21.07.2008

Prohlášení k novému policejnímu zákonu

Ve čtvrtek senátoři schválili nový zákon o policii. Tato zákonná úprava má výrazně reformovat a modernizovat Policii ČR. Jejím přijetím však zákonodárci zbavili městské a obecní strážníky pravomocí měřit rychlost vozidel na svém území, což drtivá většina starostů považuje za krok špatným směrem. Z úst senátorů k tomuto tématu zaznělo, že případné odmítnutí zákona kvůli jedné sporné části by znamenalo potopení a zpomalení celé reformy. Ministr vnitra Ivan Langer se zavázal, že do konce srpna předloží novelu, která městům a obcím pravomoci k využívání radarových a kamerových systémů na svém území vrátí.

Ve čtvrtek senátoři schválili nový zákon o policii. Tato zákonná úprava má výrazně reformovat a modernizovat Policii ČR. Jejím přijetím však zákonodárci zbavili městské a obecní strážníky pravomocí měřit rychlost vozidel na svém území, což drtivá většina starostů považuje za krok špatným směrem. Z úst senátorů k tomuto tématu zaznělo, že případné odmítnutí zákona kvůli jedné sporné části by znamenalo potopení a zpomalení celé reformy. Ministr vnitra Ivan Langer se zavázal, že do konce srpna předloží novelu, která městům a obcím pravomoci k využívání radarových a kamerových systémů na svém území vrátí.

Rád bych tedy vyzval pana ministra Langera k dodržení uvedených slibů. Ztráta možnosti obecních policií monitorovat a případně pokutovat rychlou jízdu aut totiž, podle všech dostupných statistik, by znamenalo okamžitý nárůst nehodovosti, a co hůř, také nárůst mrtvých řidičů a chodců. Poté, co města a obce získaly pravomoci měřit rychlost vozidel na svém území, totiž ve všech sledovaných lokalitách nehod ubylo. Například na území hlavního města Prahy došlo po zavedení kamerových a radarových systémů za poslední rok ke snížení počtu usmrcených o 41 %. Preventivní efekt těchto opatření je naprosto zřejmý. Policie ČR navíc nemá v současnosti dostatečné personální kapacity na to, aby mohla tuto činnost vykonávat sama. Argument, že města a obce využívají radarů hlavně k plnění svých pokladen se nezakládá na pravdivých informacích. Mnohde totiž peníze získané z pokut nestačí ani na pokrytí nákladů na vlastní provoz měřícího zařízení. A navíc, ve chvíli, kdy se prokazatelně daří snižovat počty mrtvých na silnicích o desítky procent, je debata o „maštění vlastních kapes“ zcela nemístná.

Starostové měst a obcí tedy vyjadřují podporu připravované novele pana ministra Langera, která jim vrátí možnost efektivně se starat o bezpečnost na svých komunikacích a výrazně se tak podílet na snižování počtu mrtvých a zraněných na silnicích v České republice. Vyzývám proto poslance a senátory, aby zmíněnou novelu přijali v co nejkratším termínu a bez zbytečných průtahů.

 

Ing. Oldřich Vlasák
Předseda Svazu měst a obcí ČR