06.10.2010

Text prohlášení Svazu měst a obcí ČR ke snížení příspěvku na výkon přenesené působnosti

Svaz měst a obcí České republiky zásadně nesouhlasí se snížením příspěvku na výkon přenesené působnosti městům a obcím pro rok 2011 o 17,6 %. Tímto způsobem v žádném případě nedochází k úspoře veřejných financí, nýbrž jde o pouhý přenos úhrady nákladů na výkon státní správy ze státu na obce.

Svaz měst a obcí České republiky zásadně nesouhlasí se snížením příspěvku na výkon přenesené působnosti městům a obcím pro rok 2011 o 17,6 %. Tímto způsobem v žádném případě nedochází k úspoře veřejných financí, nýbrž jde o pouhý přenos úhrady nákladů na výkon státní správy ze státu na obce.

Snižování příspěvku na úhradu nákladů spojených se službami, které si stát u místní samosprávy objednal, je nepřípustné. Tento krok je v rozporu s ústavně zaručeným právem na samosprávu, judikaturou Ústavního soudu (ÚS 34/02) a mezinárodními dohodami. Ve svých důsledcích ohrožuje rozhodovací autonomii územních samosprávných celků.

Svaz měst a obcí ČR nemůže souhlasit s tím, aby samosprávy nadále používaly prostředky ze svých rozpočtů na provozní výdaje spojené s výkonem přenesené působnosti. Také obce se musely vyrovnávat s dopady ekonomické krize a dnes již nedisponují dodatečnými prostředky, které by mohly na úhradu nákladů na státní správu vynakládat. Snížení příspěvku proto již přímo ohrožuje kvalitu přeneseného výkonu státní správy.

Nezávislá analýza, kterou pro ministerstvo financí v roce 2008 zpracovalo konsorcium vysokých škol, jasně prokázala, že obce musí na služby pro stát zapojovat i prostředky určené pro svůj rozvoj. Na základě dlouhodobé snahy Svazu byl v roce 2010 navýšen příspěvek pro obce I. a II. typu o 2 miliardy Kč.Zvýšení se však netýkalo obcí s rozšířenou působností, tedy obcí III. typu, a to ani u základních kompetencí. Právě jim se totiž výše příspěvku prakticky nezměnila od roku 2003 a zamýšlený pokles na zhruba 82 % z původní hodnoty představuje zásadní výpadek zdrojů. Přitom další 2 miliardy, které by dofinancovaly náklady na výkon přenesené působnosti, měly dle dřívějšího příslibu Ministerstva financí být uvolněny ze státního rozpočtu právě v roce 2011.

Tento neuspokojivý stav nevyřeší ani případné navýšení příjmů obcí ze sdílených daní. Především u obcí III. typu je zavádějící odkazovat na předpokládané vyšší daňové inkaso. Přenesený výkon státní správy obce II. a III. typu zajišťují pro celé své spádové území, nikoliv pouze pro své občany. Nepoměr mezi počtem obyvatel obce a jejího správního obvodu je přitom v mnoha případech značný, jako v případě středočeských Černošic. Ačkoli ve městě je trvale hlášeno pouze 6 036 obyvatel, dle údajů Ministerstva vnitra zde státní správu zajišťují pro 112 211 občanů.

Navýšení sdílených daní v roce 2011, které má navíc zatím pouze podobu predikce zpracované Ministerstvem financí, se bude týkat všech obcí a v případě obcí III. typu nepokryje snížení příspěvku na přenesený výkon státní správy.