08.10.2010
Co trápí obce a města v České republice?
Již dnes se rozhoduje o tom, co, jak a v jaké míře bude možné s pomocí evropských peněz financovat po roce 2013. Svaz chce, aby v této debatě byl slyšet také hlas obcí a měst. Kancelář Svazu proto připravila Analýzu potřeb měst a v úzké součinnosti Centrum evropského projektování zpracovalo analýzu potřeb venkova. Jaké potřeby tedy české samosprávy mají?
Diskuse o budoucnosti využívání evropských fondů je již v plném proudu. Přestože se to může zdát neuvěřitelné, již dnes se rozhoduje o tom, co, jak a v jaké míře bude možné s pomocí evropských peněz financovat po roce 2013. Svaz chce, aby v této debatě byl slyšet také hlas obcí a měst. Na základě dohody mezi Svazem a Ministerstvem pro místní rozvoj iniciované předsedou Oldřichem Vlasákem proto připravila kancelář Svazu analýzu potřeb měst a v úzké součinnosti Centrum evropského projektování zpracovalo analýzu potřeb venkova. Tyto analýzy jsou dobrým východiskem k argumentaci, co chce vlastně Česká republika po roce 2013 v obcích a městech z evropských peněz financovat, v jakém rozsahu a s jakým organizačním zajištěním.
Města potřebují modernizovat infrastrukturu, uspořit energie a podpořit ekonomický rozvoj
Města i v budoucím programovacím období po roce 2013 stále potřebují financovat tvrdé, infrastrukturní projekty. To je asi nejdůležitějším závěrem analýzy potřeb měst zpracovávané pro Ministerstvo pro místní rozvoj Svazem. Infrastruktura však zdaleka není jedinou definovanou potřebou. Na významu získávají měkké, „nadstavbové“ aktivity nebo důraz na strategické plánování. Právě bez strategického plánování budou evropské peníze utopeny v momentálním pocitu potřebnosti té které investice.
Jako hlavní prioritní oblasti pro rozvoj měst analýza identifikovala:
- Modernizace městské správy
- Rozvoj dopravní infrastruktury (silnice, chodníky, městská hromadná doprava, parkovací stání ve městech, apod.)
- Zlepšení životního prostředí (čištění odpadních vod, hluk, odpady a černé skládky)
- Úspory energií (zateplování veřejných budov, veřejné osvětlení),
- Snižování nezaměstnanosti, vytváření pracovních míst a s tím spojené zlepšování podmínek pro podnikání
- Podpora bydlení a bezbariérových přístupů
- Revitalizace brownfields a rozvoj ploch pro další urbanizaci
- Řešení dopadů suburbanizace a návrh opatření (postupů), jak suburbanizaci velkých měst do budoucna usměrňovat
- Zvýšení turistické atraktivity měst, rozvoj infrastruktury cestovního ruchu a péče o památky
- Rozvoj veřejných služeb a občanské vybavenosti (zdravotní střediska, mateřské školy, kulturní, sportovní a volnočasová zařízení, péče o seniory, apod.)
Venkov trápí zanedbaná dorpavní infrastruktura a požadavky na čištění odpadních vod
Zemědělství již dávno není na venkově dominantní ekonomickou činností. Stále větší část obyvatelstva dojíždí za prací mimo své bydliště. Na významu nabývá cestovní ruch, svoji roli si udržuje specifický český fenomén v podobě chatařství a chalupářství. Venkovské obce stále trápí především zanedbaná infrastruktura. Kvalita života na venkově však již není dána jen možností připojení na plyn, dostupností kanalizace s čistírnou odpadních vod či veřejného vodovodu. Zda si venkov udrží své obyvatele a zachová tvář ovlivní úroveň občanské vybavenosti - přítomnost mateřské školky, vzdálenost školy, lékaře, dostupnost pečovatelských služeb. To je asi nejdůležitějším závěrem analýzy potřeb venkova zpracovávané pro Ministerstvo pro místní rozvoj Centrem evropského projektování ve spolupráci se Svazem.
Mezi nejdůležitější tematické rozvojové priority byly v rámci Analýzy potřeb obcí po roce 2013 z hlediska kohezní politiky zařazeny tyto oblasti:
- Integrovaný přístup k řešení problematiky venkova na všech úrovních
- Dopravní infrastruktura, obslužnost a mobilita obyvatel
- Budování čistíren odpadních vod a nakládání s odpady
- Ochrana přírody a krajiny
- Zabezpečení základních služeb pro venkovské obyvatelstvo s ohledem na demografickou situaci a vývoj
- Konkurenceschopné a krajinotvorné zemědělství a lesnictví
- Diverzita ekonomických aktivit a podnikání na venkově
- Efektivní a moderní místní správa
- Partnerství, spolupráce a participace v malých obcích ve všech úrovních venkovského života
- Využití přírodního a kulturního potenciálu pro rozvoj cestovního ruchu
- Efektivní, racionálně členěné a finančně pokryté dotační možnosti pro malé obce
Je potřeba si také uvědomit, že venkovské obce jsou z hlediska regionální i kohezní politiky velmi specifickou oblastí k řešení. Analýza potřeb obcí ukázala, že jakákoliv rozvojová činnost malých obcích je v současné době závislá především na dotacích – pokud obec dotaci nezíská, je pravděpodobné, že se projekt neuskuteční. Mezi hlavní problémy, které je třeba v těchto obcích řešit v první řadě, lze zařadit i takové věci jako udržení obyvatel v obcích – zabránění dalšímu zhoršování demografické struktury (zejména v odlehlých oblastech, kde se neprojevuje suburbanizace), složitost / nejasnosti ve vlastnických vztazích pozemků, malá aktivita místních lidí podílet se na rozvoji obce, zajištění pracovních příležitostí či zadluženost některých obcí, které nejsou s to evropské projekty spolufinancovat a tudíž u nich prostředky kohezní politiky ztrácejí na atraktivnosti. Integrovaný přístup řešení problémů by byl vítán, v této situaci je z finančních důvodů prakticky nerealizovatelný. Značné rezervy jsou také v připravenosti na rozvoj digitální agendy a ICT, kdy se mnohé menší obce staví k celé problematice prozatím spíše rezervovaně.
Společným tématem měst i obcí je také potřeba strategického plánování, v návaznosti na územní plánování. Strategie by však neměly být vázány jen na území obce, ale měly by být tvořeny na širší lokality/funkční oblasti/mikroregiony.
Analýza potřeb měst i analýza potřeb obcí tvoří základ připravovaných pozic Svazu k budoucí podobě politiky soudržnosti a společné zemědělské politiky po roce 2013, zejména té části, která se týká rozvoje venkova. Svaz usiluje o šíření závěrů analýz jak mezi městy a obcemi, tak vůči krajům a státní správě a prostřednictvím svého předsedy a zároveň europoslance Oldřicha Vlasáka s nimi také seznámí představitele evropských institucí. Usiluje také o to, aby regiony soudržnosti i sektorová ministerstva zohlednila potřeby samospráv v připravovaných programech.
V přílohách Vám k Vašemu využití přinášíme shrnutí obou analýz v rozsahu cca 10 stran, a dále obě analýzy - Analýzu potřeb měst z hlediska kohezní politiky po roce 2013 a Analýzu potenciálních potřeb obcí po roce 2013 z hlediska budoucí kohezní politiky. Budeme vděčni za Vaše připadné připomínky a komentáře.
- Shrnutí analýz - města i venkov
- Analýza potřeb měst po roce 2013 z hlediska budoucí kohezní politiky
- Analýza potenciálních potřeb obcí po roce 2013 z hlediska budoucí kohezní politiky