19.05.2017

Obecní rozpočty je třeba posílit, shodli se starostové a primátoři na XV. sněmu

Ještě do konce tohoto volebního období by zákonodárci měli posílit obecní rozpočty. Tak, aby samosprávy mohly poskytovat kvalitní a dostupné služby veřejnosti a investovat do rozvoje území. Shodli se na tom starostové a primátoři z celé České republiky na XV. sněmu Svazu měst a obcí ČR. Schválili usnesení o jednoznačné podpoře návrhu Libereckého kraje na změnu rozpočtového určení daní (RUD), která má obecní rozpočty posílit o zhruba 8 miliard korun. Kromě RUD se schválený dokument o čtyřech bodech týká také Ústavy, registru smluv a systému kontrol.

Ještě do konce tohoto volebního období by zákonodárci měli posílit obecní rozpočty. Tak, aby samosprávy mohly poskytovat kvalitní a dostupné služby veřejnosti a investovat do rozvoje území. Shodli se na tom starostové a primátoři z celé České republiky na XV. sněmu Svazu měst a obcí ČR. Schválili usnesení o jednoznačné podpoře návrhu Libereckého kraje na změnu rozpočtového určení daní (RUD), která má obecní rozpočty posílit o zhruba 8 miliard korun. Kromě RUD se schválený dokument o čtyřech bodech týká také Ústavy, registru smluv a systému kontrol.

„Myslím, že většina z nás se snaží spravovat obec jako rodinu. Někde jsou vztahy ideálnější, někde méně. Ale dobrá rodina se snaží fungovat a žít společně. Plánovat, diskutovat a spolurozhodovat,“ říká předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl a dodává: „Na XV. sněmu jsme si tak vytyčili priority na následující dva roky a stanovili úkoly na nejbližší období. Mezi ně patří právě jednoznačná podpora změny rozpočtového určení daní a požadavek na změnu Ústavy tak, aby garantovala, že pokud samosprávám přibudou úkoly, měl by na to stát dát také peníze. Aby služby na radnicích poskytoval kvalifikovaný a ochotný personál a mohly se stavět budovy, které lidé skutečně potřebují a chtějí. Jako jsou třeba domovy důchodců, školy, školky, kulturní či volnočasová centra nejen pro maminky na mateřské dovolené.“

Předloha, která je nyní v Poslanecké sněmovně, počítá s návratem podílu DPH pro města a obce v rámci RUD na úroveň dohodnutou před důchodovou reformou. Tedy na 23,58 % ze stávajících 21,4 %. Starostové a primátoři se na XV. sněmu také usnesli, že je nutné změnit legislativu, která upravuje registr smluv a svobodný přístup k informacím. Současná pravidla zvyšují administrativní zátěž a samosprávám tak ubírají čas, který by mohly věnovat občanům. Právní předpisy jsou navíc nejasné, což vede k velké nejistotě pracovníků, kteří se mají podle nich chovat. To vše může negativně ovlivnit hospodaření měst a obcí. V dobré víře totiž mohou zaměstnanci veřejné správy o něčem rozhodnout a nejasný výklad může vést k tomu, že se zpětně dozví, že porušili zákon.

„Často se setkáváme s tím, že si starostové stěžují na obrovské množství nových nebo neustále se měnících právních předpisů. Jen loni jsme jich připomínkovali víc než tři stovky. A přesto, že na základě zkušeností z praxe poukazujeme na nedostatky, kreativita zákonodárců bývá místy překvapivá a vede k přijetí zákonů, podle kterých se nedá rozumně pracovat,“ říká výkonný ředitel Svazu měst a obcí ČR Pavel Drahovzal a dodává: „Mnohdy to vede až k tomu, že si lidé v čele zejména malých obcí kladou otázku, zda mají takovou práci, která připomíná nekonečný boj s paragrafy, vůbec za potřebí. A hledají pomocnou ruku, která jim život usnadní. Tou je právě náš Svaz, který v současné době čítá 2 686 členských obcí, tedy 8 milionů 400 tisíc obyvatel.“

Poslední čtvrtý bod pátečního usnesení XV. sněmu Svazu měst a obcí se týká kontrol. Samosprávy požadují, aby se kontrolní systém zkonsolidoval. Tedy odstranily jeho duplicity často dokonce multiplicity. Zásadně také odmítají rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu, které je nesystémové a v praxi by šlo jen o další kontrolu navíc, bez toho aniž by se v těch stávajících udělal pořádek.  Města a obce také odmítají, aby stát kontroloval účelnost a hospodárnost toho, jak nakládají s veřejnými prostředky. Bez znalosti území totiž těžko úředníci z centrály posoudí, zda tu kterou věc samosprávy pro svůj rozvoj potřebují a kolik by měla stát. 

XV. sněm Svazu měst a obcí ČR se konal od čtvrtka 18. do pátku 19. května 2017 v Plzni. Zúčastnilo se ho na 600 lidí. První den byl ve znamení diskusí s představiteli vlády, podepsalo se také společné prohlášení s Asociací krajů ČR o financování veřejné správy v kontextu se zvyšováním mezd. Podrobnosti najdete zde. Druhý den se probíraly zprávy o činnosti a hospodaření a schvalovalo se směřování na další dva roky. Na období 2017 až 2019 si starostové a primátoři stanovili téměř šedesát priorit. Týkají se služeb v území, financování, dopravy, školství, životního prostředí, bezpečnosti, regionálního rozvoje, kohezní politiky, územní dimenze, zemědělství, cestovního ruchu, informatiky, mezinárodní spolupráce, sociálně-zdravotní oblasti a kultury. Priority nyní Svaz měst a obcí ČR rozpracovává do akčního plánu s podrobnými kroky, jak je naplnit.

Partnerem zřejmě největšího setkání starostů letošního roku byl Asekol, Colmex, ČSOB, EKO-KOM, Empemont a Komerční banka. Sněm se konal za podpory statutárního města Plzeň. Partnerem společenského večera byla Českomoravská komoditní burza Kladno. Svaz na akci spolupracoval také s Asociací regionálních a lokálních televizí (ARLT). 

*    *    *

Usnesení XV. sněmu Svazu měst a obcí České republiky

Rozpočtové určení daní

Svaz jednoznačně podporuje návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní Libereckého kraje a vyzývá zákonodárce k jejímu přijetí do konce tohoto volebního období.

Ústava

Ústava České republiky musí územním samosprávným celkům zaručit adekvátní financování úkolů, jež na ní stát přenesl.

Registr smluv

Svaz požaduje zásadní revizi právních předpisů upravujících svobodný přístup k informacím, zejména zákona o registru smluv a zákona č. 106/1999 Sb., jejímž cílem bude na jedné straně zachování možnosti kontroly činnosti veřejné správy a nakládání s veřejnými prostředky, na straně druhé pak odstranění

  • nadbytečné administrativní zátěže,
  • právní a ekonomické nejistoty povinných subjektů,
  • hrozeb pro jejich hospodaření,

přičemž musí být zohledněny všechny existující mechanismy kontrol územní samosprávy a jí podřízených subjektů.

Systém kontrol

Svaz požaduje, aby byl zkonsolidován systém kontroly územní samosprávy tak, aby byla zajištěna efektivní a administrativně co nejméně náročná kontrola její činnosti. Svaz zásadně odmítá dosavadní nesystémové návrhy na rozšiřování kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu.

Svaz zásadně odmítá, aby byl výkon samosprávy podroben kontrole státu z hlediska účelnosti a hospodárnosti. To se týká i subjektů zřízených či založených územními samosprávnými celky.