06.06.2011

Teze příspěvku Svazu X. fóru Zlatá koruna – Korupce jako ekonomický fenomén

Šancemi na odhalování korupce a možnostmi její prevence se Svaz měst a obcí ČR zabývá několik let. Již v roce 2005 podepsal dohodu s ministerstvem pro místní rozvoj, v rámci které byla zřízena pro starosty měst a obcí, kteří měli podezření na korupční jednání, tzv. zelená protikorupční linka. Linka však byla pro neplnění svého původního účelu v roce 2008 zrušena. Mezitím v roce 2007 Svaz připomínkoval tzv. „antikorupční“ novelu zákona o obcích, která byla bohužel posléze z legislativního procesu stažena.

Šancemi na odhalování korupce a možnostmi její prevence se Svaz měst a obcí ČR zabývá několik let. Již v roce 2005 podepsal dohodu s ministerstvem pro místní rozvoj, v rámci které byla zřízena pro starosty měst a obcí, kteří měli podezření na korupční jednání, tzv. zelená protikorupční linka. Linka však byla pro neplnění svého původního účelu v roce 2008 zrušena. Mezitím v roce 2007 Svaz připomínkoval tzv. „antikorupční“ novelu zákona o obcích, která byla bohužel posléze z legislativního procesu stažena.

V současné době je na webových stránkách Svazu umístěn odkaz na centrální protikorupční linku 199, která je provozovaná Transparency international a financovaná MV ČR. Zároveň Svaz s ministerstvem vnitra spolupracuje na návrzích dalších protikorupčních opatření, které by se následně měly projevit v novele zákona o obcích, a to např.:

  1. Zavedení přísnějších podmínek pro nakládání s majetkem obcí - žaloby ve veřejném zájmu (riziko v případě možnosti podání občany); záměr o nakládání s majetkem zveřejnit na centrální adrese (souhlas v případě, že zveřejnění bude bezplatné)
  2. Zavedení větší transparentnosti při hlasování orgánů obce
  3. Úprava kompetencí mezi zastupitelstvem a radou zamezující obcházení zákona
  4. Povinnost vydat etický kodex 

Obce zároveň často bojují proti korupci samy, např. vydáváním vlastních pravidel pro poskytování a schvalování dotací, směrnic pro veřejné zakázky, větší transparentností, spočívající např. ve zveřejňování smluv a dalších stěžejních dokumentů na webových stránkách apod. 

V souvislosti s bojem proti korupci se v programovém prohlášení vlády objevil záměr rozšířit kompetence NKÚ o kontrolu hospodaření územních samosprávných celků nejen z hlediska zákonnosti, ale i účelnosti a hospodárnosti. Takto pojatý návrh Svaz považuje za závažný zásah do samostatnosti obcí a rozhodovací pravomoci zastupitelstva.

Obce jsou již dnes každoročně podrobovány přezkoumávání hospodaření, a to kontrolami na několika úrovních (poskytovatelé dotací, finanční úřady, Evropská komise apod.) a NKÚ tak již dnes může výstupy těchto kontrol využívat a dále s nimi pracovat. Hlavním problém kontroly totiž nespočívá primárně v jejím rozsahu, ale způsobu provádění (velký počet kontrol a jejich naprostá nekoordinovanost) a nevynutitelností nápravy.

XII. Sněm Svazu měst a obcí České republiky proto přijal dne 27. května 2011 na svém zasedání ve Zlíně usnesení, kdy zásadně nesouhlasí s rozšířením kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu v navrhovaném znění a žádá o dopracování zákona o kontrole, který by zahrnoval rovněž finanční kontrolu, sjednocení procesu kontroly a provázání kontrolních postupů ve všech zákonech a metodických doporučeních.