10.09.2009

Svaz vítá řešení úhrady DPH v Programu rozvoje venkova

Vláda v tomto týdnu schválila způsob financování daně z přidané hodnoty zaplacené v hodnotě projektů financovaných za podpory prostředků z Programu rozvoje venkova. Jde o završení jednání, která probíhala již od ledna letošního roku na základě podnětu Svazu.

Vláda v tomto týdnu schválila způsob financování daně z přidané hodnoty zaplacené v hodnotě projektů financovaných za podpory prostředků z Programu rozvoje venkova. Jde o završení jednání, která probíhala již od ledna letošního roku na základě podnětu Svazu.

Program rozvoje venkova (PRV) představuje významný zdroj finančních prostředků pro obce do 500 obyvatel. Problém uznatelnosti DPH souvisí s výkladem Nařízení Rady (ES) č 1698/2005 o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova. Podle Evropské komise byl dosavadní postup, tedy zahrnování DPH mezi uznatelné výdaje, chybný, což by vedlo k náhlému zvýšení spoluúčasti žadatele o 19 %.

Vládou schválený materiál řeší financování daně z přidané hodnoty u projektů Programu rozvoje venkova, které realizují obce a svazky obcí v rámci 1. až 5. kola příjmu žádostí. Ministerstvo zemědělství vytvořilo speciální dotační titul s názvem OBCE, z něhož se v období 2009 – 2012 uhradí oprávněným žadatelům částka odpovídající zaplacené dani. Financování je zajištěno z Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, akciové společnosti vlastněné ministerstvem zemědělství. Celkové náklady na dotace se v průběhu programového období odhadují na 500 mil. Kč.

Dotační titul OBCE bude vyhlášen v průběhu následujících 14 dní. Hned poté bude veřejnost i dotčení příjemci dotace detailně informováni o nastavení tohoto dotačního titulu a SZIF bude pokračovat v administraci Žádostí o platbu, které byly kvůli DPH pozastaveny.

Je však třeba upozornit, že pro další kola výzev již DPH nebude uznatelným výdajem.

Znevýhodnění žadatelů o dotace z PRV vyplývá z odlišné úpravy v Nařízení Rady (ES) č 1698/2005 o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova. Zde se mezi nezpůsobilými výdaji objevuje DPH v případě, že příjemce vystupuje jako orgán veřejné správy. Konkrétní definice vyloučených subjektů (stát, orgány regionální a místní samosprávy a jiné veřejnoprávní subjekty) vychází z evropské směrnice harmonizující DPH.

Naproti tomu na regionální a další tematické operační programy financované z jiných zdrojů se vztahuje úprava, podle níž příspěvek z Evropského fondu pro regionální rozvoj nelze poskytnout na daň z přidané hodnoty s nárokem na odpočet. Žadatel jako plátce má tedy buď nárok na odpočet nebo DPH vystupuje jako uznatelný výdaj.

Na zřejmě nerovné podmínky pro obce různé velikosti upozorňoval SMO ČR již dříve a právě na základě těchto podnětů hradilo ministerstvo zemědělství DPH původně ze svého rozpočtu. Zástupci ministerstva zemědělství ve spolupráci s dalšími partnery včetně českých europoslanců tuto skutečnost v roce 2008 rozporovali na všech vhodných fórech EU, bohužel stanovisko Evropské komise (DG Agri) je neoblomné a o změně nařízení Rady 1698/2005 v tomto bodě neuvažuje. „Na diskriminující podmínky je třeba znovu a znovu upozorňovat. Není možné, aby malé obce měly jiné podmínky než větší města jen proto, že čerpají z tematicky obdobného ale administrativně odděleného programu,“ říká předseda SMO ČR a zároveň europoslanec Ing. Oldřich Vlasák.

Neuznatelnost DPH odporuje obecnému principu chápání této daně. Pokud totiž nemá realizátor projektu nárok na odpočet daně (tj. použije přidělené prostředky k uskutečnění plnění osvobozeného od daně bez nároku na odpočet nebo plnění, která nejsou předmětem daně), je v tomto případě v postavení osoby, která výlučně a konečně nese DPH jako svůj náklad. V tomto případě by DPH měla být způsobilým výdajem. Naopak pokud realizátor projektu použije přidělené prostředky pro účely uskutečňování zdanitelných plnění, je oprávněn uplatnit nárok na odpočet daně a DPH nemůže být způsobilým výdajem, který by mohl být hrazen z přidělených prostředků.