27.04.2011

Optimalizace živnostenských úřadů nebo totální změna?

Téměř šest desítek zástupců členských obcí se dnes zúčastnilo semináře k záměru tzv. optimalizace živnostenských úřadů. Svaz považuje setkání za zahájení diskuze, v níž bude možné projednat různé varianty budoucí úpravy.

Téměř šest desítek zástupců členských obcí se dnes zúčastnilo semináře k záměru tzv. optimalizace živnostenských úřadů. Svaz považuje setkání za zahájení diskuze, v níž bude možné projednat různé varianty budoucí úpravy.

Záměr tzv. optimalizace představil Bedřich Danda, náměstek ministra, a Petr Kameník, ředitel odboru živností. Předkládaným návrhem by mělo dojít k rozsáhlé redukci současných živnostenských úřadů na 14 prvoinstančních úřadů v sídlech krajů. Regionální pracoviště budou zřizovat svá detašovaná pracoviště pouze v místech tzv. okresních měst a ve statutárních městech. Mělo by být zřízeno 78 detašovaných pracovišť. Odvolacím orgánem by se stalo přímo ministerstvo.

Návrh má reagovat na současnou situaci nesourodých územních obvodů, kdy počet podnikatelů na jednotlivých úřadech kolísá od 1 600 do 102 000. Obdobně se také liší počet úkonů, které pracovníci živnostenských úřadů provádějí, minimální počet vychází na 35 úkonů za měsíc. Podstatné rozdíly jsou také v počtu kontrol vykonávaných různými úřady, v některých se provádí pouze jedna kontrola ročně.

Podle názoru ministerstva by změna v systému, která vlastně znamená opětovné vytvoření odděleného modelu státní správy, měla zajistit větší efektivnost činností, zvýšit profesionální úroveň úředníků a také úsporu finančních prostředků.

Prezentace MPO ČR je dostupná zde.

Argumenty proti

Oldřich Vlasák zdůraznil, že samospráva dnes provádí veškeré činnosti směřující k zabezpečení živnostenských úřadů, po stránce personální práce, materiálního a technického zabezpečení, logistických a IT služeb atp. Vzhledem ke skutečnosti, že příspěvek na přenesený výkon státní správy nepokrývá náklady, a proto jsou hrazeny z rozpočtu obce, byla na většině obcí již optimalizace provedena. Obce a města musely po zrušení okresních úřadů zajistit prostory, hradí vzdělání úředníků. Je zřejmé, že na nově zřizované úřady by přešla jen část zaměstnanců. Návrh neřeší problém odstupného ani případné kompenzace za převedené vyškolené pracovníky.

Hana Jeníčková, náměstkyně primátora Mostu, považuje návrh za zřejmé oddálení státní správy občanům a nekoncepční zásah do současného modelu smíšeného výkonu veřejné správy. Shodný názor prezentoval také Jaromír Zajíček, tajemník města Děčína, který upozornil, že také kraje vznesly již dříve řadu připomínek, na které ministerstvo nereagovalo. Drago Sukalovský, starosta města Kuřim, zpochybnil na údajích poskytnutých úřady z oblasti Brno-venkov myšlenku předkladatele, že elektronická podání ve velké míře nahrazují standardní úkony. Irena Balounová, vedoucí živnostenského odboru města Havířov, a Yvetta Králová z Frýdku-Místku upozornily, že živnostenské úřady provádějí řadu dalších činností (CzechPoint, asistence). Navíc zhruba polovinu úkonů tvoří podávání informací, které se do systému, na jehož základě ministerstvo zpracovává analýzu možné změny, nezaznamenávají.

Jiří Bláha ze živnostenského úřadu Hradec Králové, doplnil, že ze strany podnikatelů nejsou zaznamenány stížnosti na výkon státní správy (fronty na živnostenských úřadech, na rychlost, kvalitu vyřizování podání a ani na odbornost pracovníků). Dodal, že po zrušení místní příslušnosti si sami podnikatelé vybírají úřad, který jim poskytuje kvalitní rychlé a komplexní služby.

V závěru semináře naznačil p. ředitel Kameník omezení, která znemožňují zajišťovat činnosti živnostenských úřadů např. na základě veřejnoprávních smluv. Předložení skutečné analýzy s návrhem změn se předpokládá v září letošního roku. Zatím je tedy prostor pro diskuzi. Svaz se bude problematikou nadále zabývat. Předpokládá se příprava souhrnného stanoviska a také návrhů na případné úpravy systému, včetně legislativních změn. Uvítáme veškeré podněty, včetně vyčíslení nákladů, popisu činností živnostenských úřadů a dalších argumentů pro či proti návrhu ministerstva (prezentace bude dostupná na webových stránkách Svazu), které zasílejte na adresu kypetova@smocr.cz.