26.04.2010
Veřejné zadávání transparentnější a efektivnější?
Od března tohoto roku začala scházet Expertní pracovní skupina složená ze zástupců zahraničních obchodních komor, odborných asociací, ministerstev a některých politických stran. Tato pracovní skupina má za cíl sestavit návrh konsensuálních principů přijatelných pro všechny subjekty hrající důležitou roli ve veřejném zadávání. Svaz měst a obcí v ní má také svého zástupce.
Z podnětu Americké obchodní komory v České republice se od března tohoto roku začala scházet Expertní pracovní skupina složená ze zástupců zahraničních obchodních komor, odborných asociací, ministerstev a některých politických stran. Tato pracovní skupina má za cíl sestavit návrh konsensuálních principů, který by měl být přijatelný pro všechny subjekty zúčastněné na procesu veřejného zadávání. Vytvořený materiál by měl být zveřejněn během května 2010, ještě před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu. Datum je zvoleno tak, aby politické strany měly ještě před volbami možnost se k těmto principům přihlásit, a zavázat se, že po ustavení nové vlády návrh dopracují do podoby paragrafovaného znění a následně jej podpoří při průchodu Parlamentem, bez ohledu na složení nové vlády. Legislativní zakotvení těchto principů a opatření by mělo přinést větší efektivitu a transparentnost ve veřejných zakázkách v České republice.
Na svých prvních schůzkách se tato pracovní skupina pod vedením předsedy JUDr. Daniela Weinholda, Ph.D., vedoucího partnera advokátní kanceláře Weinhold legal v. o. s., shodla na souboru nejpalčivějších problémů českého veřejného zadávání, které setřídila, a postupně z nich v diskuzi vybrala zhruba deset nejzásadnějších problematických okruhů. K těmto jednotlivým okruhům poté byli zvoleni gestoři, kteří o daném tématu vypracovali materiály, jenž se posléze staly podkladem pro jednání této expertní komise.
Mezi vytipované okruhy problémů provázející veřejné zakázky v České republice zařadili členové expertní skupiny některá průřezová témata, jako je zprůhlednění celého procesu veřejného zadávání, a zaměření procesu směrem k občanovi jako koncovému uživateli. Další problematickou oblastí je celková informovanost o zadávacích řízeních, nejasná vlastnická struktura dodavatelů veřejných zakázek, nedostatečná vazba zákona o veřejných zakázkách na zákon o svobodném přístupu k informacím, absence osobnostních požadavků na členy hodnotících komisí a dále také účelové dělení zakázek na menší, nebo nejasně vymezená odpovědnost osob zúčastněných na zadávacím procesu bez stanovení regresů.
Nejasná vlastnická struktura dodavatelů byla v poslední době zmiňována v souvislosti s možností zrušení tzv. akcií na majitele. Práva spojená s listinnou akcií na majitele vykonává ten, kdo tuto akcii předloží. Dle některých názorů by tedy mělo dojít ke zrušení této formy akcií. Pro oblast veřejných zakázek je však problémem spíše nemožnost spolehlivé kontroly střetu zájmů a vzájemných vazeb zadavatele a dodavatele. Expertní skupina se proto při své práci soustřeďuje na toto zásadní téma, a pracuje na možných opatřeních vedoucích k efektivní kontrole vazeb mezi zadavateli a jednotlivými dodavateli.
Jedním z velkých témat jednání této skupiny odborníků byla i korupce, nízká odolnost úředníků vůči korupčním nabídkám, a s tím související absence konkrétní odpovědnosti konkrétních subjektů v rámci veřejného zadávání. Odpovědnost je v zákoně č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, dána v nejobecnější rovině zadavateli, pokud nedodrží postup stanovený zákonem pro zadání veřejné zakázky, přičemž tím podstatně ovlivní nebo může ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a uzavře i tak smlouvu na veřejnou zakázku. Někteří ze zúčastněných odborníků by rádi zavedli do legislativy stanovení odpovědnosti konkrétních osob (i např. v rámci územních samosprávných celků) za porušení zákona o veřejných zakázkách, zejména za vybrání nevýhodné veřejné zakázky.
V průběhu jednání pracovní skupiny se již objevily i poněkud kontroverzní návrhy, bohužel nejčastěji z řad zástupců politických stran. Jako velmi nevhodný vidíme návrh na zavedení možnosti opozičních zastupitelů územně samosprávného celku podávat žalobu o náhradu škody jménem obce, a na její účet, v případě vzniku škody při zadávacím řízení. V prvé řadě se v tak komplikovaném procesu jako je veřejné zadávání velmi obtížně stanovuje odpovědnost pouze jediné konkrétní osoby. Za druhé je velmi těžko prokazatelný pouhý samotný vznik škody způsobený veřejnou zakázkou. Nutno také podotknout, že možnost zastupitelů žalovat např. starostu za špatně vybranou zakázku hraje přímo do karet politickému boji v rámci obce. Tato možnost by se mohla stát velmi mocnou zbraní pro opozici, a ve výsledku by napáchala mnohé škody. Nemluvě o finančním aspektu tohoto opatření, kdy žalobní náklady v případě sporu o náhradu škody nese bez ohledu na výsledek řízení obec. Svazu měst a obcí ČR bylo umožněno k tomuto navrhovanému opatření vyjádřit a posléze při prezentaci výsledků expertní pracovní skupiny zveřejnit nesouhlasné stanovisko.
O výsledku pravidelných setkání Expertní pracovní skupiny Platformy pro transparentní veřejné zakázky vás samozřejmě budeme informovat. Průběh jednání této skupiny můžete také jednoduše sledovat sami na webových stránkách
www.transparentnizakazky.cz, kde jsou zveřejňovány všechny zápisy z jednání, i další potřebné materiály. Každé zasedání skupiny je otevřené veřejnosti, stejně tak jako skupina vítá každý návrh či podnět z řad široké veřejnosti.
Mgr. Iva Vejmelková,
odd. legislativně – právní Kanceláře Svazu