20.05.2010

Nový zákon o loteriích už v roce ….2013 ?!

Praha, 20. 5. 2010. - Dnes začíná 19. schůze Senátu Parlamentu ČR, během které se bude projednávat také poslanecký návrh novely zákona o loteriích. V tisku se objevila řada zavádějících informací, které v některých částech přímo útočí na obce a města. Svaz měst a obcí ČR proto oslovil senátory s nezkresleným vysvětlením podpory poslaneckého návrhu. Zástupci Svazu se rovněž včera zúčastnili jednání v senátním výboru.

Praha, 20. května 2010 - Dnes začíná 19. schůze Senátu Parlamentu ČR, během které se bude projednávat také poslanecký návrh novely zákona o loteriích. V tisku se objevila řada zavádějících informací, které v některých částech přímo útočí na obce a města. Svaz měst a obcí ČR proto oslovil senátory s nezkresleným vysvětlením podpory poslaneckého návrhu. Zástupci Svazu se rovněž včera zúčastnili jednání v senátním výboru.

Poslanecký návrh novely zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, vychází z negativních zkušeností obcí a měst a snaží se je řešit. Nejde určitě o návrh, který vyřeší komplexně problematiku hazardu na území České republiky. Na straně druhé v současnosti je jediným textem, se kterým lze v současnosti pracovat. Jako jediná alternativa existuje zcela nový zákon, ovšem ten má dnes podobu pouze věcného záměru. Dle náměstka ministra financí Tomáše Zídka, který vystoupil při jednání Podvýboru pro sport Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice, lze případný nový zákon očekávat nejdříve za dva roky. Ministerstvo dle jeho slov nemá vůči projednávanému poslaneckému návrhu žádné vážné výhrady a vidí v něm řešení stávající neuspokojivé situace.
 
V diskuzi senátorů zazněly argumenty pro i proti schválení novely. Senátor Nenutil upozornil, že není pravda, že by novela dávala obcím možnost ovlivnit konkurenční prostředí. Naopak, obce budou schvalovat obecně závazné vyhlášky o lokalitách, kde mohou být hazardní hry provozovány, které se budou vztahovat na všechny zájemce. Senátor Čunek poukázal na zajímavý koloběh peněz, kdy činnosti např. v sociální oblasti, které napomáhají řešit negativní dopady hazardu, jsou financovány paradoxně právě z výnosů hazardního průmyslu. Zcela nový zákon by upřednostnil senátor Horník, aby byl jasný dopad všech ustanovení a zaručena jejich provázanost včetně nezpochybňování ze strany Evropské unie. Proti novele se vyslovili senátoři Balín a Dryml, kteří nejen zpochybnili nutnost posílení pozice obcí, ale především upozorňovali na zúžení možných příjemců výtěžku. Z nich jsou totiž přímo vyloučeny státní příspěvkové organizace, např. Národní divadlo. Tyto instituce jsou ovšem financovány i s pomocí samospráv, které by je dle Ministerstva financí mohly díky vyšším příjmům z odvodů financovat více a průhledněji.
 
Zástupci Ministerstva financí doplnili, že dle § 19 odst. 1 písm. g) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, jsou příjmy provozovatelů loterií ze vsazených částek osvobozeny od daně z příjmů. Platí pouze odvody z výtěžků hazardních her dle zákona o loteriích. Vyhrožování odchodem velkých sázkových firem do zahraničí se stává poněkud relativní při znalosti akcionářské struktury. Většinovým akcionářem Sazka, a.s., je Český svaz tělesné výchovy, který zároveň získává podstatný příjem z výtěžku. Navíc dle současného znění zákona o loteriích se provozovatelem loterií může stát jen právnická osoba se sídlem na území České republiky. Změna sídla by tedy s sebou nesla nesplnění základní zákonné podmínky a odebrání licence k provozování hry. Krom toho většina tělovýchovných a sportovních klubů jsou občanská sdružení, jejich podpora z odvodů je dle poslaneckého návrhu možná. Podle senátora Nenutila jsou dokonce tyto kluby na amatérské úrovni podporovány více penězi z rozpočtu samospráv a vrcholoví sportovci mají štědré sponzory.
 
Výbor, který jednal následně, nepřijal k předmětnému tisku žádné usnesení. Očekává se pozměňující návrh, který by rozšiřoval okruh příjemců také o státní příspěvkové organizace. Zde jde zejména o snahu vyjít vstříc státním divadlům, jejichž ředitelé upozornili na riziko skokového snížení zdrojů. Zde však existuje možnost větší finanční podpory z rozpočtů obcí a měst, neboť smysluplnost divadelní tvorby nelze zpochybňovat.