11.09.2017

Vláda opět zestátňuje finanční prostředky měst a obcí! Navrhuje zvýšit platové tarify již od listopadu bez ohledu na schválené rozpočty a investice. Obce proto volají po změně Ústavy!

Zaměstnancům veřejné správy, tedy i měst a obcí, se mají od letošního listopadu opět zvýšit platové tarify. O jak vysokou částku, bude v příštích týdnech rozhodovat vláda. Stejně jako v loňském roce nebere v potaz, co to způsobí v rozpočtech samospráv. Čerpání finančních prostředků v roce 2017 mají totiž města a obce dávno naplánované a budou tak mít problém, kde peníze na vyšší mzdy pracovníků vzít.

PRAHA, 11. září 2017  - Zaměstnancům veřejné správy, tedy i měst a obcí, se mají od letošního listopadu opět zvýšit platové tarify. O jak vysokou částku, bude v příštích týdnech rozhodovat vláda. Stejně jako v loňském roce nebere v potaz, co to způsobí v rozpočtech samospráv. Čerpání finančních prostředků v roce 2017 mají totiž města a obce dávno naplánované a budou tak mít problém, kde peníze na vyšší mzdy pracovníků vzít.

Přestože si Svaz uvědomuje problematickou situaci na trhu práce, kdy územní samosprávné celky nejsou při zaměstnávání zejména vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců konkurenceschopné vůči soukromým právnickým osobám, nemůže souhlasit s již v pořadí druhým letošním zásahem do obecních rozpočtů, kdy na tyto změny nejsou obce v rozpočtech připravené a musely by tak omezit další investiční akce nebo jiné aktivity.

„Chtěli bychom uvést na pravou míru mýty o zvýšení podílu z DPH, nárůstu příjmů o 8,6 mld. Kč a tvrzení, že obce budou mít dost peněz….“ vysvětluje předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta města Kyjova František Lukl a dodává: „Ministerstvo financí s odkazem na toto zvýšení již navrhlo seškrtat národní dotace ve výši 5,9 mld. Kč, které byly využívány mimo jiné obcemi právě na finančně náročnější projekty. Je třeba si uvědomit, že ona proklamovaná částka 8.5 mld. Kč se zdá sice v celku obrovská, ale rozdělením mezi jednotlivé obce se stává celkem marginálním příjmem rozpočtu obce, ze kterého opravdu nezainvestují nic moc navíc. A i tento příjem sníží nebo zcela spolknou navrhované povinné výdaje na platy.“

Požadavek Svazu je jednoznačný, že by stát neměl takto nesystémově v průběhu roku, kdy obce a města mají vázány většinu prostředků na investice, zvyšovat náklady rozpočtů místních samospráv, aniž by zohlednil jejich aktuální situaci. Je proto logické, aby stát navýšené výdaje městům a obcím ke krytí zvýšených platů úředníků a zaměstnanců komunálních organizací dorovnal samostatnou položkou do rozpočtu měst a obcí mimo systém zvýšeného RUD.

Svaz měst a obcí ČR přitom dlouhodobě požaduje, aby se přímo do Ústavy po vzoru zahraničních úprav zakotvila povinnost, že případné rozšíření povinností měst a obcí musí vždy provázet potřebné zvýšení rozpočtových prostředků. Jednoduše: pokud stát bude po samosprávách požadovat, aby plnily další úkoly či na některé oblasti daly více peněz, musí městům a obcím zajistit financování. Jinak bude nadále docházet k nepříjemným situacím, kdy územně správním celkům chybí finance jinde, například na výstavbu nových kapacit MŠ, rekonstrukce místních komunikací a jiné strategické investice do veřejných služeb atd. Svaz v této souvislosti opakovaně apeluje na vládu, aby na případnou valorizaci platů ve veřejném sektoru myslela vždy včas a zohledňovala ji v přípravě rozpočtu na další rok.     

Pro další informace kontaktujte: Mgr. Pavel Drahovzal, výkonný ředitel Svazu měst a obcí ČR a starosta obce Velký Osek, mobil: 724 180 039, e-mail: reditel@smocr.cz