30.05.2016

Nejdřív udělejte v kontrolách pořádek a pak je případně rozšiřte, vzkazuje v souladu s městy a obcemi vládě Senát

I podle senátorů je třeba ve veřejných kontrolách nejdřív udělat pořádek. Tak se dá stručně shrnout fakt, že horní komora Parlamentu ČR neschválila rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu. Vzala tak v potaz podněty Svazu měst a obcí ČR.

I podle senátorů je třeba ve veřejných kontrolách nejdřív udělat pořádek. Tak se dá stručně shrnout fakt, že horní komora Parlamentu ČR neschválila rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu. Vzala tak v potaz podněty Svazu měst a obcí ČR, který dlouhodobě říká: „Odstraňme duplicitní, často i multiplicitní, kontroly a nepřidávejme další kontrolní orgán předtím, než se v systému udělá pořádek.“

„Kontroly samospráv od různých subjektů na totéž dnes značně zatěžují města a obce, aniž by přinášely potřebný efekt. Kontrolní závěry jsou navíc často nesprávné, jak potvrzují soudy, a kromě toho zabírají čas, který by zástupci radnic a magistrátů mohli věnovat lidem a službám pro ně,“ říká předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl a dodává: „Proto vítáme rozhodnutí Senátu o tom, že případnému rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu musí předcházet odstranění duplicit či dokonce multiplicit kontrol. Jsme rádi, že zákonodárcům z horní komory Parlamentu nejsou zkušenosti z praxe, které přinášejí starostové na základě každodenního kontaktu s občany, lhostejné. Děkujeme, že jim naslouchají a podle nich jednají.“ 

Senát tak doporučil vládě předložit návrh změny Ústavy České republiky v souvislosti s rozšířením pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu a změnou zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, až současně s návrhem na odstranění duplicit kontrolních systémů. Zákonodárci o kontrolách diskutovali tři a půl hodiny, nechyběli ani zástupci Svazu měst a obcí ČR. Zápis z jednání najdete zde.

Pro úplnost: Svaz měst a obcí ČR zpracoval informační materiály, ve kterých vyvrací polopravdy a zavádějící informace o kontrolách. Z dokumentu, který dostali všichni senátoři, se mimo jiné dozvíte, jakému množství kontrol obce podléhají a jak tyto kontroly (a kontrolní závěry) nejsou vzájemně koordinované. Zjistíte v něm rovněž, proč není možné, aby NKÚ kontrolovalo a posuzovalo, co jsou potřeby a zájmy občanů obce a že projednávaný zákon o řízení a kontrole veřejných financí uvedené problémy neřeší. Materiál je samozřejmě dostupný i pro širokou veřejnost, a to na webu Svazu.

Fakt, že navrhovaná právní úprava, která se nyní vrací zpět do vlády, vykazuje nedostatky, potvrzují jak přední ústavní právníci, tak Stálá komise Senátu pro Ústavu České republiky a parlamentní procedury. Rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu navíc nepředcházela žádná analýza existující kontrolní činností přesto, že ji požadovala Sněmovna i Senát.

Zkušenosti měst, obcí i krajů s kontrolami jsou rozporuplné. Samosprávy nevylučují jejich preventivní funkci, kontrolám se nebrání. Požadují však zrušit duplicity, často multiplicity. Nabízí se tak například myšlenka, zda by neměl existovat národní koordinátor kontrol. Právní experti také upozorňují na to, že je třeba dát pozor na to, jak České republice nařizuje Evropská charta místních samospráv, aby NKÚ kontroloval u obcí a krajů nikoliv účelnost a hospodárnost, ale pouze legálnost nakládání s veřejnými prostředky.