17.02.2022
Mapa vzdělávacího ne/úspěchu
Tým okolo sociologa Daniela Prokopa spojil data o mikroregionech a ukazuje, že vzdělávací neúspěšnost (propadání, nedokončování ZŠ či absence) není jen problémem Karlovarska či Ústecka. Trápí i periferie Plzeňského a dalších bohatších krajů. Seznamte se s výsledky této analýzy.
Nejnovější analýza PAQ Research zjišťuje míru nerovností ve vzdělávací úspěšnosti napříč územím a pokouší se zodpovědět následující otázky:
- Které části země trpí vzdělávací neúspěšností?
- Co může za vzdělávací neúspěšnost?
- Jak si se vzdělávací neúspěšností umí poradit obce?
- Pomáhá financování školám rozvíjet potenciál všech dětí?
Míra neúspěšnosti podle autorů studie úzce souvisí se sociálními problémy v regionu – nejvíce s exekucemi, bytovou nouzí a dalšími problémy, které destabilizují rodiny. Některým obcím se ale daří se sociálními podmínkami bojovat a neúspěšnost je zde mnohem menší, než bychom předpokládali. Ve snížení neúspěšnosti ale nepomáhá systém financování škol. Nedává více peněz školám a obcím, které musí kompenzovat znevýhodnění žáků. I proto některé oblasti naopak za očekáváním zaostávají.
Celou analýzu najdete na webu www.mapavzdelavani.cz