Školení pro obce

Exkluzivně pro zástupce členských obcí Svazu měst a obcí ČR nabízejí společnosti Aliaves & Co., a.s. a KVB advokatní kancelář s.r.o. za zvýhodněných podmínek celou škálu vzdělávacích kurzů, jak formou prezenční, tak i on-line.

Nabízené vzdělávání volně navazuje na úspěšný projekt Svazu měst a obcí ČR s názvem EFEKTIVNÍ SPRÁVA OBCÍ – ESO.

Slevy Vám budou započteny při objednávce.


červenec 2025

Hybridní školení (prezenční i on-line)

 09:00 - 14:00 (2490 hod)


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 490,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

 Cena prezenční: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 490,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: 11

Cíl školení

  • Přispět ke zdokonalení dovedností v oblasti přípravy podkladů pro zasedání zastupitelstva či schůzí rady (s cílem eliminovat nesprávné rozhodnutí či dokonce případnou škodu). 
  • Zdůraznit význam precizně zpracovaného obsahu zápisu jako veřejné listiny nadané presumpcí správnosti a vhodné formulace usnesení, která jsou stěžejním projevem vůle kolektivního orgánu.
  • Prohloubit znalosti relevantních ustanovení zákona o obcích.
  • Na příkladech dobré i špatné praxe ukázat možnosti správného postupu. 
  • Upozornit na možnost upravit řadu aspektů, které napomohou kvalitnějšímu výkonu územní samosprávy, v jednacích řádech.

Kurz je určen všem úředníkům a vedoucím úředníkům obcí, městysů, měst, statutárních měst a jejich městských obvodů nebo městských částí, kteří se podílejí na přípravě podkladů pro jednání orgánů obce, včetně formulace návrhů usnesení, a pro ty, kteří jsou určováni zapisovateli zápisů. 

  • Zasedání zastupitelstva (pozvánky, počítání lhůt, technické aspekty vedení zasedání, práva a povinnosti zastupitelů a občanů v kontextu zasedání zastupitelstva).
  • Zápisy a usnesení (zákonné a dobrovolné náležitosti, zveřejňování, ochrana osobních údajů, technické možnosti anonymizace, správná formulace usnesení, nejčastější chyby při přijímání usnesení).
  • Jednací řád (povaha jednacího řádu, co vše lze a nelze v jednacím řádu upravit, důsledky porušení jednacího řádu).
  • Řešení případových studií, odpovědi na dotazy, příklady dobré a špatné praxe.

 JUDr. Jan Horník Ph.D.

Absolvent Právnické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. 

Dříve působil na legislativně-právním oddělení odboru dozoru a kontroly veřejné správy Ministerstva vnitra (věnoval se zejména výkladu zákonů o obcích, o krajích, o hlavním městě Praze a o svobodném přístupu k informacím). Poté zastával funkci vedoucího oddělení kontroly na témže odboru (realizace kontrol výkonu samostatné působnosti svěřené územním samosprávným celkům a kontrol výkonu přenesené působnosti svěřené krajským úřadům). Praktické zkušenosti s územní samosprávou získal také jako člen zastupitelstva obce a člen jeho kontrolního výboru. Je spolutvůrcem Strategie vlády v boji proti korupci. Jeho aktuálním stěžejním působištěm je město Dobříš, kde pracuje na pozici tajemníka městského úřadu. 

Je lektorem a zkušebním komisařem pro ověřování obecné části zvláštní odborné způsobilosti. Věnuje se také průběžnému vzdělávání úředníků obcí a krajů. V rámci své publikační činnosti se zaměřuje jak na fungování územní samosprávy, tak na boj s korupcí.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MV


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 2 990,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Cíl semináře

Seznámit posluchače s aktuální problematikou malých rozpočtových pravidel se zaměřením na úskalí zákona č. 250/2000 Sb., na nedostatky a chyby při jeho aplikaci.

Obsah semináře

Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů

  • Hospodaření podle rozpočtu
  • Sestavování rozpočtu a jeho obsah
  • Hospodaření podle rozpočtu
  • Vyhodnocení rozpočtu
  • Zveřejňování rozpočtových dokumentů
  • Přestupky
  • Postup při poskytování dotací a návratných finančních výpomocí
  • Definice pojmů
  • Žádost o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci
  • Rozhodnutí o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci
  • Veřejnoprávní smlouva o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci
  • Spory z veřejnoprávních smluv o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci
  • Zveřejňování veřejnoprávních smluv
  • Porušení rozpočtové kázně, důvody a důsledky
  • Definice PRK
  • Ukládání odvodu za PRK a penále za prodlení s odvodem
  • Zmírnění důsledků uloženého odvodu a penále – prominutí nebo snížení
  • Hospodaření příspěvkových organizací
  • Nejčastější pochybení v dané problematice

 JUDr. Adéla Heřmanová

Ministerstvo financí ČR, odbor Financování územních rozpočtů a programové financování, oddělení Legislativa a metodika územních samosprávných celků, kde se dlouhodobě věnuje problematice aplikace zákona č.250/2000 Sb.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MV


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 490,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Cíl semináře

Seznámit posluchače s aktuální problematikou malých rozpočtových pravidel se zaměřením na úskalí zákona č. 250/2000 Sb., na nedostatky a chyby při jeho aplikaci.

Obsah semináře

Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů

  • Hospodaření podle rozpočtu
  • Sestavování rozpočtu a jeho obsah
  • Hospodaření podle rozpočtu
  • Vyhodnocení rozpočtu
  • Zveřejňování rozpočtových dokumentů
  • Přestupky
  • Postup při poskytování dotací a návratných finančních výpomocí
  • Definice pojmů
  • Žádost o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci
  • Rozhodnutí o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci
  • Veřejnoprávní smlouva o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci
  • Spory z veřejnoprávních smluv o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci
  • Zveřejňování veřejnoprávních smluv
  • Porušení rozpočtové kázně, důvody a důsledky
  • Definice PRK
  • Ukládání odvodu za PRK a penále za prodlení s odvodem
  • Zmírnění důsledků uloženého odvodu a penále – prominutí nebo snížení
  • Hospodaření příspěvkových organizací
  • Nejčastější pochybení v dané problematice

 JUDr. Adéla Heřmanová

Ministerstvo financí ČR, odbor Financování územních rozpočtů a programové financování, oddělení Legislativa a metodika územních samosprávných celků, kde se dlouhodobě věnuje problematice aplikace zákona č.250/2000 Sb.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 13:00 (1990 hod)


 Cena on-line: 2 490,-

 Pro členy SMO: 1 990,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Cíl školení

  • Seznámit účastníky s pokročilými technikami využití umělé inteligence (AI) v úředním prostředí.
  • Ukázat konkrétní nástroje a aplikace, které pomohou účastníkům zvýšit efektivitu práce.
  • Podat přehled aktuální a připravované právní regulace AI.
  • Naznačit, jak se lze vypořádat s případnými výzvami a otázkami, které může využívání AI přinést.

Webinář je určen pro pracovníky ve veřejné správě a další osoby, které se v rámci své práce setkávají s úředními procesy a chtějí být připraveni na jejich možnou optimalizaci. 

  1. ChatGPT - pokročilé techniky prompt inženýrství (tvorba vlastního chatbota; datové formáty, značkovací jazyky - JSON, XML, Markdown, HTML; využití plátna pro psaní delších textů).
  2. AI, etika a právo (etické otázky spojené s použitím AI; bezpečnost a ochrana osobních údajů; autorskoprávní otázky; akt o umělé inteligenci; požadavky na informační systémy veřejné správy využívající AI).



 Mgr. Vít Křížka

Vystudoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity. Po škole působil na správním úseku Krajského soudu v Brně. Nyní má svou vlastní advokátní praxi Křížka Kuckirová Legal. Celý profesní život se věnoval zejména správnímu právu, úzce spolupracoval se Svazem měst a obcí České republiky. Jako lektor přednášel o nařízení GDPR a zákonu č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.

Aktuálně se věnuje právu a technologiím, již zmíněné ochraně osobních údajů, ale také umělé inteligenci. Je zároveň front-end vývojářem a ovládá Javascript a Python. V současné době vyvíjí aplikaci pro generování textů správních rozhodnutí.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MV

 Akreditováno MPSV


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 2 990,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Cíl semináře

Seznámit vedoucí pracovníky a pracovníky v sociální oblasti s praktickými procesy v problematice veřejného opatrovnictví s důrazem na právní jednání opatrovníka za opatrovance. Dozví se, mimo jiné, odpovědi na často kladené otázky z předchozích seminářů, jako např.:

 

*Může opatrovník za opatrovance podepsat pracovní smlouvu?

*Je jednání na úřadech právní jednání (žádost o příspěvek na péči, občanský průkaz)? Když není v rozsudku napsáno, že je člověk omezen ve způsobilosti samostatně právně jednat na úřadech, tak jej v těchto věcech opatrovník nezastupuje?

*Jak by měl rozhodnout soud o jmenování veřejného opatrovníka, když osoba omezená ve svéprávnosti své bydliště stále střídá, pohybuje se různě po republice?

*Je nutná účast opatrovníka u výslechu Policií ČR nebo u soudu (trestní řízení), když má opatrovanec obhájce?

*Opatrovanec přestřihnul v domově pro osoby se zvláštním režimem kabely k ovládání polohovací postele. Poskytovatel pobytové sociální služby chce po opatrovanci náhradu jím způsobené škody. Je to možné?

*Opatrovanec má být hospitalizovaný, ale s pobytem v nemocnici nesouhlasí. Může jít domů?

*Je u konečného vyúčtování správy jmění stanovena lhůta, do kdy ji musí opatrovník vyhotovit?

*Při podpisu smlouvy o poskytnutí pobytové sociální služby je potřeba, aby soud jmenoval opatrovanci kolizního opatrovníka, jelikož poskytovatel sociální služby je zřízen obcí, která je zároveň opatrovníkem (střet zájmů). Je možné, aby opatrovanec podepsal smlouvu sám, pokud mu to nečiní újmu, a následně ji podepsal kolizní opatrovník po svém jmenování?

*Část semináře bude věnována aktuálně projednávané novele, kterou má dojít ke změně některých zákonů v souvislosti s veřejným opatrovnictvím.

Obsah semináře

Účastníci semináře budou úvodem seznámeni s právní úpravou institutu opatrovnictví zletilého člověka v občanském zákoníku. V souvislosti s tím bude i stručně porovnáno opatrovnictví člověka bez a s omezením svéprávnosti. Seminář představí přehled práv opatrovance a práv a povinností opatrovníka, včetně omezení pravomocí opatrovníka. V návaznosti na to budou vysvětleny základní principy samostatného právního jednání opatrovance a právního jednání opatrovníka za opatrovance.

Další části semináře se již zaměří na specifické oblasti života opatrovance, ve kterých za něj může opatrovník v souladu s rozhodnutím soudu právně jednat. Těmito oblastmi budou v první řadě základy spotřebitelského práva a základy zdravotnického práva pro výkon opatrovnictví. Se zdravotnickým právem pak velice úzce souvisí další bod semináře, a to hospitalizace bez souhlasu pacienta a detenční řízení o přípustnosti držení člověka ve zdravotnickém zařízení. Velice obdobné, ale zároveň výrazně odlišné od hospitalizace bez souhlasu pacienta je pak poskytování pobytové sociální služby opatrovanci a detenční řízení o přípustnosti držení člověka v zařízení sociálních služeb. Seminář se zaměří na odlišení těchto dvou životních situací.

Posledním tématem semináře bude zastoupení člověka nezpůsobilého samostatně právně jednat před soudy a správními orgány. V souvislosti s tím budou zmíněny i možnosti právní ochrany a zastoupení člověka nezpůsobilého samostatně právně jednat, který však nemá opatrovníka.

Cílová skupina

Všichni pracovníci v sociální oblasti, jichž se dotýká problematika opatrovnictví




 Mgr. Aneta Redlichová

Právnička legislativního odboru Ministerstva spravedlnosti ČR, lektorka a zkušební komisařka ZOZ pro problematiku Veřejné opatrovnictví, členka Odborné skupiny pro podporu osob s omezenou schopností právně jednat při Vládním výboru pro osoby se zdravotním postižením.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MV

 Akreditováno MPSV


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 490,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Cíl semináře

Seznámit vedoucí pracovníky a pracovníky v sociální oblasti s praktickými procesy v problematice veřejného opatrovnictví s důrazem na právní jednání opatrovníka za opatrovance. Dozví se, mimo jiné, odpovědi na často kladené otázky z předchozích seminářů, jako např.:

 

*Může opatrovník za opatrovance podepsat pracovní smlouvu?

*Je jednání na úřadech právní jednání (žádost o příspěvek na péči, občanský průkaz)? Když není v rozsudku napsáno, že je člověk omezen ve způsobilosti samostatně právně jednat na úřadech, tak jej v těchto věcech opatrovník nezastupuje?

*Jak by měl rozhodnout soud o jmenování veřejného opatrovníka, když osoba omezená ve svéprávnosti své bydliště stále střídá, pohybuje se různě po republice?

*Je nutná účast opatrovníka u výslechu Policií ČR nebo u soudu (trestní řízení), když má opatrovanec obhájce?

*Opatrovanec přestřihnul v domově pro osoby se zvláštním režimem kabely k ovládání polohovací postele. Poskytovatel pobytové sociální služby chce po opatrovanci náhradu jím způsobené škody. Je to možné?

*Opatrovanec má být hospitalizovaný, ale s pobytem v nemocnici nesouhlasí. Může jít domů?

*Je u konečného vyúčtování správy jmění stanovena lhůta, do kdy ji musí opatrovník vyhotovit?

*Při podpisu smlouvy o poskytnutí pobytové sociální služby je potřeba, aby soud jmenoval opatrovanci kolizního opatrovníka, jelikož poskytovatel sociální služby je zřízen obcí, která je zároveň opatrovníkem (střet zájmů). Je možné, aby opatrovanec podepsal smlouvu sám, pokud mu to nečiní újmu, a následně ji podepsal kolizní opatrovník po svém jmenování?

*Část semináře bude věnována aktuálně projednávané novele, kterou má dojít ke změně některých zákonů v souvislosti s veřejným opatrovnictvím.

Obsah semináře

Účastníci semináře budou úvodem seznámeni s právní úpravou institutu opatrovnictví zletilého člověka v občanském zákoníku. V souvislosti s tím bude i stručně porovnáno opatrovnictví člověka bez a s omezením svéprávnosti. Seminář představí přehled práv opatrovance a práv a povinností opatrovníka, včetně omezení pravomocí opatrovníka. V návaznosti na to budou vysvětleny základní principy samostatného právního jednání opatrovance a právního jednání opatrovníka za opatrovance.

Další části semináře se již zaměří na specifické oblasti života opatrovance, ve kterých za něj může opatrovník v souladu s rozhodnutím soudu právně jednat. Těmito oblastmi budou v první řadě základy spotřebitelského práva a základy zdravotnického práva pro výkon opatrovnictví. Se zdravotnickým právem pak velice úzce souvisí další bod semináře, a to hospitalizace bez souhlasu pacienta a detenční řízení o přípustnosti držení člověka ve zdravotnickém zařízení. Velice obdobné, ale zároveň výrazně odlišné od hospitalizace bez souhlasu pacienta je pak poskytování pobytové sociální služby opatrovanci a detenční řízení o přípustnosti držení člověka v zařízení sociálních služeb. Seminář se zaměří na odlišení těchto dvou životních situací.

Posledním tématem semináře bude zastoupení člověka nezpůsobilého samostatně právně jednat před soudy a správními orgány. V souvislosti s tím budou zmíněny i možnosti právní ochrany a zastoupení člověka nezpůsobilého samostatně právně jednat, který však nemá opatrovníka.

Cílová skupina

Všichni pracovníci v sociální oblasti, jichž se dotýká problematika opatrovnictví




 Mgr. Aneta Redlichová

Právnička legislativního odboru Ministerstva spravedlnosti ČR, lektorka a zkušební komisařka ZOZ pro problematiku Veřejné opatrovnictví, členka Odborné skupiny pro podporu osob s omezenou schopností právně jednat při Vládním výboru pro osoby se zdravotním postižením.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MV


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 2 990,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Cíl semináře

Seminář je zaměřen na správný postup při řešení přestupků provozovatele vozidla dle § 125f odst. 1 zákona o silničním provozu, tak, aby řešené případy byly v souladu s právní úpravou, obstály v odvolacím přezkumném řízení.

Zaměřuje se na aplikační praxi správního orgánů s přihlédnutím k praktickým otázkám a problémům, které s sebou skutková podstata přestupku provozovatele vozidla nese.

Obsah semináře

·        Výklad pojmu objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla a jeho ukotvení v právních předpisech

·        Místní příslušnost správního orgánu.

·        Postup před zahájením řízení o přestupku provozovatele vozidla (vymezení přestupků, které jsou projednatelné jako přestupek provozovatele vozidla);

  •   Definice důležitých pojmů (automatizovaný technický prostředek bez obsluhy, neoprávněné zastavení a stání).
  •   Povinnost řádně zjištěného skutkového stavu
  •   Náležitosti výzvy provozovateli vozidla.
  •   Úkony správního orgánu, když provozovatel na výzvu zaplatí určenou částku.
  •   Úkony správního orgánu, když provozovatel na výzvu nezaplatí určenou částku, nereaguje a osobu řidiče nesdělí.
  •   Úkony správního orgánu, když provozovatel zaplatí určenou částku po lhůty splatnosti, která je stanovena zákonem o silničním       provozu na 30 dnů.
  •   Úkony správního orgánu v reakci na vyjádření provozovatele, který na výzvu správnímu orgánu sdělí, že osobou řidiče byla osoba zesnulá, osoba ze zahraničí nebo osoba zjevně nekontaktní; vysvětlení otázky, jak rozsáhlé prověřování musí správní orgán provést, aby byly splněny podmínky pro zahájení řízení o přestupku s provozovatelem vozidla).

·        Odložení přestupku řidiče

·        Zahájení a vedení řízení přestupku

·        Rozhodnutí o přestupku provozovatele vozidla

·        Ukládání správních trestů za přestupek provozovatele vozidla.

·        Zproštění a zánik odpovědnosti provozovatele vozidla za přestupek.

·        Odpovědnost provozovatele administrativně zaniklého vozidla.

·        Obstrukční praktiky účastníků řízení ve vztahu k objektivní odpovědnosti

·        Aktuální judikatura

 


 Ing. et Ing. Jakub Filip

Přednáší a zkouší v rámci ZOZ zvláštní část pro předmět přestupky proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu dle zákona č. 361/2000 Sb.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MV


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 490,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Cíl semináře

Seminář je zaměřen na správný postup při řešení přestupků provozovatele vozidla dle § 125f odst. 1 zákona o silničním provozu, tak, aby řešené případy byly v souladu s právní úpravou, obstály v odvolacím přezkumném řízení.

Zaměřuje se na aplikační praxi správního orgánů s přihlédnutím k praktickým otázkám a problémům, které s sebou skutková podstata přestupku provozovatele vozidla nese.

Obsah semináře

·        Výklad pojmu objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla a jeho ukotvení v právních předpisech

·        Místní příslušnost správního orgánu.

·        Postup před zahájením řízení o přestupku provozovatele vozidla (vymezení přestupků, které jsou projednatelné jako přestupek provozovatele vozidla);

  •   Definice důležitých pojmů (automatizovaný technický prostředek bez obsluhy, neoprávněné zastavení a stání).
  •   Povinnost řádně zjištěného skutkového stavu
  •   Náležitosti výzvy provozovateli vozidla.
  •   Úkony správního orgánu, když provozovatel na výzvu zaplatí určenou částku.
  •   Úkony správního orgánu, když provozovatel na výzvu nezaplatí určenou částku, nereaguje a osobu řidiče nesdělí.
  •   Úkony správního orgánu, když provozovatel zaplatí určenou částku po lhůty splatnosti, která je stanovena zákonem o silničním       provozu na 30 dnů.
  •   Úkony správního orgánu v reakci na vyjádření provozovatele, který na výzvu správnímu orgánu sdělí, že osobou řidiče byla osoba zesnulá, osoba ze zahraničí nebo osoba zjevně nekontaktní; vysvětlení otázky, jak rozsáhlé prověřování musí správní orgán provést, aby byly splněny podmínky pro zahájení řízení o přestupku s provozovatelem vozidla).

·        Odložení přestupku řidiče

·        Zahájení a vedení řízení přestupku

·        Rozhodnutí o přestupku provozovatele vozidla

·        Ukládání správních trestů za přestupek provozovatele vozidla.

·        Zproštění a zánik odpovědnosti provozovatele vozidla za přestupek.

·        Odpovědnost provozovatele administrativně zaniklého vozidla.

·        Obstrukční praktiky účastníků řízení ve vztahu k objektivní odpovědnosti

·        Aktuální judikatura

 


 Ing. et Ing. Jakub Filip

Přednáší a zkouší v rámci ZOZ zvláštní část pro předmět přestupky proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu dle zákona č. 361/2000 Sb.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 11:00 (1490 hod)


 Cena on-line: 1 990,-

 Pro členy SMO: 1 490,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Cíl školení

  • Podat systematický a srozumitelný výklad vzdělávací části zákona č. 312/2002 Sb. (se zdůrazněním změn účinných od 1. ledna 2025).
  • Objasnit zejména tyto tematické oblasti změn: zkouška vstupního vzdělávání, obsah zkoušky zvláštní odborné způsobilosti, zvláštní odborná způsobilost jiné osoby, průřezová zvláštní odborná způsobilost, akreditace programů a institucí, rovnocennost vzdělání.
  • Výklad ilustrovat praktickými příklady a propojit ho s procvičováním některých témat.

Webinář je určen zejména personalistům, tajemníkům obecních úřadů a starostům. Jeho obsah však může být užitečný všem, kteří jsou do úřadu územního samosprávného celku zařazeni jako (vedoucí) úředníci.

  • Specifika vzdělávání úředníků obcí a krajů.
  • Vstupní vzdělávání. Zkouška vstupního vzdělávání.
  • Průběžné vzdělávání.
  • Zvláštní odborná způsobilost. Zvláštní odborná způsobilost jiné osoby. Zkouška zvláštní odborné způsobilosti. Zkušební komise. Řízení o námitkách.
  • Vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů.
  • Akreditace.
  • Rovnocennost vzdělání.
  • První zkušenosti s novinkami ve vzdělávání úředníků.
  • Případové studie a další formy procvičování vybraných dílčích témat webináře.




 Mgr. Petr Kuš

Absolvent Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Certifikovaný manažer vzdělávání dospělých (Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci). Původní profesí středoškolský učitel češtiny a základů společenských věd. 

Od roku 2004 se věnuje vzdělávání ve veřejné správě (organizátor kurzů, tvůrce vzdělávacích programů a studijních pomůcek). Zkušební komisař pro obecnou část zkoušky zvláštní odborné způsobilosti. Akreditovaný lektor průběžného vzdělávání úředníků obcí a krajů (systém veřejné správy v ČR, územní samosprávné celky, zákon o úřednících, základy práva, čeština v úřední praxi). Dlouhodobě se věnuje metodice vzdělávání dospělých a podílí se na rozvoji lektorských dovedností spolupracujících lektorů. 

Spoluautor řady odborných publikací (např. „Územní samospráva přehledně a v příkladech“, „333 cvičení z veřejné správy“ nebo „Slabikář začínajícího lektora“). 

Tvrdí, že „Také vzdělávání může mít duši“.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MV

 Akreditováno MPSV


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 2 990,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Cíl semináře

Seznámení účastníků s aktuální novelou zákona o pomoci v hmotné nouzi a diskuze nad praktickými případy. Účastníci si svou účastí prohloubí poznatky z oblasti aplikace zákona a umožní jim získat aktuální informace a dovednosti, jak správně aplikovat zákonné normy při efektivním rozhodování při vyplácení dávek pomoci v hmotné nouzi.

 

V rámci semináře se seznámíte s aktuálním výkladem zákona o pomoci v hmotné nouzi ve světle novel a ve vazbě na Metodické pokyny MPSV. Výklad lektor s dlouholetými zkušenostmi na MPSV povede se zřetelem na problematické okruhy, které přináší praxe, aktuální situaci v systému pomoci v hmotné nouzi, novely zákona o pomoci v hmotné nouzi a další související zákony, jejich připomenutí, možné problémy. Lektor ve svém výkladu také upozorní na nejčastější problémy, které se vyskytují při provádění zákona o pomoci v hmotné nouzi a jejich řešení. Řešení specifických situací osob v hmotné nouzi na základě metodických pokynů.

 

Kurz je určen sociálním pracovníkům, pracovníkům sociálních odborů obcí a krajů, pracovníkům úřadů práce a dalším zájemcům o tuto problematiku z řad pomáhajících profesí.

 

Obsah semináře:

- aktuální situace v systému pomoci v hmotné nouzi

- změny v ostatních dávkových systémech dotýkající se
   systému pomoci v hmotné nouzi

- současné otázky zákona o pomoci v hmotné nouzi:

- zrušení opatření obecné povahy a zda se připravuje  
   nějaká náhrada opatření

- předávání informací obcí Úřadu práce ČR ohledně pokut

- srážení pokut z dávek pomoci v hmotné nouzi

- mimořádná okamžitá pomoc, podmínky pro nárok, výši a
   její poskytování

- příspěvek na živobytí, podmínky pro nárok, výši a jeho
   poskytování

- dávka mimořádné okamžité pomoci a její poskytování

- doplatek na bydlení, podmínky pro nárok, výši a jeho
   poskytování

- příklady výpočtu dávek

- nejčastější problémy, které se vyskytují při aplikaci
   zákona a jejich řešení

- metodika a její využití v praxi

- řešení specifických situací osob v hmotné nouzi

 

Seminář je akreditován MPSV i MV!


 Mgr. Petr Beck

Ministerstvo práce a sociálních věcí - vedoucí odd. pomoci v hmotné nouzi a dávek pro osoby se zdravotním postižením. Zkušební komisař u zkoušek zvláštní odborné způsobilosti pro výkon správní činnosti při řízení o nepojistných sociálních dávkách, akreditovaný lektor, spoluautor praktických komentářů příslušné legislativy.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MV

 Akreditováno MPSV


 Cena on-line: 2 490,-

 Pro členy SMO: 1 990,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Cíl semináře

Seznámení účastníků s aktuální novelou zákona o pomoci v hmotné nouzi a diskuze nad praktickými případy. Účastníci si svou účastí prohloubí poznatky z oblasti aplikace zákona a umožní jim získat aktuální informace a dovednosti, jak správně aplikovat zákonné normy při efektivním rozhodování při vyplácení dávek pomoci v hmotné nouzi.

 

V rámci semináře se seznámíte s aktuálním výkladem zákona o pomoci v hmotné nouzi ve světle novel a ve vazbě na Metodické pokyny MPSV. Výklad lektor s dlouholetými zkušenostmi na MPSV povede se zřetelem na problematické okruhy, které přináší praxe, aktuální situaci v systému pomoci v hmotné nouzi, novely zákona o pomoci v hmotné nouzi a další související zákony, jejich připomenutí, možné problémy. Lektor ve svém výkladu také upozorní na nejčastější problémy, které se vyskytují při provádění zákona o pomoci v hmotné nouzi a jejich řešení. Řešení specifických situací osob v hmotné nouzi na základě metodických pokynů.

 

Kurz je určen sociálním pracovníkům, pracovníkům sociálních odborů obcí a krajů, pracovníkům úřadů práce a dalším zájemcům o tuto problematiku z řad pomáhajících profesí.

 

Obsah semináře:

- aktuální situace v systému pomoci v hmotné nouzi

- změny v ostatních dávkových systémech dotýkající se
   systému pomoci v hmotné nouzi

- současné otázky zákona o pomoci v hmotné nouzi:

- zrušení opatření obecné povahy a zda se připravuje  
   nějaká náhrada opatření

- předávání informací obcí Úřadu práce ČR ohledně pokut

- srážení pokut z dávek pomoci v hmotné nouzi

- mimořádná okamžitá pomoc, podmínky pro nárok, výši a
   její poskytování

- příspěvek na živobytí, podmínky pro nárok, výši a jeho
   poskytování

- dávka mimořádné okamžité pomoci a její poskytování

- doplatek na bydlení, podmínky pro nárok, výši a jeho
   poskytování

- příklady výpočtu dávek

- nejčastější problémy, které se vyskytují při aplikaci
   zákona a jejich řešení

- metodika a její využití v praxi

- řešení specifických situací osob v hmotné nouzi

 

Seminář je akreditován MPSV i MV!


 Mgr. Petr Beck

Ministerstvo práce a sociálních věcí - vedoucí odd. pomoci v hmotné nouzi a dávek pro osoby se zdravotním postižením. Zkušební komisař u zkoušek zvláštní odborné způsobilosti pro výkon správní činnosti při řízení o nepojistných sociálních dávkách, akreditovaný lektor, spoluautor praktických komentářů příslušné legislativy.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MV


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 490,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Cíl semináře

Seznámení s předpokládanými a navrhovanými změnami zákona o pedagogických pracovnících. Diskuse nad problematickými ustanoveními stávajícího zákona z hlediska praktického dopadu.

Obsah semináře

V rámci semináře bude podrobně vysvětleno zejména následující:

  1. Novela účinná od 1.9.2023 resp. od 1. 1. 2024.
  2. Posílení postavení (odpovědnosti) ředitele školy - uznání předpokladu odborné kvalifikace nejvýše na dobu 3 let všem učitelům bez pedagogického vzdělání (odborníkům z praxe), pokud jejich praxe odpovídá charakteru vyučovaného předmětu.
  3. Posílení pravomoci ředitele školy v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) - novela zužuje rozsah akreditací vzdělávacích programů v systému DVPP pouze na akreditace vzdělávacích programů, jimiž se získává odborná kvalifikace pedagogického pracovníka + na studia vedoucí k získání kvalifikačních předpokladů a dalších kvalifikačních předpokladů pedagogických pracovníků).
  4. Zvýšení požadavků na kvalifikační předpoklady (např. u asistenta pedagoga + stanovení minimální úrovně prokázání znalosti českého jazyka…).
  5. Podpora začínajících učitelů – adaptační období, prováděcí učitel.
  6. Další úpravy (např. bezúhonnost pedagogického pracovníka, volno k samostudiu).

         Nad rámec novely ZPP:

   7.   Problematická ustanovení a úskalí dosavadního ZPP z hlediska jeho praktického dopadu.

Doporučená literatura

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, a prováděcí předpisy (zejména nařízení vlády č. 75/2005 Sb. + vyhláška č. 317/2005 Sb.).




 Mgr. Martina Marková

Ministerstvo vnitra - odbor legislativní. Pracovala na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (v oddělení péče o pedagogické pracovníky – odborné kvalifikace, pracovně-právní problematika pedagogických pracovníků, správní rozhodnutí – odvolání a přezkumy). 

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MV


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 2 990,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Cíl semináře

Seznámení s předpokládanými a navrhovanými změnami zákona o pedagogických pracovnících. Diskuse nad problematickými ustanoveními stávajícího zákona z hlediska praktického dopadu.

Obsah semináře

V rámci semináře bude podrobně vysvětleno zejména následující:

  1. Novela účinná od 1.9.2023 resp. od 1. 1. 2024.
  2. Posílení postavení (odpovědnosti) ředitele školy - uznání předpokladu odborné kvalifikace nejvýše na dobu 3 let všem učitelům bez pedagogického vzdělání (odborníkům z praxe), pokud jejich praxe odpovídá charakteru vyučovaného předmětu.
  3. Posílení pravomoci ředitele školy v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) - novela zužuje rozsah akreditací vzdělávacích programů v systému DVPP pouze na akreditace vzdělávacích programů, jimiž se získává odborná kvalifikace pedagogického pracovníka + na studia vedoucí k získání kvalifikačních předpokladů a dalších kvalifikačních předpokladů pedagogických pracovníků).
  4. Zvýšení požadavků na kvalifikační předpoklady (např. u asistenta pedagoga + stanovení minimální úrovně prokázání znalosti českého jazyka…).
  5. Podpora začínajících učitelů – adaptační období, prováděcí učitel.
  6. Další úpravy (např. bezúhonnost pedagogického pracovníka, volno k samostudiu).

         Nad rámec novely ZPP:

   7.   Problematická ustanovení a úskalí dosavadního ZPP z hlediska jeho praktického dopadu.

Doporučená literatura

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, a prováděcí předpisy (zejména nařízení vlády č. 75/2005 Sb. + vyhláška č. 317/2005 Sb.).




 Mgr. Martina Marková

Ministerstvo vnitra - odbor legislativní. Pracovala na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (v oddělení péče o pedagogické pracovníky – odborné kvalifikace, pracovně-právní problematika pedagogických pracovníků, správní rozhodnutí – odvolání a přezkumy). 

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MV


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 2 990,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Seminář je určen pro úředníky obecních a městských úřadů, kteří se v rámci své činnosti zabývají agendou hazardních her, tj. povolením k umístění herního prostoru či ohlášením hazardní hry. Tento seminář představuje obecný úvod do regulace hazardních her s detailnějším zaměřením na povolovací proces z pohledu obecních úřadů, přičemž kromě platné právní úpravy budou představeny i aktuality z oblasti regulace hazardních her, které mají dopad nejen na obce a jejich činnost.

Cíl semináře

Cílem semináře je seznámit příslušné úředníky obecních a městských úřadů s problematikou agendy hazardních her ve vztahu k aktuální právní úpravě, jejich povolování a jejich regulaci vyplývající ze zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách se zaměřením na úskalí celého procesu povolování herních prostorů, nejčastější pochybení a jejich předcházení.

Obsah semináře

  • Aktuální právní úprava upravující provozování hazardních her podle zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách
  • Výklad nejdůležitějších pojmů
  • Ohlášení hazardní hry
  • Problematika povolovacího procesu z pohledu obecních úřadů
  • Oznámení změn skutečností
  • Změny, zrušení a zánik povolení k umístění herního prostoru
  • Nejčastější procesní pochybení a jejich předcházení
  • Zodpovězení nejčastějších dotazů
  • Aktuality z oblasti regulace hazardních her
  • Reakce na dotazy posluchačů

 Ing. Tomáš Bureš

Lektor je vedoucí oddělení 7302 – Regulace hazardu na Ministerstvu financí ČR.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 00:00 (6 hod)

 Akreditováno MV


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 490,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Seminář je určen pro úředníky obecních a městských úřadů, kteří se v rámci své činnosti zabývají agendou hazardních her, tj. povolením k umístění herního prostoru či ohlášením hazardní hry. Tento seminář představuje obecný úvod do regulace hazardních her s detailnějším zaměřením na povolovací proces z pohledu obecních úřadů, přičemž kromě platné právní úpravy budou představeny i aktuality z oblasti regulace hazardních her, které mají dopad nejen na obce a jejich činnost.

Cíl semináře

Cílem semináře je seznámit příslušné úředníky obecních a městských úřadů s problematikou agendy hazardních her ve vztahu k aktuální právní úpravě, jejich povolování a jejich regulaci vyplývající ze zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách se zaměřením na úskalí celého procesu povolování herních prostorů, nejčastější pochybení a jejich předcházení.

Obsah semináře

  • Aktuální právní úprava upravující provozování hazardních her podle zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách
  • Výklad nejdůležitějších pojmů
  • Ohlášení hazardní hry
  • Problematika povolovacího procesu z pohledu obecních úřadů
  • Oznámení změn skutečností
  • Změny, zrušení a zánik povolení k umístění herního prostoru
  • Nejčastější procesní pochybení a jejich předcházení
  • Zodpovězení nejčastějších dotazů
  • Aktuality z oblasti regulace hazardních her
  • Reakce na dotazy posluchačů

 Ing. Tomáš Bureš

Lektor je vedoucí oddělení 7302 – Regulace hazardu na Ministerstvu financí ČR.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MV

 Akreditováno MPSV


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 2 990,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Na semináři Vám bude např. zodpovězeno, zda dítě, které cestuje s pěstouny na dovolenou do zahraničí (jedná se o běžnou dovolenou cca 10 dní) potřebuje souhlas rodičů, případně přeložení rozsudku do jiného jazyka?

Nebo se dozvíte, jak často musí pěstoun poskytovat rodiči informace o dítěti? Je možno např. 1x ročně?

Nebo bude probíráno, zda jsou důležitější kroužky, které děti navštěvují a pěstouni je preferují nebo kontakt s rodiči?

Tématem kurzu je poukázat na podstatu kontaktů dítěte s biologickou rodinou, na možná úskalí a hledání řešení situací tak, aby dítě bylo komplikovanou rodinnou situací zasaženo co možná nejméně. V rámci odpovědnosti orgánu sociálně-právní ochrany dětí, soudu, doprovázející organizace, pomocných služeb a odborné pomoci budou nastíněny možnosti vzájemné spolupráce v mezích jejich kompetencí včetně zajištění participačních práv dítěte.
Dítě, jehož pečující prostředí v původní biologické rodině mu není schopno zajistit jeho potřeby, je ohroženo na svém zdravém fyzickém a psychickém vývoji. Není-li možné sanovat biologickou rodinu natolik, aby v ní mohlo dítě dále zůstat, přichází v úvahu jeho umístění do náhradní rodinné péče – krátkodobé, případně dlouhodobé. Již tento akt způsobuje v psychice dítěte ztrátu pocitu bezpečí včetně ztráty nejbližších osob jeho života – biologických rodičů. Aby se tento psychický stav dále neprohluboval a naopak došlo ke stabilizaci jeho vazeb k oběma rodičům při adaptaci na nové pečující prostředí, je povinností všech složek státu, které nesou odpovědnost za umístění dítěte do náhradní rodinné péče, aby vytvořili takový systém péče o dítě, který bude jako samozřejmost zahrnovat i jeho kontakt s rodiči, případně členy širší rodiny.

Obsah semináře

Proces umístění

-Proces předcházející umístění dítěte do náhradní rodinné péče
-Umístění dítěte v náhradní rodinné péči a zajištění jeho participačních práv

Spolupráce jednotlivých složek systému

-Spolupráce s biologickou rodinou ve vztahu ke kontaktu s dítětem, s přihlédnutím k obsahu rodičovských kompetencí rodičů
-Důležitost kontaktu dítěte s členy biologického rodinného systému a diagnostika možností jeho realizace

Specifika kontaktu dítěte

-Kontakt dítěte s rodiči v případě omezení jejich svéprávnosti a rodičovské odpovědnosti


 JUDr. Soňa Soukupová

Opatrovnická soudkyně Okresního soudu v Chrudimi s praxí téměř 36 let v justici a 34 let na pozici soudkyně, většinou s náplní práce opatrovnické soudnictví. Absolvovala jsem Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně v Brně v roce 1988. Ve své opatrovnické agendě využívám již 7. rokem interdisciplinární spolupráci, do které jsou zapojeny různé orgány a organizace, které se zabývají řešením rodinných problémů a situací. Věnuji se i vzdělávání pěstounů, se kterými se ráda setkávám a získávám tak další poznatky z přímého výkonu náhradní rodinné péče. Domnívám se, že náhradnímu typu péče o nezletilé děti je třeba věnovat vyšší pozornost, než je tomu nyní. Vnímám nutnost nastavení efektivní koordinace jednotlivých složek systému, což se nepochybně promítne do celého procesu sanace biologických rodin a do samotného výkonu náhradní rodinné péče.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MV

 Akreditováno MPSV


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 490,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Na semináři Vám bude např. zodpovězeno, zda dítě, které cestuje s pěstouny na dovolenou do zahraničí (jedná se o běžnou dovolenou cca 10 dní) potřebuje souhlas rodičů, případně přeložení rozsudku do jiného jazyka?

Nebo se dozvíte, jak často musí pěstoun poskytovat rodiči informace o dítěti? Je možno např. 1x ročně?

Nebo bude probíráno, zda jsou důležitější kroužky, které děti navštěvují a pěstouni je preferují nebo kontakt s rodiči?

Tématem kurzu je poukázat na podstatu kontaktů dítěte s biologickou rodinou, na možná úskalí a hledání řešení situací tak, aby dítě bylo komplikovanou rodinnou situací zasaženo co možná nejméně. V rámci odpovědnosti orgánu sociálně-právní ochrany dětí, soudu, doprovázející organizace, pomocných služeb a odborné pomoci budou nastíněny možnosti vzájemné spolupráce v mezích jejich kompetencí včetně zajištění participačních práv dítěte.
Dítě, jehož pečující prostředí v původní biologické rodině mu není schopno zajistit jeho potřeby, je ohroženo na svém zdravém fyzickém a psychickém vývoji. Není-li možné sanovat biologickou rodinu natolik, aby v ní mohlo dítě dále zůstat, přichází v úvahu jeho umístění do náhradní rodinné péče – krátkodobé, případně dlouhodobé. Již tento akt způsobuje v psychice dítěte ztrátu pocitu bezpečí včetně ztráty nejbližších osob jeho života – biologických rodičů. Aby se tento psychický stav dále neprohluboval a naopak došlo ke stabilizaci jeho vazeb k oběma rodičům při adaptaci na nové pečující prostředí, je povinností všech složek státu, které nesou odpovědnost za umístění dítěte do náhradní rodinné péče, aby vytvořili takový systém péče o dítě, který bude jako samozřejmost zahrnovat i jeho kontakt s rodiči, případně členy širší rodiny.

Obsah semináře

Proces umístění

-Proces předcházející umístění dítěte do náhradní rodinné péče
-Umístění dítěte v náhradní rodinné péči a zajištění jeho participačních práv

Spolupráce jednotlivých složek systému

-Spolupráce s biologickou rodinou ve vztahu ke kontaktu s dítětem, s přihlédnutím k obsahu rodičovských kompetencí rodičů
-Důležitost kontaktu dítěte s členy biologického rodinného systému a diagnostika možností jeho realizace

Specifika kontaktu dítěte

-Kontakt dítěte s rodiči v případě omezení jejich svéprávnosti a rodičovské odpovědnosti


 JUDr. Soňa Soukupová

Opatrovnická soudkyně Okresního soudu v Chrudimi s praxí téměř 36 let v justici a 34 let na pozici soudkyně, většinou s náplní práce opatrovnické soudnictví. Absolvovala jsem Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně v Brně v roce 1988. Ve své opatrovnické agendě využívám již 7. rokem interdisciplinární spolupráci, do které jsou zapojeny různé orgány a organizace, které se zabývají řešením rodinných problémů a situací. Věnuji se i vzdělávání pěstounů, se kterými se ráda setkávám a získávám tak další poznatky z přímého výkonu náhradní rodinné péče. Domnívám se, že náhradnímu typu péče o nezletilé děti je třeba věnovat vyšší pozornost, než je tomu nyní. Vnímám nutnost nastavení efektivní koordinace jednotlivých složek systému, což se nepochybně promítne do celého procesu sanace biologických rodin a do samotného výkonu náhradní rodinné péče.

Více informací a objednávka