24.03.2020
MV: rozdělení kompetencí při uzavření obce z důvodu karantény
Ministerstvo vnitra s Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR zveřejnil informace pro obce k dopadům mimořádných opatření přijatých v souvislosti s prokázáním výskytu korkonaviru (označovaný jako SARS COV-2) v případě jejich uzavření z důvodu karantény. Při vyhlášení nouzového stavu vládou České republiky se aktivují úkoly vyplývající z krizového zákona, který jasně stanoví kompetence Hasičského záchranného sboru, hejtmanů, krajských úřadů, starostů obcí (zejm. starostů obcí s rozšířenou působností), obecních úřadů a dalších subjektů.
Garantem „krizového zákona“ je Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR. V souvislosti s řešením krizových stavů jsou nastaveny mechanismy a postupy, jak získávat informace k řešení dílčích specifických problémů a jak je řešit.
Kromě dalších mohou být zde řešeny i postupy při zajištění základních veřejných služeb, zejména:
- zajištění pitné vody,
- zajištění odvozu odpadů včetně odpadů od osob nemocných,
- zajištění dodávky a případně i distribuce potravin,
- zajištění bezpečnosti v obci,
- zajištění informovanosti občanů,
- zajištění zdravotní péče pro občany včetně péče specialistů a
- případně dopravy do jiné obce/města za tímto účelem
- další potřebné služby.
V této souvislosti je třeba poznamenat, že
- veškeré informace jsou přímo na obce odesílány cestou kontaktního místa krajského operačního a informačního střediska (KOPIS). KOPIS odesílá i informační SMS starostům obcí a členům dotčených krizových štábů a lze přes něj řešit všechny záležitosti týkající se krizové situace;
- v rámci krajů je vytvořen systém komunikace od úrovně kraje přes obce s rozšířenou působností až po jednotlivé obce. Jsou stanoveny jednotné komunikační kanály – všichni disponují potřebnými kontakty. Všechny obce v kraji mají k dispozici „karty“, na kterých jsou tyto kontakty uvedeny.
Na příkladu karanténní situace na Olomoucku je možno dokladovat, že v souvislosti s řešením stavu dochází mj. k následujícím aktivitám:
- každý den probíhá na HZS Olomouckého kraje zasedání krizového štábu kraje;
- funguje stálá pracovní skupina krizového štábu kraje, která zabezpečuje starostům maximální servis, přijímá požadavky, které přesahují rámec jejich možností, řeší je a připravuje podklady pro další rozhodování;
- denně probíhá v 19:00 hod. telekonference mezi starosty obcí (Litovel, Uničov a Červenka), hejtmanem kraje, zástupci krajské hygienické stanice, Policie ČR a HZS ČR, vždy je provedena rekapitulace událostí za uplynulý den, jsou předneseny a zaevidovány problémy a požadavky v uzavřeném území s konkrétním stanovením termínů a odpovědnosti za jejich plnění;
- Krajská hygienická stanice zřídila v prostorách HZS Olomouckého kraje infolinku pro občany a firmy;
- HZS Olomouckého kraje dále zřídil ve spolupráci s krajem pro občany uzavřených obcí linku psychosociální pomoci.
Při řešení krizových situací vyhlášených vládou je třeba komunikovat a řešit specifické požadavky v součinnosti s krajským operačním a informačním střediskem a také veškerá komunikace je zajišťována prostřednictvím systému KOPIS.
Informace k činnosti obcí
Zejména pro představitele obcí a krajů jsou další informace vztahující se k jejich činnosti pravidelně zveřejňovány a průběžně aktualizovány na stránkách Ministerstva vnitra www.mvcr.cz, v sekci: Koronavirus - informace MV.
Kromě důležitých informací jsou zde mimo jiné uvedeny i konkrétní doporučení speciálně pro obce a kraje (více na: Informace pro obce).
V této rubrice lze nalézt (pozn.: stav k 24. březnu 2020):
- Informace pro obce k dopadům usnesení vlády č. 274 ze dne 23. 3. 2020 (122/2020 Sb.), o přijetí krizového opatření týkajícího se jednání zastupitelstev obcí a krajů
- Informace pro obce k zajištění fungování úřadů a omezení úředních hodin v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru
- Informace Ministerstva vnitra k možnostem krajů a obcí ukládat povinnosti k provedení krizových opatření v době trvání nouzového stavu
- Stanovisko Ministerstva vnitra k posuzování prokazování totožnosti občanským průkazem, cestovním pasem a řidičským průkazem
- Stanovisko Ministerstva vnitra k posuzování běhu lhůt v oblasti veřejné správy v době trvání nouzového stavu
- Informace pro obce a kraje o způsobu poskytování informací v souvislosti s koronavirem COVID-19
- Odložení hlasování v doplňovacích volbách do Senátu ve volebním obvodu č. 32 - Teplice
- Stanovisko Ministerstva vnitra k běhu 18měsíční lhůty k prokázání zvláštní odborné způsobilosti v době nouzového stavu
- Pokyn pro matriční úřady k dopadům usnesení vlády č. 215 ze dne 15. 3. 2020, o přijetí krizového opatření spočívajícího v zákazu volného pohybu osob na území České republiky na úseku matrik
- Informace pro obce k možnosti jednání rady obce cestou telekonference nebo videokonference a hlasování rady obce "per rollam"
- Aktualizované stanovisko k oprávněním obecní policie při kontrole dodržování krizových opatření
- Stanovisko k platnosti osvědčení strážníků obecní policie po dobu vyhlášeného nouzového stavu
- Informace k možnosti obcí posunout splatnost místních poplatků či promíjet místní poplatky v období nouzového stavu
Pro získání aktuálních informací doporučujeme průběžně sledovat aktualizované internetové stránky Ministerstva vnitra na výše uvedené adrese.
Praha 24. března 2020
Zpracoval: odbor veřejné správy, dozoru a kontroly MV ve spolupráci s Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR.