03.05.2015
V kontextu s doplatkem na bydlení je třeba souhlas obce
Osoby žijící dlouhodobě na ubytovnách potřebují pro získání nároku na doplatek na bydlení souhlas obce.
Osoby žijící dlouhodobě na ubytovnách potřebují pro získání nároku na doplatek na bydlení souhlas obce.
Kdy se vyžaduje souhlas
Od
Počty ubytoven a provozní řád
Ke konci roku 2014 bylo orgány ochrany veřejného zdraví v České republice evidováno 2 255 ubytoven, které poskytovaly ubytovací služby. Po novelizaci ustanovení § 21a zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů, kdy došlo k odlišení požadavků provozního řádu pro tzv. dlouhodobé ubytovny, krajské hygienické stanice k
Rozhodnutí musí mít odůvodnění a být přezkoumatelné
V případech hodných zvláštního zřetele může orgán pomoci v hmotné nouzi určit, že za osobu užívající byt se považuje i bydlení v ubytovacím zařízení, který osoba užívá na základě smlouvy, rozhodnutí nebo jiného právního titulu. Podmínkou však je, že obec, na jejímž katastrálním území se ubytovací zařízení nachází, udělí souhlas k vyplacení doplatku na bydlení. Obec musí souhlas k vyplacení doplatku na bydlení odůvodnit. Avšak obec také nemusí souhlas udělit např. z důvodu opakovaného narušení občanského soužití, porušení veřejného pořádku, opakované přestupky proti majetku, technický stav budovy nebo kdy je nájemné vyšší než nájemné v místě a čase obvyklé. Takové rozhodnutí musí obec též odůvodnit. Obsahem odůvodnění rozhodnutí je především rozbor, zhodnocení a shrnutí podkladů odůvodňujících závazné stanovisko. Musí proto plně odpovídat skutečným výsledkům provedeného šetření. Rozhodnutí musí být také přezkoumatelné, aby bylo patrné, že diskrece je v konkrétním případě logickým vyústěním řádného hodnocení skutkových zjištění.
Termín vydání závazného stanoviska
Závazná stanoviska má dle sdělení Ministerstva vnitra obec Úřadu práce poskytovat bezodkladně. Pojem „bezodkladně“ patří k neurčitým právním pojmům, které právní řád používá v situacích, kdy s ohledem na okolnosti nelze zcela jednoznačně vyjádřit lhůtu přesným časovým údajem nebo kdy by to nebylo vhodné. Je zřejmé, že poskytovat závazná stanoviska, která vyžadují šetření na místě, nemůžou být poskytována v časovém úseku několika minut, hodin či několika málo dnů jako např. poskytnutí lékařské pomoci.
Povinnost postarat se o svoje sociálně slabé občany
Ustanovení § 35 odst. 2 zák.č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů navazuje na odst. 1, podle kterého patří do samostatné působnosti obce také záležitosti, které do samostatné obce působnosti svěří zákon. Jde tedy o demonstrativní vymezení rozsahu samostatné působnosti a to jednak tím, že je vedle sebe postaveno vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb občanů obce a jednak obsahem výčtu jednotlivých potřeb např. potřeba bydlení, potřeba informací. Není zde stanovena žádná povinnost např. zajistit bydlení. V této souvislosti je důležité připomenout, že obec pečuje o občany obce. Občanem obce je fyzická osoba, která je státním občanem České republiky a je v obci hlášena k trvalému pobytu. V rámci přidělení bytu je i požadavek, že osoba nemá v současné době dluhy na nájemném legitimní, což potvrdil i Nejvyšší soud v usnesení č.j. 26 Cdo 366/2013 ze dne
Mgr. Miroslava Sobková, Oddělení legislativně právní Kanceláře Svazu