24.09.2012
Tajuplný finanční nástroj JESSICA
V pražském hotelu Ambassador se uskutečnil kulatý stůl pořádaný Ministerstvem pro místní rozvoj k tzv. nástrojům finančního inženýrství (JESSICA, JASMINE, JEREMIE), které v novém programovém období pro čerpání evropských fondů získají posílenou roli. Cílem kulatého stolu bylo zhodnocení současného stavu a povědomí cílových skupin o těchto finančních nástrojích. Pro města je určen finanční nástroj JESSICA (Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas). Co to ale ve skutečnosti je finanční nástroj JESSICA?
V pražském hotelu Ambassador se uskutečnil kulatý stůl pořádaný Ministerstvem pro místní rozvoj k tzv. nástrojům finančního inženýrství (JESSICA, JASMINE, JEREMIE), které v novém programovém období pro čerpání evropských fondů získají posílenou roli. Cílem kulatého stolu bylo zhodnocení současného stavu a povědomí cílových skupin o těchto finančních nástrojích. Pro města je určen finanční nástroj JESSICA (Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas). Co to ale ve skutečnosti je finanční nástroj JESSICA?
Finanční nástroj JESSICA podporuje udržitelný městský rozvoj prostřednictvím investic do partnerství veřejného a soukromého sektoru nebo jiných projektů obsažených v integrovaném plánu udržitelného městského rozvoje. Jedná se o alternativu dotačního modelu, v tomto případě o možnost využití finančních prostředků EU návratnou formou, jejímž cílem je větší udržitelnost financování regionálního rozvoje a větší efektivita využívání prostředků z operačních programů. Návratnou formou se rozumí přesunutí části evropských peněz na dlouhodobé úvěry, půjčky, záruky a investiční kapitál. Forma revolvingových fondů dovoluje opětovné využití finančních prostředků, které by měly být znovu investovány v území města. V České republice jsou průkopníky v zavádění tohoto finančního nástroje řídící orgány ROP Střední Morava a zejména ROP Moravskoslezsko, který ve spolupráci s Evropskou investiční bankou založil holdingový fond disponující částkou 20 mil. EUR na financování projektů rozvoje měst v oblasti revitalizace bývalých průmyslových areálů. Z toho je zjevné, že v České republice k masivnímu využití finančního nástroje JESSICA v tomto programovém období nedošlo.
Jak na problematiku finančního nástroje JESSICA nahlíží Svaz? Svaz jednoznačně podporuje iniciativu Ministerstva pro místní v oblasti podpory rozšíření finančního nástroje JESSICA na území České republiky, ale má několik zásadních připomínek. V současné době je při implementaci nástroje JESSICA kladen přílišný důraz na úroveň krajů a regionů soudržnosti, i když je tento nástroj primárně určen pro potřeby městského (nikoliv krajského) rozvoje. Je zde jasně opomíjena vlastní role měst a jejich úřadů. Podle Svazu je nejvhodnější nastavení fondů rozvoje měst na úrovni měst, čímž by se zaručila návratnost zdrojů opět do jeho správního území. Pro města je tak klíčové, aby finanční nástroje zůstaly po revolvingovém cyklu na jejich území a pod jejich kontrolou a nestaly se zdroji krajů či regionálních rad, které by je mohly použít dle vlastního uvážení. Důležité se také jeví podporovat projekty složené jak z dotačních titulů, tak z nástrojů finančního inženýrství. Pro městské projekty je totiž výhodou kombinovat tyto zdroje pro konkrétní projekty, např. modelově na výstavbu univerzitního kampusu město s dalšími investory získá dotaci ve výši 40 %, úvěr ve výši 40 % a z vlastních zdrojů investoři doplní 20 %. Města jsou ale v současné době schopna čerpat výhodné komerční úvěry, jejichž úroková sazba se pohybuje ve stejné výši (někdy je úroková sazba i nižší) jako v případě implementace skrze nástroj JESSICA. Města tak nic nemotivuje k tomu, aby tento poměrně administrativně a organizačně náročný nástroj implementovala. Řešením by mohlo být zavedení bezúročných úvěrů. Tomu ale dnes brání pravidla veřejné podpory a prostředky jsou poskytovány s úrokem do 3 %. Rozšíření nástroje JESSICA také brání neexistence jednotného metodického pokynu a celkově malé povědomí o možnostech jeho využití. Města se tak obecně bojí stát průkopníky a vkročit do neprobádaných vod. Uvedené připomínky byly součástí prezentace Mgr. Ingrid Štegmannové, Ph.D. z Kanceláře Svazu, která se kulatého stolu zúčastnila jako jeden z vystupujících.
Nástroje finančního inženýrství budou spolu s ubývajícími penězi ze strukturálních fondů hrát čím dál tím větší roli, a proto je nutné mezi českými městy rozšiřovat povědomí o jejich možnostech. Finanční nástroje JASMINE a JEREMIE, které byly zmíněny v úvodu, jsou určeny pro jiné cílové skupiny, ale návratná forma zůstává i zde. Nástroj JASMINE se zaměřuje na poskytování mikropůjček do výše 500 tis. Kč pro začínající a stávající podnikatele. Nástroj JEREMIE se zase zaměřuje na investice prostřednictvím rizikového kapitálu do vznikajících firem.
Nástroje finančního inženýrství mají významný efekt z psychologického hlediska. Mohou se stát prostředkem jak se postupně začít probouzet z dotačního snu. Příjemci peněz ze strukturálních fondů si totiž poměrně rychle zvykli na výhodné dotace, které pak často ubírají na smysluplnosti a efektivnosti vynaložených prostředků. V případně zavádění návratných zdrojů tak při investování evropských peněz dochází k vyšší míře racionality.
Výstupy z kulatého stolu naleznete zde: http://www.strukturalni-fondy.cz/Narodni-organ-pro-koordinaci/Novinky/Kulaty-stul-na-tema--Moznosti-vyuziti-nastroju-fin
Mgr. Tomáš Lysák
odd. vnějších vztahů Kanceláře Svazu