14.01.2022
Povinné testování zaměstnanců – nově i zastupitelé, radní a členové výborů
EDIT: Nevztahuje se na členy výboru zastupitelstev a komisí zřízených radou.
Před několika hodinami jsme vás informovali o povinnosti testování zaměstnanců, která se nově vztahuje i na funkcionáře obcí a měst. Ministerstvo vnitra se v rámci svého čerstvě zveřejněného výkladu odklonilo od dříve avizovaného postupu, a to tak že povinnost testování se sice vztahuje na členy zastupitelstev, rad i na zvláštní orgány obce (jako je např. komise pro projednávání přestupků), avšak již se nevztahuje na členy výboru zastupitelstev a komisí zřízených radou.
Při výkladu mimořádného opatření jsme vycházeli z jeho smyslu – tedy provést testování v podstatě všech aktivních osob, proto bychom testování, resp. předkládání potvrzení o podstoupení testování i v rámci těchto orgánů doporučovali, byť je dobrovolné.
Od 17. ledna 2022 se povinnost testování zaměstnanců vztahuje i na očkované zaměstnance a ty, co nemoc v nedávné době prodělali. Všichni zaměstnanci by tak měli být testování podrobeni. Testování by mělo být prováděno prostřednictvím rychlého antigenního testu (RAT) určeného pro sebetestování, a to s frekvencí dvakrát za týden, s tím, že mezi testy by měl být alespoň třídenní rozestup. Nebude-li zaměstnanec v den testování přítomen, provede se test v den jeho příchodu na pracoviště.
K testování nejsou povinni zaměstnanci, kteří se vzhledem k povaze své práce na pracovišti nesetkávají s třetími osobami, nebo kteří nevykonávají práci na pracovišti.
Nově se povinnost rozšiřuje i na osoby, které jsou orgánem nebo členem orgánu právnické osoby, pokud nejsou zaměstnanci této osoby, a to za stejných podmínek jako v případě zaměstnanců. To znamená, že povinnost testování se vztahuje i na volené představitele obcí – zastupitele, radní, členy výborů, komisí atd. Testování samozřejmě nemusejí podstupovat ve frekvenci 2× týdně, nýbrž vždy při příchodu na konkrétní schůzi či zasedání.
Lze rovněž předpokládat, že většina těchto osob bude testována u svých zaměstnavatelů či v rámci výkonu samostatně výdělečné činnosti, pro tento účel stačí doložení potvrzení zaměstnavatele o tom, že tato osoba preventivní testování u něj podstupuje.
Připravili jsme pro vás automatické dokumenty: potvrzení o preventivním testování, a to buď pro zaměstnance obce nebo pro zaměstnance jiného zaměstnavatele (využijí např. neuvolnění zastupitelé).
Povinnost podstoupit test se nevztahuje na osoby, které byly testovány RT-PCR testem v posledních 72 hodinách, antigenním testem, který provedl zdravotnický pracovník s negativním výsledkem, nebo který podstupuje preventivní testování u jiného zaměstnavatele, nebo u jiné právnické osoby, jejímž je orgánem nebo členem orgánu. Jinými slovy, preventivní testování je osoba povinna podstupovat pouze na jednom místě. Všechny tyto výjimky z povinnosti testování by měl zaměstnanec doložit.
Zaměstnavatelé by měli vést evidenci provedených testů u zaměstnanců, a to v rozsahu datum testování, jména a příjmení osob, data narození, čísla pojištěnce a názvu zdravotní pojišťovny a výsledek testů a tuto evidenci uchovávat po dobu 90 dnů.
SOUVISEJÍCÍ DOTAZY
Co máme dělat, když zaměstnanec odmítne podstoupit test? (k 17. 1. 2022)
Co máme dělat, když zastupitel odmítne podstoupit test? (k 17. 1. 2022)