02.06.2014
Zatížení měst a obcí kamiony narůstá. Obce žádají, aby nový mýtný systém pomohl situaci řešit.
Desítky měst a obcí jsou neúnosně zatíženy těžkou nákladní dopravou. Dopravní federace a zástupci obcí poslali otevřený dopis ministrovi dopravy s žádostí, aby mýtný systém umožnil flexibilní zpoplatňování i silnic nižších tříd. (Foto: taoty / FreeDigitalPhotos.net)
Desítky měst a obcí jsou neúnosně zatíženy těžkou nákladní dopravou. Jak ukázal čerstvý průzkum mezi obcemi, situace je na mnoha místech stejná či spíše horší. Na vině je v mnoha případech současný mýtný systém, který vede k objíždění placených komunikací po silnicích nižších tříd. Dopravní federace a zástupci obcí nyní poslali otevřený dopis ministrovi dopravy s žádostí, aby mýtný systém po roce 2016 umožnil flexibilní zpoplatňování i silnic nižších tříd v závislosti na dopravním zatížení a pomohl tak regulovat tranzitní dopravu v obcích.
Sedmdesát zástupců měst a obcí se připojilo k otevřenému dopisu ministrovi dopravy Antonínu Prachařovi, ve kterém poukazují na neúnosnou situaci v obcích zatížených kamionovou dopravou a žádají, aby ministerstvo dopravy zohlednilo tyto skutečnosti při přípravě nového mýtného systému, který bude v provozu po roce 2016. Obce žádají, aby nový mýtný systém umožnil zpoplatňování široké sítě komunikací, a to dle aktuálních potřeb a dopravního zatížení, a aby tak plnil i regulační funkci.
V současné chvíli jsou jen velmi omezené možnosti, jak se mohou obce bránit průjezdu kamionů. Výše uvedený průzkum mezi obcemi mj. ukázal, že jen málokde se podařilo regulovat těžkou tranzitní dopravu zákazovými značkami, přestože již současná legislativa takové opatření umožňuje. Obce však opakovaně naráží na nevoli úřadů, zejména Policie ČR, které se těmto úpravám provozu brání. A bohužel i v případech, kdy se podařilo zákaz vjezdu pro těžká vozidla prosadit, vzniká trvalý problém s dodržováním a vymáháním zákazu. Tyto zkušenosti ukazují, že kamiony pomůže vrátit z okresních silnic na dálnice jen skutečně systémové řešení.
Markéta Šugárková z Dopravní federace k tomu uvádí: „Hodně se mluví o možné ekonomické nevýhodnosti rozšířeného zpoplatnění silnic, nikdo však nebere v potaz nevyčíslitelné škody, které dnes vznikají obyvatelům postižených obcí, ať již jsou to znečištěné fasády, popraskané stěny, snížená hodnota nemovitostí, zhoršená kvalita života aj., a obrovské škody, které vznikají majitelům silnic, tedy státu a krajům, které navíc musí silnice opakovaně opravovat. Tyto dopady by bylo možné snížit, pokud by mýtný systém plnil mimo páteřní síť silnic i regulační funkci. S přípravou parametrů systému po roce 2016 má nyní karty v rukou ministr dopravy Antonín Prachař.“