06.04.2011
Přinese chystaná novelizace žádoucí změny v zadávání veřejných zakázek?
Ministerstvo pro místní rozvoj již od léta loňského roku intenzivně pracuje na rozsáhlé novele zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Tato snaha nyní vyústila v předložení oficiálního materiálu do meziresortního připomínkového řízení. Návrh obsahuje mnoho podstatných změn, které mohou mít zásadní dopady na města a obce. Zapojte se a zašlete nám své připomínky k tomuto návrhu!
Ministerstvo pro místní rozvoj již od léta loňského roku intenzivně pracuje na rozsáhlé novele zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Tato snaha nyní vyústila v předložení oficiálního materiálu do meziresortního připomínkového řízení. Návrh obsahuje mnoho podstatných změn ve veřejném zadávání, které mohou mít zásadní dopady na obce a města.
Z celého souboru opatření Vám představujeme ty, které by v případě prosazení do právní úpravy měly nejzásadnější vliv na chod obcí a měst a na jejich povinnosti v rámci veřejného zadávání. Mezi kontroverzní navrhované změny zákona o veřejných zakázkách patří:
· snížení limitu pro veřejné zakázky malého rozsahu z dnešních 2 milionů (resp. 6 milionů u stavebních zakázek) na jednotný limit 1 milion korun
Snížení limitu odůvodňuje ministerstvo tím, že současně platné limity přesahují standard zavedený ve všech ostatních členských státech Evropské unie. Mělo by vést k navýšení procenta veřejných zakázek, které se budou povinně řídit zákonem o veřejných zakázkách. Ministerstvo si současné uvědomuje, že navržené snížení je velmi razantním zásahem do zákona, který přinese zvýšení administrativní zátěže zadavatelů a bude mít možný vliv i na délku zadávacích řízení. Svaz již v rámci expertní skupiny Platformy pro transparentní veřejné zakázky opakovaně upozorňoval, že tento krok značně zkomplikuje život mnoha obcím, obzvláště těm menším, které nemají zkušenosti se zadáváním veřejných zakázek.
· nová povinnost zadavatele zveřejňovat veškeré smlouvy nad 500 000,- Kč včetně všech dodatků
Svaz samozřejmě chápe snahy o nastavení maximální transparentnosti veřejného zadávání, nicméně upozorňuje na to, že je třeba brát v potaz i zájmy dodavatelů, např. v oblasti obchodního tajemství. Navíc pro větší města může být toto opatření poměrně administrativně zatěžující.
· měsíc před vyhlášením veřejné zakázky uveřejnit formou předběžného oznámení její ekonomické zdůvodnění
Toto opatření dle předložené důvodové zprávy sleduje posílení transparentnosti zadávacího řízení. Zadavatel bude muset zdůvodnit, co ho vedlo k tomu vypsat veřejnou zakázku v daném rozsahu a za daných podmínek. Dle návrhu pak podrobnosti tohoto odůvodnění stanoví prováděcí předpis. Je však obtížné opatření hodnotit, pokud není současně k dispozici znění tohoto právního předpisu.
· zavedení nové kategorie tzv. významných smluv, u nichž budou zvláštní podmínky (finanční limity pro obce dle koncesního zákona)
Je navržena nová kategorie tzv. významných smluv, pro které platí obecně pro celý průběh zadávacího řízení přísnější podmínky. Jako příklad lze uvést přítomnost zástupce ministerstva v hodnotící komisi.
· povinné zrušení zakázky, pokud nebude možné hodnotit alespoň tři nabídky
I toto opatření vidí Svaz jako velmi kontroverzní. Je zde velké riziko toho, že se v některých případech veřejných zakázek např. na specifické služby ani nesejdou tři nabídky. Je nutné si uvědomit, že v různých regionech České republiky není nabídka firem stejná, takže může dojít k situaci, kdy i při opakovaném vypisování veřejných zakázek nebude možné zadávací řízení uskutečnit, neboť se nikdy nesejdou tři nabídky. Vzniklá situace může obcím velmi zkomplikovat finanční situaci pokud čerpají na danou investici prostředky z dotací, neboť opakované neúspěšné pokusy o realizaci veřejné zakázky může záměr prodloužit a může tak dojít k porušení podmínek pro poskytnutí dotace a následně k vracení poskytnutých prostředků. V krajních případech pak může dojít k naprosté paralýze činnosti obce.
Svaz je připraven v této oblasti hájit zájmy obcí a měst a zabránit nadměrnému administrativnímu zatěžování obcí jako veřejných zadavatelů. Níže naleznete ke stažení předložený návrh na změnu zákona o veřejných zakázkách, včetně důvodové zprávy a platného znění s vyznačenými změnami. Uvítáme jakékoliv Vaše připomínky a podněty k tomuto návrhu. Vaše argumenty a praktické zkušenosti jsou pro vyjednávání s ministerstvy pro nás neocenitelné. Své připomínky zasílejte na adresu vejmelkova@smocr.cz a to nejpozději do úterý 26. dubna 2011.
- Návrh novely zákona č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách
- Důvodová zpráva k návrhu na změnu zákona o veřejných zakázkách
- Platné znění zákona o veřejných zakázkách s vyznačenými změnami