17.05.2018
Školky a školy poměří síly ve speciální soutěži. Dají lidem vědět, co dělají jinak
Má vaše škola či/a školka jiný, unikátní, přístup ke vzdělávání? Jste pyšní na projekty pro děti a žáky, které se vám podařily, a chcete se o ně podělit s jinými vzdělávacími zařízeními? Máte jedinečnou šanci - díky Svazu měst a obcí ČR. Přihlaste vaši školu či/a školku do soutěže Škol(k)a JINAK 2018. V přihlášce do tradičního klání stačí uvést stručné informace o vašem zařízení, přiložit jednu fotografii a potom už jen čekat, nebo - lépe - motivovat vaši sociální bublinu k tomu, aby vám dala hlas kliknutím na facebookovém profilu Svazu měst a obcí ČR na adrese: www.facebook.com/smocr1.
PRAHA, 17. května 2018 – Má vaše škola či/a školka jiný, unikátní, přístup ke vzdělávání? Jste pyšní na projekty pro děti a žáky, které se vám podařily, a chcete se o ně podělit s jinými vzdělávacími zařízeními? Máte jedinečnou šanci - díky Svazu měst a obcí ČR. Přihlaste vaši školu či/a školku do soutěže Škol(k)a JINAK 2018. V přihlášce do tradičního klání stačí uvést stručné informace o vašem zařízení, přiložit jednu fotografii a potom už jen čekat, nebo - lépe - motivovat vaši sociální bublinu k tomu, aby vám dala hlas kliknutím na facebookovém profilu Svazu měst a obcí ČR na adrese: www.facebook.com/smocr1.
„V době obrovského množství systémů, řádů a nařízení je osvěžující, když se někde něco dělá jinak. To neznamená, že se nectí pravidla, ale v jejich rámci se dějí věci nové, neotřelé a zábavné, které mohou být přínosné a inspirativní pro někoho dalšího,“ říká předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl a dodává: „Právě takovou ambici má naše klikací soutěž Škol(k)a JINAK, kterou letos pořádáme už po druhé. A to proto, aby se vzdělávací zařízení napříč Českou republikou pochlubila svou netradiční činností a motivovala tak třeba kolegy z druhého konce země ke změně přístupu a novým zábavným a přitom efektivním metodám.“
Do prvního ročníku Škol(k)y JINAK se zapojilo více než šedesát vzdělávacích zařízení ze všech koutů České republiky. Mezi školkami zvítězila MŠ Havířov Radniční s projektem Centra aktivit, následovala MŠ Ústí nad Labem Vinařská se Školkovou olympiádou a pomyslný bronz si odnesla MŠ Praha 6 Čínská s realizací bylinkovo - zeleninové zahrádky. U základních škol lidé nejvíc klikali na ZŠ Chomutov Zahradní, oceňovali zde spolupráci starších žáků s mladšími. Stříbro si odnesla ZŠ Kyjov Komenského za výuku čtení metodou SFUMATO® - SPLÝVAVÉ ČTENÍ® a třetí místo obsadila ZŠ Brno Vejrostova s projektem Naše knihovna.
„Pevně věřím a přeji si, aby byl letos zájem o Škol(k)u JINAK nejméně takový, jako minulý rok. Moc fandím všem učitelům, kteří i přes rostoucí administrativu mají chuť a sílu přicházet s novými přístupy a projekty, a hlavně je dotahují do zdárného konce,“ říká místopředseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi Vlastimil Picek a dodává: „Soutěží se samozřejmě o věcný dar, který je ale spíše symbolický. Hlavním smyslem soutěže je možnost se podělit o nové nápady a inspirovat další školy v přístupu JINAK. Podle zájmu hlasujících, což jsou většinou rodiče a žáci je znát, že spokojenost dětí vyhrává. To je totiž pro učitele ta největší odměna.“
Harmonogram akce:
· 7. května - 31. května 2018 - přihlašování škol a školek (zaslání stručné informace o rozsahu maximálně deset vět o tom, co škola či školka dělá jinak a jednu ilustrační fotografii na e-mail: tuzilova@smocr.cz)
· 4. června - 22. června 2018 - hlasování veřejnosti na facebooku (na adrese: www.facebook.com/smocr1)
· 4. října 2018 - seminář Škol(k)a JINAK 2018 pro účastníky soutěže a slavnostní vyhlášení výsledků
Ve školním roce 2016/2017 tuzemské školky a školy navštěvovalo podle údajů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) celkem 1 268 841 dětí. Zatímco do mateřských školek chodilo 362 653 nejmenších, základní školy měly 906 188 žáků. Podle šetření Ministerstva financí (MF) do mateřských a základních škol zřizovaných obcemi chodilo ke 30. 9. 2016 celkem 807 736 dětí. Z toho 228 230 navštěvovalo tzv. mateřinky, zbývajících 579 506 byli žáci základních škol. Pro úplnost: MF danou věc zjišťuje dotazováním přímo v obcích v kontextu s rozpočtovým určením daní, Obce totiž podíl na daních dostávají i podle počtu dětí v jimi zřizovaných školských zařízeních.