkytují stupeň vzdělání (ŠD, ZUŠ, DM…). Tato oblast je významnou a nedílnou součástí našeho školského systému a je proto nezbytně nutné, aby systém financování tohoto vzdělávání byl součástí celkové koncepce. Obdobně je nutné zahrnout náklady spojené s výkony nepedagogických pracovníků.
Svaz požaduje, aby:
- úspory, které vzniknou v případě zavedením nového systému financování podle koncepčního záměru, zůstaly v rozpočtu regionálního školství, například na posílení ONIV
- MŠMT prodloužilo dobu pro odbornou diskusi ke koncepčnímu záměru a zvážilo termín případné realizace nového systému financování reformy regionálního školství (neuplatnit datum 1.1.2013)
- vypořádání připomínek ke koncepčnímu záměru proběhlo společně za účasti všech oslovených zainteresovaných subjektů
Podkladem pro stanovisko jsou připomínky Školské komise předsednictva Svazu města a obcí ČR, které přikládáme zde.