19.09.2012

Aktuální stav vyjednávání kohezní politiky 2014+

Příprava na čerpání evropských fondů v programovém období 2014+ je v plném proudu. Hlavní koordinační úlohu jak na úrovni národní, tak na nadnárodní hraje Ministerstvo pro místní rozvoj.

 

Příprava na čerpání evropských fondů v programovém období 2014+ je v plném proudu. Hlavní koordinační úlohu jak na úrovni národní, tak na nadnárodní hraje Ministerstvo pro místní rozvoj.

Na nadnárodní úrovni dánské předsednictví v první polovině tohoto roku uzavřelo většinu témat vyplývajících z návrhů nařízení Evropské komise, která se však nevěnovala urbánní a územní problematice a tématu komunitně vedeného místního rozvoje, tj. článkům týkajícím se primárně měst a obcí. Dále zbývají dojednat některé části finančního řízení a kontroly a některých článků Evropské územní spolupráce. Současné kyperské předsednictví má ambici zbylé bloky do konce roku v Radě pro obecné záležitosti (GAC) schválit. Hlavní aktivita probíhá v Pracovní skupině pro strukturální opatření (B5) Rady EU, kde je Česká republika zastoupena právě Ministerstvem pro místní rozvoj. Svaz se tohoto procesu aktivně účastní a návrhy připomínkuje prostřednictvím svého zástupce v Resortní a koordinační skupině MMR (RKS MMR).

Česká republika také využívá platformy V4+Slovinsko, díky které se snaží prosadit lepší podmínky pro ČR spojením se stejně smýšlejícími státy. Nutno však dodat, že schválení upravených návrhů nařízení Radou pro obecné záležitosti ještě není zdaleka definitivní. Po podpisu Lisabonské smlouvy byla značně posílena pozice Evropského parlamentu – viz pozn. Evropský parlament tak musí návrhy nařízení spoluschválit. V Evropském parlamentu byly k jednotlivým nařízením podány téměř čtyři tisíce pozměňovacích návrhů. Zde má Svaz velice silné zastoupení v osobě místopředsedy EP a místopředsedy Svazu pro evropské záležitosti Ing. Oldřicha Vlasáka a má jedinečnou příležitost prosazovat zájmy českých samospráv. Evropský parlament projednává nařízení v prvním čtení. 

Na národní úrovni byl v dubnu 2012 předán na vládu dokument s návrhem šesti operačních programů – OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (MPO), OP Páteřní infrastruktura (MD), OP Praha, OP Technická pomoc (MMR), Integrovaný operační program (MMR) a  OP Zaměstnanost a vzdělávání (MPSV). Do současné doby však tento materiál schválen nebyl a probíhají politická jednání na nejvyšší úrovni, která návrh nejspíše částečně změní. Debata o zániku ROPů je však prakticky uzavřena, seznam tematických operačních programů bude pravděpodobně rozšířen o dva operační programy v gesci Ministerstva životního prostředí a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. MŠMT bude i přes současné problémy řídit vícefondový program, který bude financovat jak měkké projekty v oblasti vzdělávání, tak tvrdé projekty v oblasti vědy a výzkumu. Upravené návrhy mají jít nejprve do meziresortního připomínkového řízení ještě před krajskými volbami a následně ke schválení na vládu, která by materiál měla schválit na konci října či na začátku listopadu. Závěrem je nutné říci, že Česká republika se tímto váhavým postojem dostala do značného skluzu a začátek čerpání evropských peněz z nového programovacího období od 1. ledna 2014 je v ohrožení.

Mgr. Tomáš Lysák

vnější odd. Kanceláře Svazu

 

Pozn.: Lisabonská smlouva (2009) zavedla tzv. řádný legislativní postup v případě nařízení týkajících se politiky hospodářské, sociální a územní soudržnosti EU. Co to znamená? Evropská komise předloží návrhy nařízení Radě EU a Evropskému parlamentu, které o nich spolurozhodují. V obou institucích jsou možné až tři čtení. V případě, že nedojde ke shodě po druhém čtení a legislativa nebyla zamítnuta, dojde mezi Radou EU a Evropským parlamentem k tzv. dohodovacímu postupu. Následuje třetí čtení, v rámci kterého je dokument přijat nebo odmítnut.

Zdroj:

http://www.vlasak.net/pool/prilohy/REGIZpravodaj%202-2012.pdf