19.09.2006

Radnice musí mít určitou vizi a kontinuitu

Podle posledních údajů královéhradeckého magistrátu bylo do třetí vlny privatizace zařazeno celkem 2 333 bytů, z toho byl již u 205 projednán závazný prodej. V předchozích dvou vlnách bylo k 31. prosinci roku 2005 zařazeno celkem 9415 bytů.

 

Ing. Oldřich Vlasák

Podle posledních údajů královéhradeckého magistrátu bylo do třetí vlny privatizace zařazeno celkem 2 333 bytů, z toho byl již u 205 projednán závazný prodej. V předchozích dvou vlnách bylo k 31. prosinci roku 2005 zařazeno celkem 9415 bytů.
 
Ing. Oldřich Vlasák
Stejně jako městu Hradci Králové i ostatním obcím zůstává ve správě stále ještě určité procento bytů, o které musí pečovat. Naskýtá se otázka, jestli vybírané regulované nájemné v obecních bytech stačí na jejich údržbu a opravu. V době, kdy obce a města získaly od státu byty do své správy, tedy počátkem devadesátých let minulého století, bylo nájemné v nich velmi nízké. Vybrané peníze zdaleka nepokrývaly potřeby na údržbu bytů a domů. A přestože se před rozhodnutím Ústavního soudu, který zrušil vyhlášku i cenové výměry regulující nájemné, přece jen zvyšovalo, nájemné stále nestačí. Většina starostů se domnívá, že by k jeho deregulaci mělo docházet co nejrychlejším tempem. Postupným navyšováním nájmů v bytech s regulovaným nájemným dojde k vyrovnání cen v bytech s regulovaným nájmem a v bytech s nájmem tržním. Postupná deregulace povede k tomu, že jednotliví nájemníci si budou hledat bydlení odpovídající jejich finančním možnostem. Postupně by také mělo docházek k snižování nájmů v bytech s tržním nájemným v závislosti na tom, jak budou na trh s nájemním bydlením vstupovat také byty dříve regulované. Dojde ke zvýšení nabídky. K poklesu dojde proto, že se uvolní spousta bytů nyní blokovaných. Po uvolnění nájemného se byty dostanou do pohybu. Nikdo si nebude držet zbytečně velký anebo nadbytečný byt, na trhu bude dostatek bytů různě velkých a různých kategorií. Ale na druhé straně by měla být připravena zejména na úrovni státu i síť pro sociálně slabé a postižené občany a lidi v nouzi.
Je potřeba si uvědomit, že deregulaci nájemného provádí stát a ne obce. Ty se řídí zákonem a nemohou zvýšit víc, než jim stát povolí či povolil novým zákonem o jednostranném zvyšování nájemného. Stát byl totiž k tomuto kroku dotlačen nejen vlastníky bytů s regulovanými nájemníky, ale i hrozícími žalobami u Evropského soudu ve Štrasburku. Verdikty, které tento soud vydal, zněly ve prospěch majitelů bytů, kterým stát určoval ceny nájemného - byly samozřejmě nízké. 
Myslím si, že je důležité, aby se občané ptali politických stran a jejich kandidátů s jakým programem půjdou do voleb - bytová problematika je jedna z prioritních otázek. Starosta, který chce obhájit svůj post, by měl ukázat určitou vizi a kontinuitu. Pakliže mu zákonné normy umožňovaly zvyšovat nájemné, měl tak učinit a stejně by tak měl udělat i teď, před volbami. A pokud s tímto krokem otálejí, není to férové řešení. Takový populizmus – počkat až po komunálních volbách - se nemusí vždy vyplatit. Nemusí přinést kýžený výsledek.
 
 
Ing. Oldřich Vlasák,
poslanec Evropského parlamentu a předseda Svazu měst a obcí ČR
V Hradci Králové 19. září 2006