01.06.2011

Slabosti Česka: infrastruktura a instituce = priority pro dotace po roce 2013?

Ministerstvo pro místní rozvoj uspořádalo kulaté stoly k připravovaným prioritám pro budoucí čerpání evropských fondů po roce 2013. Hlavními slabostmi Česka se ukazují být nedobudovaná infrastruktura a slabé instituce. Hlavně tam by proto měly evropské peníze směřovat.

Ministerstvo pro místní rozvoj uspořádalo kulaté stoly k připravovaným prioritám pro budoucí čerpání evropských fondů po roce 2013. Hlavními slabostmi Česka se ukazují být nedobudovaná infrastruktura a slabé instituce. Hlavně tam by měly evropské prostředky směřovat.

Jakou má Česko vizi?

Evropské dotace by v budoucnu měly pomoci zlepšit konkurenceschopnost Česka. Po dlouhých diskuzích na různých platformách proto Ministerstvo pro místní rozvoj představilo návrh omezeného počtu priorit, které by ke kýženému cíli měly vést. Jsou jimi:

  1. zvýšení konkurenceschopnosti ekonomiky (včetně podpory podnikání, výzkumu, vývoje a inovací, trhu práce a vzdělávání),
  2. dobudování páteřní infrastruktury,
  3. zvyšování kvality a efektivity veřejné správy (instituce),
  4. podpora sociálního začleňování, boje s chudobou a systému veřejného zdraví, a
  5. integrovaný rozvoj území.

Infrastruktura a instituce

Aby byly české firmy a české prostředí konkurenceschopné, musí být v Česku dobudována základní infrastrukturní síť a musí se změnit fungování institucí. O chybějící infrastruktuře by obce mohly vyprávět. Je proto dobře, že se staly součástí jak samostatné priority, tak priority zaměřené na integrovaný rozvoj území.

Co si ale představit pod neurčitým pojmem „slabé instituce“, které i Národní ekonomická rada vlády (NERV) zařadila mezi velké problémy Česka? Určitě neustále omílaná korupce, tu ale neodstraníme dotacemi z EU. Může se jí však hůř dařit, když u nás bude právo lépe vymahatelné nebo se zákony nebudou připravovat na míru různým lobbistickým organizacím. Pod instituce spadá i důsledné hodnocení dopadů připravované legislativy, strategické plánování samospráv, podpora kvality ve veřejné správě nebo snížení a zjednodušení administrativy pro podnikání a pro občany. Ministerstva zde navíc vidí digitalizaci agend ve veřejné správě a jejich efektivní využívání, podporu integrovaných systémů, ať už u policie nebo u záchranářů, nebo bezpečnostní systémy v oblasti justice, vězeňství a dopravy. Do priority bylo zahrnuto také systematické zvyšování kvalifikace osob působících ve veřejné správě a občanů v jejich životních situacích a ve schopnosti využívat informační technologie pro komunikaci s úřady veřejné správy.

Dotace nemůžou financovat systémové změny

Velké emoce vyvolala diskuze k prioritě zaměřené na sociální začleňování, za jejíž obsah odpovídá Ministerstvo práce a sociálních věcí. V návaznosti na „sociální reformu I“ zaznívaly obavy, aby prostředky, které ČR získá v budoucím programovém období, nenahrazovaly vnitřní zdroje České republiky a nesuplovaly státní rozpočet. Financování základních systémových změn, jež stát chce realizovat, si stát musí také zajistit. Dotace mají vyvolávat další růst, nemají být prostředkem, jak ve státním rozpočtu ušetřit a nemohou roli státu nahradit.

Součástí tohoto tématu je ale i role obcí v poskytování sociálních služeb, kam například spadá dobudování základní sociální a zdravotní infrastruktury.

Téma sociálních opatření v prioritě čtyři bylo tak výbušné, že se k němu Ministerstvo pro místní rozvoj ještě jednou vrátí na odborné schůzce, na kterou má být Svaz přizván.

Integrovaný rozvoj území

Tou nejdůležitější prioritou z hlediska obcí však stále zůstává priorita Integrovaný rozvoj území. Její součástí má být podpora směřovaná do dopravní infrastruktury krajů a obcí, do další infrastruktury, která je v územích potřebná, do cestovního ruchu a kulturního dědictví, vazeb města s venkovem nebo měst mezi sebou či do integrace ohrožených skupin v obcích. Životní prostředí má svou specifickou kolonku, ve které se nezapomíná na ochranu zdrojů, přírody a krajiny, obnovu zničených území nebo environmentální infrastrukturu.

Co na to Svaz?

Svaz se debat k prioritám účastnil v podstatě od počátku tj. od první poloviny roku 2010. Neustále upozorňoval na výsledky Analýzy potřeb měst a výsledky diskuzí uvnitř Svazu, aby se poptávka samospráv zejména na dobudování základní infrastruktury do priorit dostala. To se snad podařilo, i když důležité budou samozřejmě i objemy peněz, jež budou v budoucnu k dispozici. Tato debata nás teprve čeká a určiětě nebude jednoduchá.

Na kulatých stolech, které se k prioritám uskutečnily na konci května, pak Svaz vyjádřil prostřednictvím předsedy Svazu Oldřicha Vlasáka, předsedy Pracovní skupiny pro strukturální politiku Petra Osvalda a Evy Srnové z Kanceláře Svazu mnohé připomínky. Mezi ty hlavní patřily:

  • důraz na provázanost opatření v gesci Ministerstva pro místní rozvoj (operační programy) a Ministerstva zemědělství (Program rozvoje venkova),
  • nutnost zajistit evropské dotace pro všechny obce,
  • potřeba financovat modernizaci infrasturktury v oblasti dopravy a životního prostředí,
  • nutnost provázat evropské dotace se strategickým řízením a územním plánováním obcí,
  • podpora kvality ve veřejné správě prostřednictvím podpory projektů srovnávání se obcí vzájemně a zvyšování kvality veřejné správy  na principu dobrovolnosti,
  • rozvoj digitální ekonomiky, propojení a sdílení databází veřejné správy, rozšíření elektronické identifikace (elektronické podpisy apod.),
  • investice do modernizace sociálních služeb, modernizace základního školství a vzdělávání uzpůsobené potřebám trhu práce, tj. včetně potřeb veřejné správy.

Téma bude dále diskutováno na jednáních Regionální komise nebo Pracovní skupiny pro strukturální politiku, resp. v komorách Svazu. V případě vašeho zájmu zúčastnit se debat se prosím obraťte na Kancelář Svazu na Evu Srnovou (srnova@smocr.cz).