20.01.2011

Svaz nesouhlasí s plošným rušením stavebních úřadů na obcích se základní působností

Zástupci Svazu na začátku tohoto týdne opětovně vyjádřili nesouhlas s rušením stavebních úřadů na obcích se základní působností, které se Ministerstvo pro místní rozvoj opakovaně snaží do stavebního zákona prosadit od roku 2003.

Zástupci Svazu na začátku tohoto týdne opětovně vyjádřili nesouhlas s rušením stavebních úřadů na obcích se základní působností, které se Ministerstvo pro místní rozvoj opakovaně snaží do stavebního zákona prosadit od roku 2003.

V pondělí 17. ledna. 2011 se na Ministerstvu pro místní rozvoj (dále jen „MMR“) uskutečnilo jednání zástupců Svazu s náměstkem ministra pro územní a bytovou politiku Ing. Miroslavem Kalousem k zamýšlenému plošnému rušení stavebních úřadů na obcích I. typu.

MMR předložilo čtyři varianty návrhu – jednu nulovou (tj. současný stav) a ostatní, kterými by se zrušily obecné stavební úřady na obcích I. typu. Jejich kompetence na úseku stavebního řádu a územního plánování by se následně přesunuly na obce II., resp. III. typu. MMR tím sleduje cíl programového prohlášení vlády pro oblast veřejného stavebního práva, kterým je naplnění zásady „jedna stavba – jeden úřad – jedno rozhodnutí – garantované informace“. S ohledem na charakter, vliv a význam stavby by nadále rozhodoval  úřad veřejné správy, který je oprávněn vydat všechna potřebná stanoviska a vyjádření. 

Na základě názorů členských obcí Svaz zdůrazňuje dostupnost úřadu a jeho rozhodování občanovi (princip subsidiarity), operativnost, znalost území a místní situace, nejbližší možnost kontroly a plošné rozmístění odborníků v území. Koncept MMR navíc nijak neřeší související otázky financování ani materiálního a personálního zajištění agendy obecných stavebních úřadů na pověřených obecních úřadech. 

Zástupci Svazu navrhli kompromisní variantu vycházející z  návrhu MMR, která zakládá změnu působnosti stavebních úřadů tak, aby bylo v co největší možné míře docíleno rozhodování o jedné stavbě na jednom úřadu a zároveň by součástí změny nebylo rušení stavebních úřadů na obcích I. typu. Návrh zní:

Na obcích I. typu a II. typu ponechat rozhodování o těch obecných stavbách, u kterých postačí jedno rozhodnutí, tzn.:

  • Posuzování záměrů nevyžadujících ohlášení ani stavební povolení (§ 103 SZ), ale vyžadujících pouze rozhodnutí o umístění, které může být nahrazeno územním souhlasem.
  • Posuzování záměrů vyžadujících ohlášení (§ 104 SZ), kde se rozhodne o umístění stavby a současně stanoví podmínky pro provedení, nebo s územním souhlasem spojí souhlas s provedením ohlášené stavby.
  • Posuzování záměrů vyžadujících územní rozhodnutí a stavební povolení, pokud to lze v rámci rozhodnutí u jednoho obecného stavebního úřadu, tj. není vyžadováno rozhodnutí žádného speciálního stavebního úřadu.
  • Rozhodování o veřejně prospěšné technické infrastruktuře, pokud není podmíněna rozhodnutím speciálního stavebního úřadu.

Na obcích III. typu soustředit:

  • Rozhodování o souborech staveb skládající se ze stavby povolované obecným stavebním úřadem a stavby povolované speciálním stavebním úřadem.
  • Rozhodování o samostatných speciálních stavbách či jejich souborech.
  • Rozhodování o stavbě veřejné infrastruktury nebo o obecných stavbách, jsou-li zcela či částečně podmíněna rozhodnutím speciálního stavebního úřadu.

Problematikou se zabývá také Předsednictvo Svazu a téma bude předmětem dalších jednání v průběhu ledna a února.

 

Mgr. Barbora Němcová, legislativně-právní odd.