11.01.2012

Svaz požaduje větší využití meziobecní spolupráce pro podporu místního rozvoje z evropských dotací po roce 2013

Dne 11. ledna 2012 se v Harrachově uskutečnilo jednání Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny s hlavním bodem programu zaměřeným na budoucí evropské dotace po roce 2013. Mezi pozvanými hosty byli také zástupci Svazu měst a obcí ČR, výkonný místopředseda Jaromír Jech a Eva Srnová z Kanceláře Svazu. Na jednání se zasazovali zejména o větší koordinaci a snížení počtu kontrol čerpání evropských dotací a podporu místního rozvoje a efektivity veřejné správy prostřednictvím svazků obcí.

Dne 11. ledna 2012 se v Harrachově uskutečnilo jednání Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny s hlavním bodem programu zaměřeným na budoucí evropské dotace po roce 2013. Mezi pozvanými hosty byli také zástupci Svazu měst a obcí ČR, výkonný místopředseda Jaromír Jech a Eva Srnová z Kanceláře Svazu. Na jednání se zasazovali zejména o větší koordinaci a snížení počtu kontrol čerpání evropských dotací a podporu místního rozvoje a efektivity veřejné správy prostřednictvím svazků obcí.

Kontroly: je jich příliš mnoho a příliš zatěžují

V části programu zabývající se současným stavem čerpání evropských dotací byly hlavním bodem diskuze kontroly čerpání, jejich nesourodost, nadbytečnost a nejednotnost. Mnozí z nás se již bavili historkami, jak ten či onen musel dotace vracet, protože nádvoří nevydláždil dlaždicemi 60x60 cm, ale použil dlaždice o 20 cm menší. Nic se nestalo, cíl projektu byl naplněn, jen kontrolorům se to nelíbilo. Bylo by to vtipné, pokud by pak obec netratila miliony. „Obce apelují na stát, potažmo Ministerstvo financí, a na kraje, aby zajistilo jasný metodický přístup k finančním kontrolám všech příslušných úřadů, který bude jednotný a bude zohledňovat cíle projektu. Je také nutné najít takovou míru kontrol, která nadměrně žadatele nezatíží.“, uvedl na jednání Jaromír Jech, výkonný místopředseda Svazu. Rizikové je například zadávání auditů externím firmám mimo řídicí orgány, protože schopnost těchto firem posoudit účelovost vynaložených peněz s povědomím o tom, proč se peníze utrácejí, je často velmi malá.    

Jak podpořit místní rozvoj?

Nové návrhy nařízení zmiňují specifickou podporu místního rozvoje. Svaz to vnímá jako pozitivní impuls, na který je nutné se dobře připravit. Výkonný místopředseda Jaromír Jech upozornil, že při přípravě příštího dotačního období je pro investice v území nutné využít stávající instituce typu svazků obcí. Svazky jsou zakotveny v zákoně o obcích, vytvářejí strategie rozvoje území se zahrnutím veřejnosti a různých subjektů a mají demokratický mandát o veřejných penězích rozhodovat. Takto cílená podpora meziobecní spolupráce z peněz příštího programovacího období, např. jako součást priority efektivní veřejná správa, také může pomoci zmírnit argumenty některých pro násilné slučování obcí. K navrhovanému řešení Svazu se přiklání ústy jeho předsedy Josefa Bartoňka i Sdružení místních samospráv ČR.

Znovu se budou hodnotit programy a jejich čerpání

Dle Daniela Brauna, 1. náměstka ministra pro místní rozvoj, který se jednání také účastnil, se v únoru a březnu letošního roku budou znovu hodnotit programy z hlediska schopnosti čerpat evropské dotace a naplnit pravidlo N+3. U programů, které by byly ohroženy nenaplněním pravidla může potenciálně dojít na základě zhodnocených dat k realokaci prostředků. Pak by se posuzovala schopnost čerpat, ale také potřebnost daných investic.

Harmonogram jednání k budoucím programům

Současný výhled prací na přípravách budoucího programového období má dvě roviny – evropskou a národní. V Evropské unii se bude v průběhu roku 2012 debatovat zejména nad podobou návrhů nařízení a po důkladné debatě v Radě EU a v Evropském parlamentu budou návrhy schváleny. Evropská komise také připraví Strategický referenční rámec, který by měl do praktické roviny převést priority a představy o růstu zmíněné ve Strategii Evropa 2020.

Na národní úrovni se jednak aktualizuje Národní program reforem, který v České republice specifikuje kroky k naplnění Strategie Evropa 2020 a nepřímo tak určuje, kam by budoucí peníze z EU fondů měly jít. Také se však povede hluboká a pravděpodobně ne příliš klidná debata o prioritách, směřování a počtu operačních programů. V dubu letošního roku by ministerstvo pro místní rozvoj mělo vládě předložit rámcový materiál, který stanoví předběžný počet operačních programů a jejich rámcové zaměření. Celý zbytek roku a pravděpodobně i příštího roku se budou tyto programy zpřesňovat a budou se naplňovat reálným obsahem. Všechny tyto aktivity musejí být, na základě požadavku Evropské komise, důkladně podloženy analýzami a strategiemi navazujícími na priority EU. Jinak je bude mít Česká republika problém obhájit. Finální podoba programů pak bude závislá na konečných rozhodnutích o objemech prostředků na politiku soudržnosti a SPolečnou zemědělskou politiku a na schválené podobě návrhů nařízení.