29.03.2011

Důvody pro odmítnutí Sociální reformy I z pohledu měst a obcí ČR

Města a obce ztratí v sociální oblasti svou dlouho budovanou pozici, která garantovala funkční systém pro klienta. Plánovaná reforma přenesené působnosti negativně ovlivní působnost samostatnou, která zůstává ve stejném či nižším rozsahu jako dosud. Z těchto důvodů Svaz odmítá reformu jako celek.

 

  1. Nedostatečná komunikace záměrů reformy - na Sociální reformu I bude zřejmě navazovat Sociální reforma II či dokonce III; Svaz však nedisponuje ani rámcovými informacemi o tom, kam sociální reforma míří; zcela chybí dostatečné záruky územní samosprávě, že na první krok (přechod kompetencí na Úřad práce ČR) budou navazovat opravdu další kroky, které přiblíží územní samosprávu zpět svému úkolu – péči o občany ČR, jako úroveň občanovi nejbližší;
  2. Nedostatečné věcné zdůvodnění - presumovaná „optimalizace“ či „úspora finančních prostředků“ jsou proveditelné rovněž na obecních úřadech;
  3. Riziko zhoršení kvality sociální práce - s ohledem na plánované přijetí přibližně 2000 zaměstnanců obecních úřadů na Úřad práce má Svaz důvodnou obavu o sociální práci na budoucím Úřadu práce; v současnosti zaměstnává oblast výplaty dávek na obecních úřadech 12 000 zaměstnanců, plánovaný rozsah zaměstnanců Úřadu práce ČR negarantuje kvalitu a udržitelnost sociální práce, kterou dnes zajišťují a garantují obce;
  4. Protiústavnost delimitace zaměstnanců - dohodovací řízení o delimitaci, které návrh zákona předjímá, není založeno na rovném postavení stran, v případě sporu mezi obcí a krajskou pobočkou úřadu práce rozhodne MPSV, což může znamenat protiústavnost;
  5. Torzo přenesené působnosti – klienti přijdou o výhody spojené se smíšeným modelem veřejné správy; obce budou nadále vykonávat pouze zbytkové kompetence v přenesené působnosti; zbytková působnost přenesené působnosti = snížení počtu obecních zaměstnanců na minimum; obce ponesou náklady s delimitací svých zaměstnanců, zaměstnanci byli vyškoleni za náklady veřejných rozpočtů a nyní mají být zřejmě propuštěni, neboť pro ně nebude místo;
  6. Podvázání samostatné působnosti - sociální reforma I má negativní dopad na samostatnou působnost v sociální oblasti; jde o oblast, kde je smíšený model výkonu veřejné správy funkční, přenesená působnost funkčně ovlivňuje působnost samostatnou, zejména zjištění potřeb a dostupnosti sociálních služeb na území obce; Sociální reforma I nerozšiřuje žádným způsobem samostatnou působnost měst a obcí ČR, ponechává ji ve stejném rozsahu. 

Města a obce ztratí v sociální oblasti svou dlouho budovanou pozici, která garantovala funkční systém pro klienta. Plánovaná reforma přenesené působnosti negativně ovlivní působnost samostatnou, která zůstává ve stejném či nižším rozsahu jako dosud. Z těchto důvodů Svaz odmítá reformu jako celek.