16.06.2010

Rovný přístup ve městech a obcích

Rovnost žen a mužů se zdá v současné době velmi často opakovaným tématem, pro někoho i možná poněkud ožehavým anebo neuchopitelným. Jak se lze dívat na rovnost žen a mužů v obcích? Lze nějakým způsobem pozitivně ovlivnit rovnost mezi muži a ženami v jejich životě v obcích či městech? Evropská charta pro rovnost žen a mužů na úrovni života ve městech a obcích může být tím správným prvním krokem.

Rovnost žen a mužů se zdá v současné době velmi často opakovaným tématem, pro někoho i možná poněkud ožehavým anebo neuchopitelným.  Jak se lze dívat na rovnost žen a mužů v obcích? Lze nějakým způsobem pozitivně ovlivnit rovnost mezi muži a ženami v jejich životě v obcích či městech?

Evropská charta za rovnost žen a mužů na úrovni života ve městech a obcích je dokumentem adresovaným místním a regionálním samosprávám v Evropě, které jsou vyzývány k jejímu podpisu a veřejnému přijetí principů rovnosti žen a mužů, a v neposlední řadě také využití svých pravomocí k dosažení větší rovnosti svých občanů. Tato Charta byla vypracována v rámci projektu Rady evropských měst a regionů (CEMR) v rámci v letech 2005 – 2006, ve spolupráci s mnoha partnery, s podporou Evropské komise prostřednictvím jejího 5. akčního programu za rovnost mužů a žen v Evropě. V květnu 2006 pak byla Charta Radou evropských měst a regionů přijata na jejím valném shromáždění, a od té doby byla přeložena do šestnácti světových jazyků, a přijata v mnoha významných evropských městech. Na vzniku tohoto dokumentu se podílela také řada národních asociací sdružujících města a regiony, a nechyběl mezi nimi ani Svaz měst a obcí České republiky. Je samozřejmě nutno podotknout, že se nejedná o právně závazný dokument.
 
Charta formuluje základní práva a principy, ke kterým se mohou obce na formální rovině přihlásit, a shrnuje základní pilíře aktivit směřujícím k zavedení rovnosti žen a mužů ve městech a obcích. Nabízí ale i metody, kterými tato práva mohou být zajištěna a stanovuje konkrétní kroky, které je třeba ve městech provést, aby k naplnění těchto principů došlo. Tyto principy se týkají se nejen politického zastoupení účasti v politickém a veřejném životě, ale i zadávání veřejných zakázek, plánování a udržitelného rozvoje, regulační úlohy místních samospráv a dalších oblastí veřejného života.
 
Jedním z konkrétních kroků, vedoucích k prosazování principů daných Chartou je i tvorba tzv. Akčního plánu rovnosti. Každý signatář Charty by měl v přiměřené lhůtě Akční plán vypracovat a také se zasazovat o jeho plnění. Tento Akční plán má stanovit signatářovy cíle a priority v oblasti rovnosti, opatření, která hodlá přijmout a také termíny, ve kterých tak hodlá učinit.
 
V České republice je Charta bohužel ještě neznámým dokumentem, a to jak pro širokou veřejnost, tak i pro většinu zástupců regionální samosprávy. Na poli rovných příležitostí jsme ve srovnání s ostatními zeměmi Evropy bohužel stále trochu pozadu, neboť v českém prostředí se stále setkáváme s různými předsudky a zatlačováním tohoto tématu do pozadí. Je tedy nepochybně na místě začít se více zajímat o Evropskou chartu pro rovnost žen a mužů na úrovni života ve městech a obcích, podporovat její principy, a postupně se tak pokusit i v tomto ohledu vyrovnat některým v tomto ohledu pokročilejším evropským zemím. Proto se Svaz rozhodl publikovat tuto Chartu a dopomoci tak k jejímu rozšíření mezi široké spektrum členských obcí.