13.02.2018
Zjednodušení přístupu k fondům EU – místní a regionální politici nastiňují reformy, které jsou nezbytné pro účinnější evropské strukturální investice po roce 2020
Stanovisko Oldřicha Vlasáka také zdůrazňuje, že jsou zapotřebí smělejší opatření zaměřená na odstranění administrativní zátěže. Pokud je to možné, měly by být fondy EU využívány prostřednictvím stávajících vnitrostátních, regionálních a místních správních mechanismů. V co nejširší míře by se měla využívat a uplatňovat vnitrostátní, regionální a místní pravidla a systémy (včetně vnitrostátních auditních orgánů a vnitrostátních orgánů pro hospodářskou soutěž), protože nejjednodušší pravidla jsou ta, kterých je málo a jsou pokud možno stejná jako ta, která se již používají v členských státech.
Dne 1. února 2018 bylo v Evropském výboru regionů přijato stanovisko ke zjednodušení přístupu k fondům EU, vypracované Oldřichem Vlasákem, zastupitelem města Hradce Králové a členem delegace České republiky do Evropského výboru regionů. Stanovisko definuje zjednodušení, díky němuž budou středobodem strukturálních investic po roce 2020 místní a regionální příjemci, a které pomůže zajistit, aby příští dlouhodobý rozpočet Evropské unie lépe reagoval na výzvy, kterým regiony a města čelí.
Doporučení, jež Evropský výbor regionů v tomto stanovisku přijal, dodávají snahám Evropské komise o zjednodušení přístupu k fondům EU v rozpočtu na období po roce 2020 místní a regionální perspektivu. Jednou z těchto záležitostí je potřeba silnějšího přístupu zdola nahoru, díky němuž by místní a regionální orgány byly při vypracovávání programů považovány za partnery, přičemž zásada partnerství by v rámci evropských strukturálních a investičních (ESI) fondů měla být právně závazná. Zároveň je ve stanovisku upozorňováno na významné přínosy modelu společného řízení fondů a vyjadřuje důraznou podporu tomu, aby v zájmu účinného provádění politiky soudržnosti byly tyto fondy řízeny na úrovni členských států. Místní a regionální orgány jsou hlavní zúčastněnou stranou, co se týče realizace politiky soudržnosti, a musí být tudíž plně zapojeny do všech fází procesu jednání a provádění.
Stanovisko Oldřicha Vlasáka také zdůrazňuje, že jsou zapotřebí smělejší opatření zaměřená na odstranění administrativní zátěže. Pokud je to možné, měly by být fondy EU využívány prostřednictvím stávajících vnitrostátních, regionálních a místních správních mechanismů. V co nejširší míře by se měla využívat a uplatňovat vnitrostátní, regionální a místní pravidla a systémy (včetně vnitrostátních auditních orgánů a vnitrostátních orgánů pro hospodářskou soutěž), protože nejjednodušší pravidla jsou ta, kterých je málo a jsou pokud možno stejná jako ta, která se již používají v členských státech.
V neposlední řadě stanovisko také podporuje výzvu, aby byly zajištěny rovné podmínky mezi ESI fondy a centrálně řízenými fondy. Kompatibilita a optimalizace různých zdrojů financování bude v období po roce 2020 ještě zásadnější než nyní. Efektivní kombinace ESI fondů a finančních nástrojů bude pro místní a regionální orgány i nadále představovat důležitou možnost.
Výbor regionů je poradním orgánem Evropské unie, jehož hlavní smyslem je konzultovat dopad legislativních návrhů a politik na samosprávy v členských zemích. Výbor regionů tvoří 353 členů a 353 náhradníků z řad místních a regionálních samospráv ze všech 28 členských zemí, kteří jsou nominováni na základě voleného mandátu v krajských nebo obecních samosprávách. Českou republiku reprezentuje 12 členná delegace, ve které šest členů zastupuje obce a města a šest členů jsou zástupci krajů.
Lucie Kořínková, SMO ČR