23.11.2009

Návrh státního rozpočtu na rok 2010 přináší obcím dobré i horší zprávy

Praha, 23. 11. 2009 - Většina obcí by v příštím roce měla získat do svých rozpočtů výrazně vyšší příspěvek na výkon přenesené působnosti. Alespoň částečně se tak zmírní nedostatek finančních prostředků způsobený nižším daňovým inkasem. Problematický je však meziroční pokles investičních dotací. Po letošním dramatickém a nečekaném poklesu daňových příjmů existuje obava, zda se situace nebude v roce 2010 opakovat. Státní rozpočet patří k tradičním tématům finanční konference pořádané Svazem měst a obcí ČR, jejíž už 12. ročník se uskutečnil ve dnech 23. a 24. listopadu v Praze. 

Praha, 23. 11. 2009 - Většina obcí by v příštím roce měla získat do svých rozpočtů výrazně vyšší příspěvek na výkon přenesené působnosti. Alespoň částečně se tak zmírní nedostatek finančních prostředků způsobený nižším daňovým inkasem. Problematický je však meziroční pokles investičních dotací. Po letošním dramatickém a nečekaném poklesu daňových příjmů existuje obava, zda se situace nebude v roce 2010 opakovat. Státní rozpočet patří k tradičním tématům finanční konference pořádané Svazem měst a obcí ČR, jejíž už 12. ročník se uskutečnil ve dnech 23. a 24. listopadu v Praze. 
Ministerstvo financí odhaduje pro příští rok opět meziroční růst daňových příjmů. Ten ale z části zajišťuje dvojnásobné zvýšení většiny sazeb daně z nemovitostí, na jejíž postupné zastarávání Svaz několikrát upozorňoval již v minulosti. „Jednorázové zvýšení sazeb, které se v některých obcích kvůli místnímu koeficientu znenadání změnilo na šesti či desetinásobek, nepovažuji za systémové řešení,“ uvedl v úvodním projevu předseda Svazu měst a obcí ČR Oldřich Vlasák. S ohledem na celkovou sumu daně ani její zvýšení nenahradí výpadek v důsledku nižšího inkasa nejvýznamnějších sdílených daní. Velmi alarmující je například očekávaná úroveň výnosu daně z příjmů právnických osob, která tvoří zhruba čtvrtinu daňových příjmů obcí. Její odhady se pro příští rok pohybují na úrovni roku 2005.
Návrh rozpočtu na rok 2010 obsahuje zvýšení příspěvku na výkon státní správy v celkovém objemu 2 mld. Kč. „Jde o konkrétní výsledek dlouhodobého úsilí Svazu, neboť na nedostatečné financování přenesené působnosti poukazují již usnesení několika předchozích sněmů. Velmi si zde ceníme především vstřícného přístupu ministra Janoty,“ doplnil Oldřich Vlasák. Zvýšení se však nedotýká obcí s rozšířenou působností, tedy obcí III. typu, a to ani u základních kompetencí. Dle výpočtů ministerstva financí by zbývající 2 miliardy, které mají dofinancovat náklady na výkon přenesené působnosti, měly být součástí návrhu státního rozpočtu na rok 2011.„Je třeba si uvědomit, že obce III. typu poskytují široký rozsah výkonu státní správy, jenž se rok od roku zvyšuje, v poslední době zejména v sociální oblasti,“ upozornil předseda Komory statutárních měst Dan Jiránek, primátor Kladna.
Rozpočty obcí jsou z významné části tvořeny rovněž dotacemi a v případě investičních transferů by meziročně mohlo dojít až k třetinovému poklesu. Kapitálové výdaje obcí ministerstvo odhaduje ve srovnání s rokem 2009 ve stejném objemu. Pravděpodobný předpoklad zapojení vlastních zdrojů je zde ale vyjádřen až příliš silně. „Většina investičních aktivit obcí dnes souvisí s projekty podpořenými z evropských zdrojů. Rezervy, které obce mají, jsou obvykle již vyčleněny právě na spolufinancování. Nejde tedy o skutečně volné finanční prostředky, na které ministerstvo pravděpodobně spoléhá“, vysvětlil Oldřich Vlasák.