21.04.2005

Připomínky Svazu měst a obcí České republiky k návrhu legislativního řešení ukončení likvidace státních podniků v likvidaci, u nichž funkci zakladatele vykonávají obce

Svaz měst o obcí české republiky nepochybuje o důvodnosti a nezbytnosti nové právní úpravy upravující problematiku státních podniků v likvidaci, nicméně k principům zákonné úpravy má následující výhrady:

     

  1. Z předložených dokladů je zřejmé, že nejsou k dnešnímu dni známy aktuální údaje o stavu majetku jednotlivých státních podniků v likvidaci. Dále je patrné, že někteří likvidátoři neprojevují ani ochotu stav majetku zveřejňovat, je proto otázkou, zda v průběhu likvidace řádně plnili své povinnosti a budou schopni při případném přechodu majetku předložit příslušné účetní doklady, zejména přehled o jmění, aktuální účetní závěrku, zprávu o průběhu likvidace.

     

    Máme za to, že je třeba před přijetím zákona opatřit aktuální a řádné účetní závěrky spolu s přesně stanovenou hodnotou majetku a závazků včetně příslušenství.

    V opačném případě by se obce jako nabyvatelé dostávaly do nejistého právního postavení, které není žádoucí.

     

  2. Z přehledu rozsahu majetku státu, s nímž jsou příslušné hospodařit státní podniky v likvidaci, u nichž funkci zakladatele vykonávají obce, je rovněž patrné, že u některých státních podniků v likvidaci závazky převyšují majetek (př. Služby národního výboru Nový Knín, Taxi Praha). Je proto otázkou, zda majetek a závazky těchto státních podniků v likvidaci mají být předmětem přechodu ze státu na obce.

     

    I u ostatních státních podniků v likvidaci je na zvážení, zda by vypořádání závazků státního podniku v likvidaci neúměrně nezatěžovalo obec. Dle účetních dokladů mohou sice tyto státní podniky v likvidaci vykazovat majetek několikrát převyšující hodnotu závazků, nicméně je otázkou, o jaký majetek se jedná a zda jeho zpeněžení bude postačovat ke krytí závazků včetně příslušenství.

    Dle našeho názoru by proto rozhodnutí o tom, zda majetek i závazky příslušného státního podniku v likvidaci přejde do vlastnictví obce, mělo spadat do samostatné působnosti obce s tím, že zastupitelstvo obce by své rozhodnutí učinilo na základě znalosti spisové dokumentace předložené likvidátorem.

    Bylo by rovněž vhodné přesně vymezit povinnosti likvidátora vůči zastupitelstvu obce, zejména stanovení podkladů, které je povinen předložit v určeném termínu. Na straně pověřených zastupitelů obce by bylo vhodné stanovit oprávnění umožňující kontrolu stavu předávaného majetku a závazků, zejména vstup do objektů, nahlížení do účetnictví apod.

     

  3. Účinnost zákona by s ohledem na rozsah majetku a závazků, které by měly obce převzít, dále na nezbytně nutnou přípravu obce i likvidátorů, měla být stanovena alespoň 15 dnů po vyhlášení zákona.

     

 

Svaz měst a obcí České republiky souhlasí s nutností upravit právní poměry státních podniků v likvidaci, ale je nezbytné, aby si každá obec otázku přechodu majetku a závazků rozhodovala samostatně.

 

Mgr. Petra Křížová, legislativní oddělení Kanceláře SMO ČR