01.10.2010
Snížení příspěvku na přenesený výkon státní správy může ohrozit kvalitu poskytovaných služeb
Svaz měst a obcí ČR zásadně nesouhlasí se snížením příspěvku na výkon přenesené působnosti městům a obcím pro rok 2011 o 17,6 %. Nejedná se o úsporu veřejných financí, ale o pouhé přenesení úhrady nákladů na výkon státní správy ze státu na obce. Na zasedání Rady SMO ČR, které se konalo 1. října 2010 v Praze, se na tom shodli přítomní starostové a primátoři.
Svaz měst a obcí ČR zásadně nesouhlasí se snížením příspěvku na výkon přenesené působnosti městům a obcím pro rok 2011 o 17,6 %. Nejedná se o úsporu veřejných financí, ale o pouhé přenesení úhrady nákladů na výkon státní správy ze státu na obce. Na zasedání Rady SMO ČR, které se konalo 1. října 2010 v Praze, se na tom shodli přítomní starostové a primátoři.
Je nepřípustné, aby stát záměrně snižoval příspěvek na úhradu nákladů spojených s výkonem státní správy, kterou si u místní samosprávy objednal. „Není možné, aby obce prostředky ze svých rozpočtů určené například na investice do kanalizace nadále vydávaly na provozní výdaje spojené s výkonem přenesené působnosti. I my jsme se museli vyrovnávat s dopady ekonomické krize a dnes již nedisponujeme dodatečnými prostředky, které bychom mohli na úhradu nákladů na státní správu vynakládat. Snížení příspěvku proto již přímo ohrožuje kvalitu přeneseného výkonu státní správy,“ zdůrazňuje místopředseda Svazu a primátor Kladna Dan Jiránek.
Nezávislá analýza, kterou pro ministerstvo financí v roce 2008 zpracovalo konsorcium vysokých škol, jasně prokázala, že obce musí na služby pro stát zapojovat i prostředky určené pro svůj rozvoj. Na základě dlouhodobé snahy Svazu byl v roce 2010 navýšen příspěvek pro obce I. a II. typu o 2 miliardy Kč.Zvýšení se však netýkalo obcí s rozšířenou působností, tedy obcí III. typu, a to ani u základních kompetencí. Právě jim se totiž výše příspěvku prakticky nezměnila od roku 2003 a zamýšlený pokles na zhruba 82 % z původní hodnoty představuje zásadní výpadek zdrojů. Přitom další 2 miliardy, které by dofinancovaly náklady na výkon přenesené působnosti, měly dle dřívějšího příslibu Ministerstva financí být uvolněny ze státního rozpočtu právě v roce 2011.
Tento neuspokojivý stav nevyřeší ani případné navýšení příjmů obcí ze sdílených daní. Především u obcí III. typu je zavádějící odkazovat na předpokládané vyšší daňové inkaso. Přenesený výkon státní správy obce II. a III. typu zajišťují pro celé své spádové území, nikoliv pouze pro své občany. Nepoměr mezi počtem obyvatel obce a jejího správního obvodu je přitom v mnoha případech značný, jako v případě středočeských Černošic. Ačkoli ve městě je trvale hlášeno pouze 6 036 obyvatel, dle údajů ministerstva vnitra zde státní správu zajišťují pro 112 211 občanů.
„Navýšení sdílených daní v roce 2011, které má navíc zatím pouze podobu predikce zpracované Ministerstvem financí, se bude týkat všech obcí a v případě obcí III. typu nepokryje snížení příspěvku na přenesený výkon státní správy,“ dodává předseda SMO ČR Oldřich Vlasák.