06.09.2005
Připomínky Svazu měst a obcí České republiky k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 352/2000 Sb., o užívání státních symbolů České republiky a o změně některých zákonů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů
K bodu 1
Navrhujeme znění „ v souladu s tímto zákonem“ nahradit textem „ v souladu s příslušnými zákony“ a odkazy uvést pod čarou.
Toto je doporučující připomínka.
K bodu 4
Text v § 2 odst. 1 uvedený pod písmenem u), věta za čárkou (dále jen „oprávněné osoby“) přesunout jako poslední větu textu až pod písmeno u). Takto není zřejmé, že se vztahuje na písmena a) – u) bez výjimky.
Toto je legislativně technická připomínka.
K bodu 11
Souhlasíme v oprávněných případech s používáním napodobeniny státního znaku, avšak upozorňujeme, že z hlediska závaznosti grafické podoby státních symbolů a Koncepce jednotné prezentace České republiky nelze z logického hlediska zákonem zakotvit možnost používání napodobeniny státního znaku a to jak jednobarevného tak vícebarevného.
Ze zákona č. 3/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů jednoznačně vyplývá podoba malého a velkého státního znaku i jejich barevnost. V zákoně není stanoveno, že za státní symbol či státní znak jsou považovány i napodobeniny. Napodobenina není tedy státním symbolem a proto by nemělo být její užívání upraveno zákonem o užívání státních symbolů.
Jednotného vizuálního stylu státní správy a mediální prezentace ČR nelze tímto návrhem zákona dosáhnout, pokud navrhovatel do zákona jednoznačně nestanoví pravidla k užívání napodobenin státních symbolů, tedy i grafické formy napodobeniny státního znaku a ne pouze nejednoznačný odkaz. Tato situace by mohla posléze vést k znevážení státního znaku jako státního symbolu, pokud by nebyla dodržena přesná podoba a zejména přesná barevnost znaku.
Tato připomínka je zásadní.
K bodu 13
1) V textu nového odstavce 1) není zakotvena povinnost oprávněných osob vyvěsit vlajku v určené dny. Je nutné uvést do souladu § 7 odst. 1
2) Doporučujeme upřesnit způsob, jakým budou vyhlášeny příležitosti celostátního významu, den smutku nebo den státního smutku , aby nedošlo k prodlení a tedy i následnému správnímu deliktu.
Tyto připomínky jsou zásadní.
K bodu 16
1. Text § 13 a odst. 1 písm. c) odkazuje na povinnost podle § 7 odst. 1 – nutno uvést do souladu viz. výše.
2. Text § 13b odst. 1 doplnit o „podnikající fyzickou osobu“.
3. Doplnit § 13b o ustanovení o vybírání a vymáhání pokut a čí je příjem z pokut.
4. Doplnit § 13b o odkaz na správní řád při projednávání správního deliktu.
Navrhujeme snížení sazeb za správní delikty na polovinu, zejména pokud se jedná o opominutí podle § 13a odst 1 písm. c) a d). Podle tohoto ustanovení mohou být postihovány i příspěvkové organizace obcí (školy, školky) což považujeme za příliš přísné.
Tyto připomínky jsou zásadní.
Mgr. Ludmila Němcová, legislativní oddělení SMO ČR
tel: 241 733 589, e-mail: nemcova@smocr.cz