12.07.2021
Speciál právní poradny 15/2021
Přinášíme vám opět monitoring legislativy a judikatury, který vzniká v rámci projektu „Efektivní řízení rozvoje obcí jako základní předpoklad efektivnosti výkonu veřejné správy a poskytování veřejných služeb z úrovně obcí“ ESO, realizovaný Svazem měst a obcí ČR.
Novela zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
Účinnost 1. 6. 2021
O CO V NOVELE JDE?
Změnový zákon měnil několik právních předpisů především v souvislosti s přijetím zákona o evidenci skutečných majitelů. V rámci zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů se nově přidala jedna z náležitostí žádostí o dotaci, je-li žadatel právnickou osobou. Tato osoba by měla uvést údaje o skutečném majiteli právnické osoby právě dle zákona o evidenci skutečných majitelů. Úplné znění zákonů naleznete na ZDE.
KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?
- § 10a odst. 3 písm. f) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů
Pozor, abyste si odpovědi na dotazy mohli zobrazit, musíte být přihlášeni! Přihlaste se zde.
Zákon o občanských průkazech a související změnový zákon
Účinnost 2. 8. 2021 (dělená účinnost)
O CO V ZÁKONĚ JDE?
Nejznatelnější změnou je bezpochyby zavedení biometrických údajů do občanských průkazů, kromě toho dojde i úpravám délky platnosti občanských průkazů u osob mladších 6 let a starších 70 let. Měly by přestat být vydávány občanské průkazy bez strojově čitelných údajů s měsíční platností (vydávány za účelem výkonu volebního práva), jelikož nový zákon počítá se zrychlených vydáváním občanských průkazů. Další změny se dotknou i údajů uváděných v občanských průkazech, kde nebude dále možné vést tituly či rodná čísla. V souvisejícím změnovém zákonu se mj. zakotvuje možnost uvést v matriční knize příjmení ženy v mužském tvaru bez dalších podmínek, změn doznává i zákon o cestovních dokladech, kde je usilováno o sjednocení postupu při vydávání pasů a občanských průkazů. Nově bude možné o vydání cestovního dokladu žádat i opatrovník osoby, která nebyla omezena ve svéprávnosti. Jistých změn doznávají i výše správních poplatků za vydání občanských průkazů, kdy například za přijetí žádosti o vydání občanského průkazu za občanský průkaz poškozený, zničený, ztracený, odcizený apod. bude výše správního poplatku 200 Kč.
KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?
- § 1 až § 74 zákona o občanských průkazech (odkaz naleznete zde)
- zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o občanských průkazech (odkaz naleznete zde) Pozn.: S ohledem na to, že zákon o občanských průkazech ani související změnový zákon doposud nebyly publikovány ve Sbírce zákonů, odkazujeme na jejich obsah v podobě schválené Parlamentem České republiky
Novela zákona o podpoře regionálního rozvoje
Účinnost 1. 7. 2021 (dělená účinnost)
O CO V NOVELE JDE?
Novela zrušuje Regionální rady regionů soudržnosti a zajišťuje přechod jejich působnosti na Českou republiku, tj. především na Ministerstvo pro místní rozvoj, v důsledku čehož v budoucnu dojde ke změně související zákonů vč. zákona o přezkoumání hospodaření územní samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí či zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, půjde však jen o kosmetické úpravy. Úplné znění novely naleznete na ZDE.
KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?
- § 17a až § 18 zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů
- čl. II. zákona č. 251/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Poskytování informací
Rozhodnutí: nález Ústavního soudu ze dne 1. 7. 2021 sp. zn. III. ÚS 3339/20
Nález Ústavního soudu má dopad především na povinné subjekty, které by měly usilovat o to, aby bylo žadatelům o informace maximální možnou měrou vyhověno a nikoliv, aby za každou cenu hledal důvody, jak vyhovění žádosti o informace zabránit. V řešeném případě si žadatel podal žádost o informace Policejnímu prezidiu, a to o seznam údajů o všech trestných činech evidovaných za posledních pět let, kdy po několika procesních úkonech dospěl povinný subjekt k tomu, že vyřízení žádosti bude spojeno s mimořádně rozsáhlým vyhledáváním informací a stanovil tak úhradu ve výši 25 827 649 Kč. Podle Ústavního soudu by však z hlediska požadavků čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod by mělo být dbáno na přezkoumatelnost odůvodnění stanovení úhrady za poskytnutí informací nejen co do její výše, ale i účelnosti a racionality. Více informací naleznete ZDE.
DOTČENÁ USTANOVENÍ
- § 17 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů
SOUVISEJÍCÍ DOTAZY
Je možné za poskytnutí informací požadovat úhradu?