26.07.2005
Připomínky Svazu měst a obcí České republiky k návrhu zákona o zdravotnických zařízeních a veřejných službách ve zdravotnictví a o změně některých zákonů
K jednotlivým ustanovením:
1) K § 5 odst. 2 písm. a)
Pro zpřehlednění textu navrhujeme doplnit odkaz na předpis rozlišující jednotlivé typy nemocnic.
Tato připomínka je doporučující.
2) K § 5 odst. 2
Zdravotnická zařízení uvedená pod písm. c), d) a léčebna dlouhodobě nemocných by měla spadat spíše do režimu zákona o sociálních službách. Rozhodně však musí splnit standardy kvality sociálních služeb a projít inspekcí standardů. Z toho důvodu požadujeme navázání na zákon o sociálních službách.
Tato připomínka je zásadní.
3) K § 11 odst. 6
Navrhujeme upřesnit výši povinného pojištění odpovědnosti za škodu.
Odůvodnění:
Výše pojištění v rozsahu, v jakém lze rozumně předpokládat případnou škodu je značně neurčitá. Co se stane v případě, že se ukáže podhodnocená?
Tato připomínka je doporučující.
4) K § 14 odst. 4
Navrhujeme upřesnit, co je pracovní doba rozsahu nezbytného pro řádné odborné vedení zdravotnického zařízení.
Odůvodnění:
Odborný zástupce pro provozování zdravotnického zařízení lůžkové péče má stanovený pevný rozsah pracovní doby, ostatní odborní zástupci nikoliv. Ani důvodová zpráva nedává vysvětlení k tomuto kroku.
Tato připomínka je doporučující.
5) K § 17
Upozorňujeme na rozpor ve znění odstavců 1 a 4 tohoto paragrafu.
Odůvodnění:
V odstavci jedna je použito slovo „rozhoduje“, v odstavci čtyři pak slovo „vydá“. Není tak jasné, zda je na udělení oprávnění právní nárok nebo zda jde o správní uvážení. Pokud by kraje měly být rozhodujícím činitelem v této oblasti, je logičtější poskytnout jim prostor k rozhodování.
Tato připomínka je doporučující.
6) K § 22 odst. 2
Vhodnější by asi byla konstrukce, kdy správní orgán odebere oprávnění k provozování zdravotnického zařízení než že přímo zakáže provozování zdravotnického zařízení.
Tato připomínka je doporučující.
7) K § 24
Ustanovení neřeší zacházení se zdravotnickou dokumentací v případě prodeje praxe. Mělo by být vyřešeno vlastnické právo ke zdravotnické dokumentaci jako takové.
Odůvodnění:
Vyskytuje se problém, kdo je vlastníkem dokumentace a zda ji lze prodat spolu s praxí.
Tato připomínka je doporučující.
8) K § 27 a dalším
Doporučujeme použít variantu II.
Tato připomínka je doporučující.
9) K § 28
Požadujeme vyjasnit vztah plánu veřejných služeb k plánu rozvoje sociálních služeb podle nového zákona o sociálních službách a ke komunitnímu plánu, který již některé kraje mají.
Požadujeme účast obcí na procesu plánování.
Odůvodnění:
Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo práce a sociálních věcí by sladit svůj postup. Podle našeho názoru by stačilo vypracovat jediný plán.
Účast obcí na procesu plánování veřejných služeb je nezbytná. Zdravotnická zařízení jsou provozována v konkrétních obcích pro konkrétní obyvatele těchto obcí. Navrhovaná úprava pouze může zhoršit vztahy mezi jednotlivými samosprávami.
Tato připomínka je zásadní.
10) K § 35
Navrhujeme ustanovení vypustit, případně zavést pouze oznamovací povinnost.
Odůvodnění:
Stát by neměl zasahovat do rozhodování v samostatné působnosti kraje, nemluvě o soukromých zdravotnických zařízeních. Lze připustit, aby stát měl o podobných přístrojích přehled.
Tato připomínka je doporučující.
11) K § 37 odst. 3
Navrhujeme vypustit poslední větu.
Odůvodnění:
Podle našeho názoru nic nebrání tomu, aby i zařízení, jimž bylo uděleno oprávnění ministerstvy, zveřejňovala své výroční zprávy o činnosti a hospodaření. Důvodová zpráva neuvádí žádné argumenty pro řešení zvolené navrhovatelem.
Tato připomínka je doporučující.
12) K § 42 odst. 1
Navrhujeme vypustit slova „pokud nejsou založeny za účelem podnikání“.
Odůvodnění:
Je zbytečné omezovat podobným způsobem dostupnost veřejné služby.
Tato připomínka je doporučující.
13) K § 50
Ustanovení spadá spíše do sféry sociálních služeb. Požadujeme do důvodové zprávy k tomuto bodu doplnit, z jakých prostředků se bude hradit zaopatření poskytované dětem v případě, že příspěvek povinného nebude dostatečně vysoký.
Tato připomínka je doporučující.
Mgr. Jakub Pôbiš, legislativní oddělení Kanceláře SMO ČR
tel.: 241 733 589