10.10.2007

Svazu se podařilo ovlivnit právní úpravu obecně prospěšných prací v novém trestním kodexu

Nový trestní kodex v původním návrhu obsahoval takovou úpravu trestu obecně prospěšných prací, která umožňovala ukládat tento trest za jakýkoliv trestný čin a komukoliv, tzn. i recidivistům, osobám práci se vyhýbajícím nebo osobám užívajícím návykové látky. Stávající nefunkční právní úprava, přinášející obcím především problémy s odsouzenci než jakýkoliv prospěch, tak měla být zachována.

Nový trestní kodex v původním návrhu obsahoval takovou úpravu trestu obecně prospěšných prací, která umožňovala ukládat tento trest za jakýkoliv trestný čin a komukoliv, tzn. i recidivistům, osobám práci se vyhýbajícím nebo osobám užívajícím návykové látky. Stávající nefunkční právní úprava, přinášející obcím především problémy s odsouzenci než jakýkoliv prospěch, tak měla být zachována.

Dne 5.10.2007 ministr spravedlnosti JUDr. Jiří Pospíšil představil návrh nového trestního zákoníku, k němuž se Svaz jako povinné připomínkové místo rovněž vyjadřoval, vycházeje z požadavků a námětů starostů a starostek, resp. obcí.
Zásadní námitky jsme měli proti původnímu návrhu, který umožňoval uložení trestu obecně prospěšných prací (dále jen „OPP“) za jakýkoliv trestný čin a v podstatě komukoliv, tzn. i pachatelům závažných trestných činů, recidivistům, osobám závislým na omamných látkách, bez stálého bydliště a bez pracovních návyků.
Obce mají bohaté negativní zkušenosti s krádežemi, absentérstvím, nespolehlivostí či urážkami až útoky ze strany odsouzených. Obce jsou neúnosně zatíženy související administrativou, která je většinou ryze formální, vykoná-li trest OPP 20, max. 25% odsouzených. Soudy též ukládají trest OPP i osobám, které dosud předchozí trest či tresty dosud nevykonaly nebo u nichž nelze očekávat, že někdy trest vykonají (cizinci, osoby závislé na drogách, osoby práci se vyhýbající atd.).
Na základě našich připomínek z podnětu starostů a starostek doznala úprava OPP významných změn. Trest OPP bude ukládán pouze za přečiny, pouze osobám, které s takových trestem souhlasí a zároveň je u nich předpoklad, že trest skutečně vykonají. Trest nelze uložit těm, kteří dříve uložený trest nevykonali a OPP lze v případě obstrukcí při nástupu trestu nebo při zanedbávání jeho výkonu ihned přeměnit na výkon trestu odnětí svobody.
Obcím by se tak mělo výrazně ulevit, neměly by se dostávat do kontaktu s konfliktními osobami, recidivisty, absentéry a odsouzenci bez pracovních návyků, zároveň by se mělo zvýšit procento těch, kteří budou pro obec skutečně přínosem, nikoliv jen rizikem a zátěží.
Na návrh Svazu a obecních policií byli též strážníci obecních policií výslovně zařazeni vedle policie a příslušníků ozbrojených sborů mezi tzv. úřední osoby (veřejné činitele), kteří požívají zvláštní právní ochrany (jako soudci, státní zástupci, zastupitelé obcí, policisté atd.).
Návrh nového trestního zákoníku po zapracování připomínek SMO ČR se nachází zde, resp. zde a záznam tiskové konference, kde se ministr Pospíšil opakovaně vyrovnává s požadavky Svazu, je umístěn zde. Reportáž TV Prima ze dne 6.10.2007, týkající se obecně prospěšných prací a problémů obcí při jeho zajišťování, lze nalézt v archivu zpravodajství zde.
  
Mgr. Jan Potměšil, Mgr. Jakub Pôbiš,
Odd. legislativně-právní Kanceláře SMO ČR