15.03.2010

Primátoři odmítají Agenturu pro sociální začleňování, stejně tak i překotnou novelu Ústavy rozšiřující kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu

V pátek 12. března 2010 se v Ostravě sešla k svému pravidelnému zasedání Komora statutárních měst, která je jednou ze tří komor Svazu měst a obcí ČR. Na tomto jednání vyslovila zásadní nesouhlas se vznikem Agentury pro sociální začleňování jako samostatného orgánu, doporučila vést vzájemný dialog o případném rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu směrem k obcím a jednoznačně podpořila město Ostravu v jednání o zrušení zpoplatnění D1 uvnitř města.

V pátek 12. března 2010 se v Ostravě sešla k svému pravidelnému zasedání Komora statutárních měst, která je jednou ze tří komor Svazu měst a obcí ČR. Na tomto jednání vyslovila zásadní nesouhlas se vznikem Agentury pro sociální začleňování jako samostatného orgánu, doporučila vést vzájemný dialog o případném rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu směrem k obcím a jednoznačně podpořila město Ostravu v jednání o zrušení zpoplatnění D1 uvnitř města.

Jedním z hlavních témat jednání Komory statutárních měst byla státní politika začleňování Romů do společnosti. Podle dokumentu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení“, který Svaz považuje spíše za sociologickou studii než politický dokument, se stát chce pokusit o sociální vzestup zhruba 20 % Romů žijících v tzv. romských vyloučených lokalitách. „Nesouhlasíme s tím, aby stát zvýhodňoval jakoukoliv skupinu obyvatel,“ konstatoval předseda Komory Dan Jiránek, primátor statutárního města Kladna, a pokračoval: „Problematika sociálního vyloučení musí být chápána komplexně, bez směšování etnického a sociálního aspektu. Státní politika začleňování pak má být řešena především v úzké spolupráci s obcemi, nikoli direktivní cestou. Proto nemůžeme souhlasit ani s přeměnou Agentury pro sociální začleňování, která dnes působí jako odbor Úřadu vlády ČR, na samostatný centrální úřad nadřízený samosprávě.“ Svaz měst a obcí ČR již vznesl k institucionálnímu zakotvení Agentury zásadní připomínky.
 
Druhým závažným tématem jednání Komory statutárních měst byla změna Ústavy ČR rozšiřující kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu. Novela článku 97 by NKÚ měla umožnit kontrolovat zákonnost hospodaření s majetkem samosprávných celků. V důvodové zprávě sice předkladatelé novely ujišťují, že cílem kontroly nebude posuzování hospodaření obcí z hlediska vhodnosti či účelnosti, nicméně pojem zákonnost jasně znamená soulad se zákony. Předsednictvo Svazu schválilo úpravu, která by limitovala oprávnění NKÚ kontrolovat pouze formální správnosti hospodaření s majetkem územních samosprávných celků, čímž by došlo k určitému zúžení pojetí pojmu zákonnosti. „Chápeme snahu o rozšíření kompetencí NKÚ ve vztahu k samosprávě jako snahu o další omezení korupce. Vždy jsme podporovali a i nadále podporovat budeme všechny kroky směrující k jejímu potlačení, a to na všech úrovních veřejné správy. O předmětu kontroly NKÚ a způsobu jejího provádění ale vyžadujeme rozsáhlou diskusi, samozřejmě ještě před schválením novely v Poslanecké sněmovně a v Senátu. Požadujeme také vyčíslení finančních dopadů do veřejných rozpočtů, které toto rozšíření pravomoci NKÚ přinese,“ uvedl na jednání Komory statutárních měst předseda Svazu Oldřich Vlasák. Primátor Havířova František Chobot k tomu dodal, že by bylo velmi zajímavé provést srovnání finančních nákladů na provozování všech kontrolních systémů se zjištěnými výsledky kontrol, tedy s finančním vyjádřením celkového objemu zjištěných pochybení. S novými kompetencemi NKÚ se nelze ubránit myšlence, že navrhovatelé jsou přesvědčeni, že současný systém kontroly je špatný.
 
 
Zástupci statutárních měst projednali i zpoplatňování dálnic a rychlostních komunikací uvnitř města. „Na základě novely vyhlášky o užívání zpoplatnění pozemních komunikací, která byla přijata v minulém roce, byl zpoplatněn celý úsek dálnice D1 Lipník nad Bečvou – Bohumín, tedy i úsek procházející zastavěnou částí města Ostravy. Tatáž dálnice ale např. v intravilánu Brna či Prahy zpoplatněna není,“ sdělil primátor Ostravy Petr Kainar. Komora statutárních měst požaduje rovné podmínky a systémové řešení při zpoplatňování úseků dálnic a rychlostních komunikací, které jsou součástí dopravního skeletonu daného města. Zpoplatnění těchto částí vede k značnému zhoršení životního prostředí v okolí, jelikož majitelé zvláště starších vozů, kteří nemají zakoupenou dálniční známku, se placeným úsekům snaží vyhnout.