10.05.2011

Kultura a umění řečí čísel: vážně je musíme jen dotovat?

Role kultury, umění, kreativity a inovací se v současném měnícím se světě zvyšuje. Kreativní dnes nejsou jen umělci, ale také politici, manažeři, urbanisté a všichni ti, kdo se na rozvoji města či obce podílejí. Lidská tvořivost, díky které se svět posouvá rychle kupředu, je hlavním kapitálem společnosti a stojí za podobou a přidanou hodnotou mnohých veřejných prostorů nebo veřejných aktivit. O tom a i dalších tématech byla konference Kreativita a inovace ve městech a obcích, která se konala v Praze 3. května 2011.

Role kultury, umění, kreativity a inovací se v současném měnícím se světě zvyšuje. Kreativní dnes nejsou jen umělci, ale také politici, manažeři, urbanisté a všichni ti, kdo se na rozvoji města či obce podílejí. Lidská tvořivost, díky které se svět posouvá rychle kupředu, je hlavním kapitálem společnosti a stojí za podobou a přidanou hodnotou mnohých veřejných prostorů nebo veřejných aktivit. Například Velká Británie si potenciál odvětví tzv. kulturních a tvůrčích odvětví už dávno uvědomila a od roku 1997 pracuje s konceptem „kreativní Británie“. Ten se stal součástí oficiální strategie vlády s vyčleněným týmem pracovníků, jež usiluje o propojení priorit v oblasti kultury, sportu, umění, turismu, digitální agendy, televizního vysílání a všech dalších odvětví, která mezi kulturní a tvůrčí odvětví spadají.

Poněkud opovrhovaná oblast, která je i obcemi a městy hlavně vnímána jako ta, která peníze z veřejných rozpočtů spotřebovává, je však ve skutečnosti dynamickým hospodářským sektorem vytvářejícím pracovní místa s obratem větším, než má např. celý stavební průmysl. Slabostí odvětví je neschopnost se prodat. Přesto mnohá už i česká města přiznávají, že jejich „značku“ vytváří právě nabídka mixu služeb z oblasti kultury, sportu a umění nebo kvalitní veřejný prostor, který je dobře „vymyšlený“. Tyto služby nebo prostředí totiž zvyšují zájem investorů a občanů o život v daném městě.

Konferenci pořádala Britská rada a přenášela ji ČT24.