Závazky EU v oblasti klimatických a environmentálních cílů se promítají do přípravy a revizí regulatorního rámce EU unijního rozpočtu včetně nástrojů financování EU, tedy také fondů EU. Zelená dohoda pro Evropu (Green Deal) je implementována přes strategie a sektorové legislativy a na ně navazující metodické dokumenty, zásada DNSH je v daném sdělení ukotvená jako do not harm. DNSH plnění může jít nad rámec legislativy – minimálního standardu.
Celkový cíl je dedikovat výdaje EU ve výši alespoň 30 % na opatření související s klimatem v období 2021–2027
Uplatňování zásady „významně nepoškozovat“, aby bylo zajištěno, že peníze vynaložené v rámci rozpočtu EU nebudou bránit v dosahování jejích cílů v oblasti ochrany klimatu a životního prostředí. Neposkytovat environmentálně škodlivé dotace
Pro operacionalizaci zásady DNSH slouží odkaz na čl. 17 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/852 ze dne 18. června 2020 o zřízení rámce pro usnadnění udržitelných investic a o změně nařízení (EU) 2019/20884, nařízení o taxonomii. Pro účely čl. 3 písm. b) se při zohlednění životního cyklu výrobků a služeb poskytovaných v rámci hospodářské činnosti, včetně důkazů vyplývajících ze stávajících posouzení životního cyklu, hospodářská činnost považuje za činnost, která významně poškozuje:
Základním nařízením EU pro oblast stanovení technických screeningových kritérií pro určení toho, za jakých podmínek se hospodářská činnost kvalifikuje jako významně přispívající ke zmírňování změny klimatu nebo k přizpůsobování se změně klimatu, a toho, zda tato hospodářská činnost významně nepoškozuje některý z dalších environmentálních cílů je Nařízení (EU) 2021/2139. Toto nařízení bylo doplňováno a měněno a to následně:
Technická screeningová kritéria jsou doplněná nebo změněná v nařízením (EU) 2023/2486 ze dne 27. června 2023, kde se stanovila další technické screeningové kritéria pro určení toho, za jakých podmínek se hospodářská činnost kvalifikuje jako významně přispívající k udržitelnému využívání a ochraně vodních a mořských zdrojů, k přechodu na oběhové hospodářství, k prevenci a omezování znečištění nebo k ochraně a obnově biologické rozmanitosti a ekosystémů, a toho, zda tato hospodářská činnost významně nepoškozuje některý z dalších environmentálních cílů (taktéž se změní nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/2178, pokud jde o specifické zveřejňování informací v souvislosti s těmito hospodářskými činnosti). V přílohách daného nařízení jsou identifikována technická screeningová kritéria.
Na úrovni EU je základní legislativní normou v oblasti ochrany klimatu tzv „klimatický zákon“ respektive Nařízení 2021/1119 ze dne 30. června 2021 („evropský právní rámec pro klima“). Tato legislativa je nicméně závazná pouze pro Unii jako celek – pro jednotlivé členské státy nestanovuje klimatické cíle ani neupravuje trajektorii k jejich dosažení.
Pozn. Nařízení EU mají obecnou závaznost, aplikační přednost a bezprostřední působnost, tzn. že platí v každém členském státě EU přímo, bez prováděcího vnitrostátního aktu. Jsou zveřejněna v Úředním věstníku EU (přístupný online).
Vedle těchto „nových“ předpisů jsou již dlouho závazné další klíčové environmentální požadavky, především hodnocená vlivů na životní prostředí (SEA/EIA) a hodnocení vlivů na soustavu Natura 2000 (tzv. naturové hodnocení):
Pozn. Pozn. Nařízení EU mají obecnou závaznost, aplikační přednost a bezprostřední působnost, tzn. že platí v každém členském státě EU přímo, bez prováděcího vnitrostátního aktu. Jsou zveřejněna v Úředním věstníku EU (přístupný online).Pro směrnice je nutná tzv. transpozice pomocí národních legislativních nástrojů.
Vztah taxonomie a DNSH vysvětlen v základním metodickém dokumentu ČR pro tuto oblast, proto uvádíme citaci z dokumentu Rámcová vodítka pro implementaci zásady „významně nepoškozovat“ životní prostředí (DNSH) a prověřování infrastruktury z hlediska klimatického dopadu v EU fondech v ČR, datum zpracování 20. prosince 2022, kapitola 2.3:
„V obecném nařízení k EU fondům (CPR) a v nařízeních k FST, EFRR a Fond soudržnosti je v recitálech požadavek, aby podpory respektovaly zásadu „do no significant harm“ ve smyslu čl. 17 nařízení o taxonomii pro udržitelné investice. Tento závazek byl na základě požadavku EK promítnut do Dohody o partnerství 2021–2027 (kap. 2). Pro zásadu DNSH při poskytování dotací nejsou technická screeningová kritéria taxonomie (delegované akty) závazná, ale jsou považována za referenční rámec. V praxi se však mohou podmínky DNSH lišit nástroj od nástroje – tzn. je možné, že v určitých oblastech budou vyžadovány jiné podmínky mezi taxonomií, politikou soudržnosti, RRF, Modernizačním fondem a InvestEU“
Přehled legislativy k jednotlivým oblastem DNSH je uveden v samostatných kapitolách této metodiky.