15.12.2011

Zbytečný statistický výkaz bude... navzdory všem

Ve Sbírce zákonů dnes byla publikována vyhláška č. 403/2011 Sb. s účinností od roku 2012. Předpokládá se rovněž zavedení pomocného analytického přehledu, který budou obce sestavovat jen a pouze pro potřeby Eurostatu. Kancelář Svazu dnes také obdržela dopis ministra financí, který naleznete v příloze k textu.

Ve Sbírce zákonů dnes byla publikována vyhláška č. 403/2011 Sb. s účinností od roku 2012. Předpokládá se rovněž zavedení pomocného analytického přehledu. Stane se tak navzdory nedodržení vládního usnesení, nesouhlasu všech připomínkových míst, negativnímu stanovisku poslanců a údivu auditorů. Dodatečné výdaje pro obce nad 5 tis. obyvatel by dle výpočtů samotného ministerstva měly dosáhnout téměř 300 tis. Kč. Výdaje pro obce zcela zbytečné.

Účetnictví není tématem politicky atraktivním – jen tak si lze vysvětlit, že téměř bez povšimnutí dochází v této oblasti k postupnému navyšování povinností a výdajů pro obce. Jestliže ještě odpisy lze považovat za způsob, jak přispět k reálnému pohledu na majetek a hospodaření obcí, pak povinný statistický výkaz je zcela mimo tento trend.

V původním záměru reformy účetnictví a Státní pokladny vůbec se předpokládala schopnost Českého statistického úřadu a dalších orgánů centrální úrovně získat z obsáhlé databáze údajů poskytovaných vybranými účetními jednotkami informace pro potřebu řízení či výkaznictví např. vůči Eurostatu. Nyní se však koncept zcela mění – vybrané účetní jednotky musí sledovat údaje dle požadavků statistiky. Přitom je pravděpodobné, že použití standardních statistických metod by bylo levnější a rozdíl mezi zjištěnými údaji bude patrně na hranici statistické chyby.

Ministerstvo financí tak prostřednictvím prováděcí vyhlášky k zákonu o účetnictví zavádí povinný výkaz, jehož vyplňování vyvolá pro obce náklady v řádech statisíců. Ani avizované "úlevy" či jednoroční zvýšení hranice počtu obyvatel pro povinné vykazování na 3 tis. obyvatel nelze považovat za příliš vstřícný krok. Vzhledem ke zřejmému nesplnění úkolu daného usnesením vlády z prosince loňského roku (tedy zveřejnění vyhlášky do 30. 6. 2011) by jediné vstřícné a sebereflexní řešení bylo odložení účinnosti. Nebo prostě lepší argumentace vůči Eurostatu.

V dopise ze 16. listopadu t.r. adresovaném ministru financí předseda Svazu v návaznosti na závěry XIV. celostátní finanční konference mj. požadoval naprostou změnu v přístupu k účetní reformě. „Již třetí rok se obce a další účetní jednotky vždy v listopadu a prosinci musí seznamovat s předpisy a postupy, které se od nich budou vyžadovat od ledna následujícího roku. Informace řady položek z výkazů nemají pro řízení obecních financí žádnou hodnotu, právě naopak, neexistující časové řady, nejasné postupy, nedostatečná obsahová náplň a překvapivé výstupy způsobily problémy nejen na úrovni samosprávy. Požadavek, aby obce zasílaly od roku 2012 rozsáhlý statistický přehled, když v dnešní den není oficiálně známa jeho podoba, Svaz odmítá. Při vědomí všech sankcí souvisejících se nepředáním výkazů je Svaz připraven vyzvat nejen členské obce k bojkotu tohoto nesmyslného požadavku.“

Svaz inicioval k tomuto tématu jednání Podvýboru rozpočtového výboru pro financování územních samospráv a využívání fondů Evropské unie, který vydal dne 30. listopadu usnesení. Doporučuje zde odložit účinnost na rok 2013. S odkazem na toto usnesení oslovil předseda Svazu ještě předsedu vlády (dopis přiložen níže).

Na jednom z mnoha vystoupení k PAP glosoval představitel MF úsilí Svazu a nespokojenost obcí slovy „jen se snažte, naděje umírá poslední“. Zůstává tedy jedinou obranou obcí proti několik let trvající neúctě skutečně pouze bojkot? Zdá se, že ano.