19.05.2024
Daňové posouzení občerstvení členů okrskových volebních komisí od roku 2024
Podle § 6 odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“), je poplatník s příjmy ze závislé činnosti dále označen jako „zaměstnanec“, plátce příjmu jako „zaměstnavatel“.
Odměny členů (okrskové a zvláštní okrskové) volební komise za výkon funkce a plnění poskytovaná v souvislosti se současným nebo dřívějším výkonem funkce jsou v § 6 odst. 10 písm. b) zákona o daních z příjmů, prohlášeny za funkční požitky a plnění v podobě funkčního požitku jsou prohlášeny v § 6 odst. 1 písm. a) bod 2 zákona o daních z příjmů za příjmy ze závislé činnosti.
Podle § 6 odst. 9 písm. b) zákona o daních z příjmů, je od daně osvobozen příjem zaměstnance ve formě příspěvku na stravování poskytnutého zaměstnavatelem za jednu směnu podle jiného právního předpisu, pokud během této směny zaměstnanec vykonával práci alespoň 3 hodiny a nevznikl mu během této směny nárok na stravné v rámci cestovních náhrad podle jiného právního předpisu, a to v úhrnu do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin (v r. 2024 se jedná o částku ve výši 116,20 Kč, tj. 70% ze 166 Kč – viz vyhláška č. 398/2003 Sb.).
Příspěvkem na stravování se pro účely daní z příjmů rozumí:
- stravování poskytované jako nepeněžní plnění ke spotřebě na pracovišti zaměstnance nebo v rámci stravování zajišťovaného prostřednictvím jiného subjektu než zaměstnavatele; a
- peněžitý příspěvek na stravování
Stravováním zajišťovaným prostřednictvím jiného subjektu než zaměstnavatele podle § 6 odst. 1 písm. b) bod 1. zákona o daních z příjmů se rozumí i poskytnutí zaměstnavatelem zakoupených tzv. „stravenek“.
To znamená, že i u člena okrskové volební komise, pokud během kalendářního dne vykonával práci alespoň 3 hodiny a nevznikl mu během tohoto dne nárok na stravné v rámci cestovních náhrad podle jiného právního předpisu (zde podle zákoníku práce), lze nepeněžitý příspěvek na stravování poskytnutý podle čl. I odst. 2 písm. j) Směrnice Ministerstva financí č. j. MF-62 970/2013/12-1204 ze dne 19. prosince 2013 o postupu obcí a krajů při financování voleb, ve znění pozdějších změn, osvobodit od daně z příjmů ze závislé činnosti v úhrnu do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin.
Od daně z příjmů je proto osvobozena pouze limitní částka, která v roce 2024 činí 116,20 Kč. Nadlimitní část příspěvku na stravování, tzn. rozdíl mezi osvobozenou částkou 116,20 Kč a hodnotou stravenky, je zdanitelným příjmem ze závislé činnosti zaměstnance podle § 6 odst. 1 písm. d) zákona o daních z příjmů, z něhož se rovněž hradí sociální a zdravotní pojištění.
K zajištění občerstvení členů okrskové volební komise přímo ve volební místnosti naturálně, lze současně uvést, že podle § 6 odst. 7 písm. e) zákona o daních z příjmů se za příjmy ze závislé činnosti nepovažují a předmětem daně nejsou mimo jiné plnění zaměstnavatele na vytváření a dodržování pracovních podmínek pro výkon práce. Jde např. o poskytnutí drobného občerstvení (např. chlebíčky, koláče, ovoce atd.) v přiměřeném rozsahu. Musí se ovšem jednat o takové potraviny, které svým charakterem nedosahují intenzity stravování a nesuplují hlavní jídlo charakteru snídaně, oběda či večeře ve smyslu § 163 odst. 2 zákoníku práce, nebo § 6 odst. 9 písm. b) zákona o daních z příjmů. V případě, že poskytnuté občerstvení bude plnohodnotnou formou hlavního jídla, bude jako nepeněžní plnění započítáno do limitu pro osvobození na straně členů okrskové volební komise podle § 6 odst. 9 písm. b) zákona o daních z příjmů (tj. do částky 116,20 Kč).
Dále je potřebné upozornit, že z čl. I odst. 2 písm. j) směrnice vyplývá, že občerstvení může být poskytnuto i dalším osobám (např. zaměstnanec obce, místostarosta) podílejícím se na zabezpečení úkolů obcí a krajů od zahájení činnosti spojených s volbami až do ukončení činnosti okrskových volebních komisí. V daném případě existuje velká škála různorodých možností, jak posoudit danou problematiku, odvíjející se od konkrétních skutečností, které nelze předem predikovat. Nicméně je možné při jejich řešení vycházet z výše uvedených informací.
Na nealkoholické nápoje se vztahuje § 6 odst. 9 písm. c) zákona o daních z příjmů, podle kterého je od daně osvobozena hodnota nealkoholických nápojů poskytovaných jako nepeněžní plnění ze sociálního fondu, ze zisku (příjmu) po jeho zdanění anebo na vrub výdajů (nákladů), které nejsou výdaji (náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů zaměstnavatelem zaměstnancům ke spotřebě na pracovišti.
Ing. Alexandra Kocková, tiskový zástupce SMO ČR