02.06.2011

Poštovní služby se mění... a obcí se nikdo neptá

V průběhu května probíhalo připomínkové řízení k zásadní změně zákona o poštovních službách. Svaz měst a obcí jako povinné připomínkové místo však nebyl osloven. Novela se přitom dotýká rozsahu základních poštovních služeb či podmínek pro jejich poskytování, tedy oblastí, jimiž se Svaz již několik let zabývá.

V průběhu května probíhalo připomínkové řízení k zásadní změně zákona o poštovních službách. Svaz měst a obcí jako povinné připomínkové místo však nebyl osloven. Novela se přitom dotýká rozsahu základních poštovních služeb či podmínek pro jejich poskytování, tedy oblastí, jimiž se Svaz již několik let zabývá.
Předkladatel novely, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, předložilo materiál, který má v konsolidované verzi rozsah 45 stran. V důvodové zprávě se objevuje množství zajímavých srovnání a lze zde vyčíst budoucí vládní záměry. V kontextu posledních jednání o budoucnosti služeb České pošty, s.p. je pak zejména zajímavý § 27 odst. 1 návrhu, který zní:
„Období platnosti poštovní licence udělené České poště, s. p., se prodlužuje do 31. 12. 2018 (dále jen „držitel poštovní licence ze zákona“). V případě transformace České pošty, s. p., na jinou právní formu přechází poštovní licence podle věty první, včetně práv a povinností z ní vyplývajících, a práva a povinnosti vyplývající z jiných právních předpisů na právního nástupce České pošty, s. p.“

Na dotaz, proč v připomínkovém řízení nedošlo k oslovení obcí ani krajů, uvedl 2. června 2011 Ing. Jiří Řehola, ředitel odboru poštovních služeb a služeb informační společnosti, že MPO postupuje při zpracování návrhu transpoziční novely zákona č. 29/2000 Sb., o poštovních službách, podle Legislativních pravidel vlády, ve kterých je stanoven seznam povinných připomínkových a seznam připomínkových míst, jímž jsou z hlediska jejich působnosti návrhy zákonů povinně zasílány. Svaz měst a obcí ČR podle čl. 5 odst. 1 písm. c) Legislativních pravidel vlády spadá do kategorie připomínkového místa, kterému je návrh zákona zasílán, pokud se tento návrh týká samostatné nebo přenesené působnosti obcí. Předmětný návrh transpoziční novely uvedené kritérium nesplňuje.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/6/ES ze dne 20. února 2008, kterou se mění směrnice 97/67/ES s ohledem na úplné dotvoření vnitřního trhu poštovních služeb Společenství, nemění rozsah základních služeb ani kritéria cenové nebo územní dostupnosti, a z tohoto důvodu se rovněž návrhem transpoziční novely nemění smyl a účel předmětného ustanovení směrnice 97/67/ES, tj. směrnice, která je transponována stávajícím zákonem o poštovních službách.
Hlavním smyslem směrnice 2008/6/ES je liberalizace poštovního trhu, proto cílem transpoziční novely je zakotvit nový regulační rámec pro oblast trhu poštovních služeb tím, že se ruší monopol jediného možného držitele poštovní licence v ČR na poskytování některých poštovních služeb a umožňuje se vstup i jiným provozovatelům poštovních služeb do tohoto dosud vyhrazeného segmentu poštovního trhu. Institut základních služeb, jak bylo vysvětleno výše, zůstává zachován. Návrh transpoziční novely neupravuje právní vztahy České pošty, s. p. s jednotlivými obcemi.

Členským obcím předkládáme návrh zákona v konsolidované podobě a důvodovou zprávu. V případě zjištění zásadně problematických ustanovení bude Svaz kontaktovat členy Parlamentu ČR.