03.02.2020

Co reálně řeší obce?

Pět problémů, se kterými se budou letos potýkat nejvíce.

Daně, sociální dávky, odpady, doprava a nastavení dotační politiky. To je pětice klíčových problémů, které ovlivňují denní fungování obcí a které jsou v letošním roce pro starosty agendou číslo jedna.

„Vedení měst a obcí má bezprostřední informace o věcech, trendech či problémech, o nichž následně rozhoduje stát. Příkladem je stárnutí populace. Jsme to my, kdo řeší plné domovy důchodců, jsme to my, kdo se zabývá sociálním bydlením, kohezí komunity a podobně. Proto říkáme, které věci aktuálně vidíme jako nejpodstatnější na rok 2020,“ říká František Lukl, předseda SMO a starosta Kyjova.

Vedle stárnutí populace je to i doprava. Obce mají na starosti silnice druhé a třetí třídy. Právě opravy těchto komunikací jsou finančně stále náročnější. Stejně tak starost o ně, zvláště pro obce, kde ještě znají v zimě sníh. Nejhorší je ovšem zatížení nákladní dopravou – k tomu míří nejvíce stížností a nářků obyvatel. Svaz chce proto iniciovat normu, která tuto dopravu výrazně omezí.

Tato pětice bude v roce 2020 pro města a obce klíčová:

  1. Rozpočtové určení daní ve vazbě na stárnutí populace

Příjmy obecních rozpočtů nejsou připraveny na rostoucí počet seniorů a péči o ně. Svaz předloží návrh na změnu rozpočtového určení daní, který by tuto problematiku pomohl řešit.

 

  1. Revize sociálních dávek

Obce potřebují větší kompetence k řešení problematiky parazitního zneužívání sociálních dávek a obchodu s chudobou. Řešíme denně řadu případů a nemáme k tomu odpovídající kompetence. Svaz bude iniciovat revizi systému nároků na sociální dávky a jejich vyplácení.

 

  1. Odpadové hospodářství

Navrhovaný systém nakládání s odpady hrozí neúnosným zatížením obecních rozpočtů. Například stanovuje nereálné limity vytříděnosti. Svaz bude prosazovat změny ve vazbě na zkušenosti a reálné možnosti obcí.

 

  1. Tranzitní doprava na silnicích II. a III. třídy

Průjezdy těžké nákladní dopravy po silnicích, které jsou ve správě obcí, likvidují komunikace. Opravy a údržby neúměrně zatěžují obecní rozpočty a často jsou dlouhodobě nedosažitelné. Svaz předloží návrh normy, která má nákladní dopravu na těchto silnících omezit.   

 

  1. Smysluplná národní dotační politika

Dotace ze státního rozpočtu mají směřovat na aktivity a projekty, které obce skutečně potřebují. Prioritami jsou: vodohospodářská a dopravní infrastruktura, zázemí pro sport a kulturu. Aktivity svazu budou směřovat také ke zjednodušení agendy a sjednocení požadavků napříč resorty.

Poslední bod zastřešuje několik sfér. „Samotný Národní investiční plán se ve valné většině skládá z investičních záměrů jednotlivých měst a obcí. Logicky. Konec konců, ze zákona musí mít každá obec plán investičních akcí na několik let dopředu. Máme ovšem oprávněnou obavu, že stát chce prosadit investiční akce, které s organickým rozvojem obcí úplně nesouzní,“ dodává František Lukl.

Všechny své priority SMO ČR podrobně shrnul ve stejnojmenném materiálu na období 2019 až 2021. Dělí se do 14 oblastí: obecné, služby v území, financování, doprava, školství, životní prostředí, bezpečnost, regionální rozvoj, zemědělství, cestovní ruch, informatika, mezinárodní spolupráce, sociálně-zdravotní agenda, kultura. Obsahují 82 konkrétních úkolů.