12.05.2005

Připomínky Svazu měst a obcí České republiky k návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zdravotní péči

1) K části osmnácté, bod 1

Navrhujeme doplnit sankci za nesplnění povinnosti provést volbu registrujícího lékaře pro pojištěnce mladšího 18 let a za nesplnění povinnosti zajištění účasti dítěte na preventivních prohlídkách.

Odůvodnění:

Vítáme navrhovanou úpravu, ale požadujeme rovněž sankci za nesplnění povinnosti rodičem pojištěnce. Domníváme se, že pravděpodobně nelze využít § 46 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, z důvodu, že nejde o vztah ve státní správě. V § 29 (přestupky na úseku zdravotnictví) tato skutková podstata rovněž chybí. Náš názor podporuje i § 44 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů, který stanoví sankci pojištěnci za nepodrobení se preventivní prohlídce na vyzvání (analogie legis).

Požadujeme proto buď vytvořit zvláštní skutkovou podstatu v zákoně o přestupcích nebo novelizovat § 44 zákona o veřejném zdravotním pojištění.

Tato připomínka je zásadní.

2) K části osmnácté, bod 2

Navrhujeme následující znění: V § 13 odst. 2 písm. i) se slova “zdravotní preventivní péči” nahrazují slovy “pracovnělékařskou péči”.

Odůvodnění:

Jsme toho názoru, že i pracovnělékařská péče by měla být hrazena v rozsahu a za podmínek stanovených zákonem o veřejném zdravotním pojištění. Důvodová zpráva neuvádí žádný argument, proč by tomu tak být nemělo.

Tato připomínka je zásadní.

 

3) K části osmnácté, bod 5

Navrhujeme upravit § 18 a nerušit jej.

Odůvodnění:

V současné době je vymezen termín “registrující lékař” v § 18. Navrhovaná úprava vymezuje termín registrující lékař nově v § 20 odst. 1. Jsme toho názoru, že by definice (byť pozměněná) měla být nadále obsažena v § 18 pro zachování přehlednosti úpravy. Dále lze uvést, že např. poznámka pod čarou č. 7 v zákoně č. 585/2004 Sb., branný zákon odkazuje na § 18 a navrhovaný změnový zákon se s tímto nevypořádává.

Tato připomínka je doporučující.

 

4) K části osmnácté, bod 7

Navrhujeme upravit znění § 20 odst. 1 v návaznosti na námi navrhované úpravu § 18.

Odůvodnění:

Viz bod 3.

Tato připomínka je doporučující.

 

5) K části dvacátéprvní

Navrhujeme vypustit Čl. XXI z předkládaného návrhu.

Odůvodnění:

Ustanovení nemůže být zrušeno, protože předkládaný návrh zároveň ruší § 31 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. Otázka rozsahu hrazených služeb v souvislosti se zabráněním těhotenství by tak zůstala neupravená.

Tato připomínka je zásadní.

 

6) K části dvacátédruhé, bod 7

V § 26 odst. 12 písm. a) se slova “a krve” nevyskytují. Není tak jasné, co přesně chce navrhovatel zrušit. Pravděpodobně se jedná o § 26 odst. 14 písm. a). Pokud ano, Svaz měst a obcí České republiky proti takové úpravě nic nenamítá.

Tato připomínka je zásadní.

 

7) K důvodové zprávě k části osmnáct

Požadujeme podrobnější rozpracování důvodové zprávy.

Odůvodnění:

Pouhé odůvodnění návazností na předkládaný zákon o zdravotní péči a eliminování duplicit je nedostačující. Požadujeme rozpracovat odůvodnění především k námi namítaným zásadním připomínkám v bodě 1 – 4.

Tato připomínka je zásadní.

 

Mgr. Jakub Pôbiš, legislativní oddělení Kanceláře SMO ČR

tel.: 241 733 589