15.02.2013

Kunínská deklarace

Předsednictvo Komory obcí Svazu na svém zasedání v Kuníně jednalo o tzv. Druhé Zlínské výzvě, která žádá vládu o náležité zohlednění potřeb českých obcí, měst a jejich sdružení při čerpání evropských peněz v příštím programovém období. Předsednictvo se jednoznačně shodlo, že v převážné většině případů Druhá zlínská výzva vyjadřuje podporu dlouhodobým požadavkům Svazu.

Předsednictvo Komory obcí SMO ČR na svém zasedání 12. 2. 2013 v obci Kunín jednalo o tzv. Druhé Zlínské výzvě, která žádá vládu Petra Nečase o náležité zohlednění potřeb českých obcí, měst a jejich sdružení při čerpání evropských peněz v příštím programovém období 2014 - 2020. Předsednictvo Komory obcí se jednoznačně shodlo, že v převážné většině případů Druhá zlínská výzva vyjadřuje podporu dlouhodobým požadavkům Svazu měst a obcí České republiky (Svaz).

Zohlednění potřeb obcí a měst ve všech relevantních operačních programech je jedním ze základních cílů, které Svaz ve vztahu k jednotlivým resortům prosazuje již od svého XII. Sněmu v roce 2011. Jde o tzv. územní dimenzi operačních programů, která má zajistit směřování prostředků z operačních programů na potřeby jednotlivých typů území. Za tímto účelem Svaz vypracoval ucelenou koncepci územní (a urbánní dimenze), zohledňující postavení obcí a měst a oblasti jejich potřeb. K vytvoření jasně definovaných priorit zaměřených na potřeby měst a obcí se vláda Petra Nečase zavázala již po společném jednání se zástupci SMO ČR na konci ledna 2013.

Na výše uvedenou koncepci územní a urbánní dimenze navazuje i návrh systémového řešení financování potřeb v oblasti zajištění základních veřejných služeb v samosprávné působnosti obcí, který by znamenal možnost vyjednání určitého balíku peněz pro obce a města v rámci správního obvodu obcí s rozšířenou působností. Pro toto řešení by však musely být splněny určité podmínky, zejména vytvoření integrované strategie pro dané území a plošné řešení na území celé ČR, které by zaručilo, že dojde k zefektivnění veřejné správy na místní úrovni. Podrobnosti o tomto návrhu Svazu se můžete dočíst v lednovém čísle Informačního servisu nebo na webových stránkách.

K metodě LEADER Svaz zastává konzistentní postoj již delší dobu. Chápe ji jako jednu z cest financování rozvoje venkovských území. Nesmí to však být cesta jediná, výlučná nebo dominantní. Z hlediska fungování veřejné správy jsou to právě obce, které jsou zodpovědné za rozvoj svého území, a tuto roli nemá přebírat MAS. Je třeba se shodnout na oblastech, kde se činnost a podpora MAS jeví jako vhodná a přínosná. Obce jsou na základě své samosprávné působnosti zodpovědné za poskytování veřejných služeb a péči o veřejnou infrastrukturu a na tyto úvahy právě navazuje systémový návrh Svazu na vytvoření rozhodovacích a koordinačních mechanismů formou tzv. shromáždění starostů v rámci území správního obvodu ORP, který by zohlednil výlučné kompetence a reálné potřeby obcí.

 

Za Komoru obcí Josef Bezdíček, předseda
Antonín Lízner, místopředseda
Mgr. Pavel Drahovzal, místopředseda