08.09.2022
Jaké má obec možnosti zpoplatnění nakládání s komunálním odpadem?
MV uveřejnilo zprávu, ve které shrnuje, jaké má obec legislativní možnosti v případě zpoplatnění nakládání s komunálním odpadem.
Obec může v souvislosti s nakládáním s komunálním odpadem zavést obecně závaznou vyhláškou jeden ze dvou místních poplatků
- o poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci,
- o poplatek za obecní systém odpadového hospodářství.
Obec může na svém území zavést pouze jeden z místních poplatků za komunální odpad; žádnou jinou úhradu obec za nakládání s odpadem není oprávněna vybírat.
Poplatky jsou ročního charakteru, tzn. že obec by jej měla zavést (případně měnit) výhradně s účinností k 1. lednu.
Charakteristika poplatku za obecní systém odpadového hospodářství
Paušální charakter poplatku; nezohledňuje se reálná produkce odpadu.
Dvě rovnocenné kategorie poplatníků
- o fyzická osoba přihlášena v obci k pobytu,
- o vlastník nemovité věci zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci, ve které není přihlášená žádná fyzická osoba.
Jednoduchá správa poplatku.
Charakteristika poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci
- Poplatek má zohledňovat reálnou produkci odpadu.
- Vystupuje zde poplatník (osoba mající v nemovitosti bydliště) a plátce (vlastník nemovitosti, případně společenství vlastníků).
- Obec si u poplatku vybere jeden ze tří možných základů
- o hmotnost odpadu,
- o objem odpadu,
- o objednaná kapacita soustřeďovacích prostředků pro danou nemovitou věc.
- Náročnější správa poplatku.
Aktuální problematická oblast
- Obce v řadě případů na svém území zavádějí poplatek za obecní systém odpadového hospodářství (poplatek paušálního charakteru), přičemž stanoví odlišnou výši poplatku pro osoby přihlášené v obci a pro vlastníky nemovitých věcí zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci, ve které není přihlášena žádná osoba; k tomuto obce přistupují zejména z důvodu, že byť v příslušných „nemovitostech“ není přihlášena žádná osoba, fakticky tam pobývá větší množství osob a dochází tak k vyšší produkci komunálního odpadu.
- Dle názoru Ministerstva vnitra však nelze bez dalšího stanovit různou výši poplatku pro celé kategorie (podkategorie) poplatníků, neboť tím dochází k nabourání základní konstrukce poplatku a diskriminačnímu zacházení.
- Poplatek vychází z principu, že z obecního systému odpadového hospodářství má prospěch každá osoba, která je přihlášena v obci nebo vlastní na území obce příslušnou „nemovitost“, ve které není přihlášena žádná osoba, a to zásadně stejnou měrou.
- Pokud chce obec zohledňovat reálnou produkci komunálního odpadu, měla by na svém území zavést poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci, který je vázán na reálnou produkci odpadu.
- Pokud obec v obecně závazné vyhlášce o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství zavede bez dalšího odlišnou výši poplatku pro osoby přihlášené a pro osoby vlastníci příslušnou „nemovitost“, bude ze strany Ministerstva vnitra přikročeno k uplatnění dozorových opatření.
ZDROJ: Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly, MV