05.11.2024

Jak se mění všeobecné obchodní podmínky (VOP) společnosti EKO KOM

Přinášíme přehled změn Všeobecných obchodních podmínek společnosti EKO-KOM, a.s., upravující spolupráci s obcí při zajištění zpětného odběru.

Zástupci společnosti EKO-KOM na řadě setkání s představiteli měst a obcí avizovali, že budou letos měnit VOP u smlouvy s obcemi. Důvody změny jsou dva:

  • Změna počtu obyvatel
  • Kontrola dotazníků

 

Odůvodnění:

  • ČSÚ zveřejňoval počet obyvatel k 1. 1. do roku 2022 vždy k 30. 4. V roce 2023 zveřejnil údaj o počtu obyvatel poprvé jinak, až 23. 5.2023 a o rok později 17. 5. 2023. Ve smlouvě z roku 2023 jsme to měli sice ošetřeno, ale předpokládali jsme, že ČSÚ vydá počet obyvatel do 30. 4. Toto ustanovení nám mělo řešit situaci, že obec dodá výkaz například 2. 4. a my tedy nebudeme schopni do 15 pracovních dní potvrdit přijetí výkazu. Proto bylo toto ustanovení takto napsáno. Zjistili jsme, že ČSÚ nemá nikde uvedeno, do kdy musí vydat údaj o počtu obyvatel a mohlo by se stát, že ho v nějakém roce vydá i později. Pro evidenci a pro zpracování výkazů je důležité, aby počet obyvatel, podle kterého se počítá odměna za zajištění míst zpětného odběru a odměna za úklid jednorázových plastových obalů a další nakládání s nimi, byl celý kalendářní rok stejný. Nechceme obcím zadržovat peníze a odkládat zpracování výkazů. Proto jsme přistoupili k tomuto řešení. Pro výpočet odměny použijeme údaj k 1. lednu předcházejícího kalendářního roku, ve kterém je dané období. Což v praxi znamená, že v roce 2025 nezměníme pro naše odměny počet obyvatel na obcích a ponecháme původní stav, který ČSÚ zveřejnil k 1. 1. 2024. Pak máme celý rok 2025 na to, aby ČSÚ vydal nový údaj o počtu obyvatel k 1. 1. 2025. My budeme moci zpracovat ihned po ukončení prvního čtvrtletí výkazy od obcí, a to průběžně tak, jak je obce dodají.

Do VOP jsme přidaly i větu, která řeší situaci, kdyby ČSÚ v daném roce vůbec nevydal údaj o počtu obyvatel. Pak 1. 1. v následujícím roce řekneme, že i pro další rok vycházíme při výpočtu odměny z původního známého údaje o počtu obyvatel. Důvodem je opět to, že potřebujeme mít stejný údaj o počtu obyvatel pro všechna čtyři čtvrtletí stejný. Tato situace velmi pravděpodobně nikdy nenastane, ale už chceme mít vyřešeno i to, kdyby se toto náhodou stalo.

 

  • V praxi se ukázalo, že naše stávající smlouva neřeší úplně precizně situaci okolo kontroly dotazníků v rámci auditu. Smlouvy říkají, že obce mají dotazník odevzdat do 28. února, statutární města do 31. 3. Obec může z vlastního podnětu podat i opravný dotazník. Proto jsme do smlouvy stanovili termín 31. července, abychom nějak ohraničili úsek, kdy obce mohou z vlastního podnětu data opravovat a od kdy už budou data považována za finální a pro nás určená ke zpracování sazebníků na další kalendářní rok.

V praxi ale nastala komplikace, kdy text smlouvy byl v rozporu s potřebami a smlouvou samotnou. Uvedu příklad. Na obci byl audit v termínu mezi 28. 2. a 31. 7. Auditor konstatoval pochybení při vyplnění dotazníku a vyzval obec k nápravě. Text smlouvy ale říká, že obec může dotazník opravit až do 31. 7. V tu chvíli některé obce vznesly dotaz, zda musí opravit ihned nebo mohou čekat až do termínu 31. 7. a my pochopili, že v tomto časovém úseku máme problém, který smlouva dostatečně přesně neřeší.

Proto nově říkáme úpravou VOP toto:

  • Řádný dotazník má vyplnit obec do 28. 2., statutární město do 31. 3.
  • Pokud obec zjistí, že má v dotazníku chybu, má ho opravit bez zbytečného odkladu (zrušili jsme termín 31. 7.)
  • Pokud auditor zjistí chybu, obec je povinna provést opravu ve lhůtě do 15 dnů ode dne doručení závěrečné zprávy od auditora.
  • Pokud obec nedodá v řádném termínu dotazník nebo pokud neupraví dotazník, kde je zjištěna auditorem chyba, tak může být uplatněna smluvní pokuta. Ustanovení o pravidlech, jak uplatnit smluvní pokutu se neměnilo.

Žádná jiná část VOP se neměnila.

Změnu VOP pošleme v souladu se smlouvou na obce prostřednictvím datových schránek.

Zdroj: EKO-KOM